След дискретно обновяване компактният модел на Mazda получи редица подобрения
Струва ни се почти сигурно, че един ден поколенията след нас ще поставят на видно място в музеите днешната Mazda6, ще я търсят и реставрират като безспорен класик със собствена физиономия и характер – както в дизайна, така и в техниката. Още повече, че хората от японската фирма се стараят да поддържат жива връзката от миналото към настоящето и бъдещето, като постоянно усъвършенстват своите модели далеч преди интересът към тях да започне да спада.
След скорошното обновяване на „шестицата” в края на миналата година беше представена и модернизираната „тройка”. И докато на пръв поглед промените са минимални, по-внимателното вглеждане показва, че японските специалисти старателно са подобрили качествата на компактния си модел, като пътем са отстранили някои дребни „бъгове” и са се погрижили той да не отстъпва на европейската и световната конкуренция.
Иначе отвън разликите между новата и старата версия могат да бъдат забелязани само от истински любители на Mazda, но купувачите, които си поръчат новите интелигентни LED светлини, ще виждат една от тези разлики всеки път, когато карат през нощта. По-скоро на подсъзнателно ниво се възприемат промените в предната решетка, новата престилка и леко модифицираната задна част.
С влизането в кабината прави впечатление повишеното качество на материалите – приятните на пипане пластмаси, лакираните клавиши и привлекателното арматурно табло придават на Mazda3 атмосфера на добре изработен, изискан автомобил, каквато донякъде липсваше в досегашните изпълнения.
Електрическата ръчна спирачка (серийна от второто ниво на оборудване) е позволила в средата между предните седалки да се отвори място за голяма кутия с фиксатори за чаши и ролетен капак. По-нагоре седеминчов цветен сензорен екран показва маршрутите на усъвършенстваната навигационна система, по желание с информация за трафика в реално време. MZD Connect свързва автомобила с интернет през телефон, а аудиосистемата Bose създава богата музикална картина по време на път и престой.
Изображението върху плексигласовия head-up дисплей пред водача сега е с по-добро качество. Към функциите му е добавено разпознаване на пътни знаци. Изобщо електронните системи за подпомагане са може би най-важните бенефициенти при обновяването на модела. Принос за това има най-вече новата панорамна камера на челното стъкло. С нейна помощ, освен разпознаването на знаците, работи и асистентът за аварийно спиране (сега при скорости до 80 км/ч и с разпознаване на пешеходци). Върху изображения от камерата са базирани и системата за регистриране на умора, както и активният асистент за спазване на лентата, който предупреждава със звук или вибрация за предстоящо пресичане на маркировката, а в зависимост от настройките може и да се намеси в управлението с лек коригиращ импулс.
Представителите на Mazda изрично подчертаха промените, които са внесли в ходовата част, за да подобрят качеството на управлението и комфорта при пътуване, както и мерките за обезшумяване на купето. Пробното шофиране, което за разлика от подробните или сравнителните тестове разчита само на субективни впечатления, потвърждава тези заявки. Все така директната кормилна уредба реагира по-прецизно при смяна на посоката, автомобилът не подскача по неравностите и е тих дори в дизеловите версии.
За добрата управляемост помага и един специалитет на Mazda, който сега вече се прилага и в „тройката”. Става дума за софтуерно базирана система, наречена G-Vectoring Control, серийна за всички нива. Когато завъртите волана, за да насочите автомобила в завой, системата леко намалява за момент количеството впръсквано гориво, а с това и предавания към предния мост въртящ момент. Така натискът върху моста се увеличава и колелата поемат по-стабилно в желаната посока. На практика тези намеси се възприемат като приятно плавно и точно управление, особено в поредици от завои.
При двигателите и типовете каросерии не са настъпили почти никакви промени. Леко коригирани са единствено настройките на по-малкия дизел, като степента на сгъстяване е повишена съвсем слабо до 14,8:1; така инженерите от Mazda продължават да се придържат към стратегията си за бензинови мотори с висока и дизели с ниска компресия и същевременно избягват рискове по отношение на чистотата на емисиите. За тихата работа и равномерния ход на дизеловите мотори се грижат системите Natural Sound Smoother (демпферни елементи в буталните болтове) и Natural Sound Frequency Control (чрез управлението на горивния процес, само при по-големия дизел).
А дали един ден и Mazda3 ще заеме някой подиум в музея редом с по-голямата си сестра? По този въпрос ще имат думата потомците. Важното е, че специалистите от японската фирма и днес упорито следват своя собствена линия в автомобилостроенето – също както в годините, когато се раждаше старата слава на марката.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В Mazda нищо не са забравили – така предшествениците на днешните инженери от фирмата усъвършенстваха модели като 626, докато ги превърнаха от периферни явления в бестселъри.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Mazda