През 90-те години McLaren F1 се смяташе за единствен по рода си суперспортен автомобил на пазара, но ето, че дойде времето на последователят му - McLaren P1, който празнува своята премиера на автомобилното изложение в Женева, след като британците вече представиха на Парижкия автосалон своя разработка, много близка до серийния модел.
Едва през 2011 г. MP4-12C се върна на картата на спортните автомобили във Формула 1. Сега през 2013 г., той трябва отново да атакува върха на елита на спортните автомобили, къдетоMcLaren беше за последно представен през 1997 година.
Малко ретроспекция: преди 20 години McLaren конструира модела F1 за Формула 1, който беше изпреварил времето си. Със своите 627 к.с. от 6,1-литров V12 мотор, той беше коз във всеки автомобилен квартет. Олекотената конструкция в комбинация с напредничавата технология превърна F1 в легенда. С необикновеното си подреждане на местата в пилотската кабина, където седалките на пасажерите са разположени от двете страни (лявата и дясната) на ситуирания централно пилот, McLaren F1 се вписа в автомобилната история. 106 екземпляра намериха своите купувачи по онова време.
McLaren P1 с мощност от 916 конски сили
Кратък преглед: от 2013 година марката McLaren ще продължи традицията на суперспортни автомобили F1. При което естествено тя е с конфигурация на седалките 1+2 и с V12 двигател. В бъдеще двамата пасажери ще седят рамо до рамо, а зад тях ще реве модифицирана версия на 3,8-литровия V8 двигател на McLaren MP4-12C.
По подобие на Формула 1, V8 Biturbo моторът е съчетан с KERS хибридна система. Куплираните двигател с вътрешно горене и електромотор трябва да развиват 916 к.с., които се предават през седемстепенна трансмисия с два съединителя към задната ос на P1 McLaren. Максималният въртящ момент е 900 Нм. Бензиновия двигател със 737 к.с. и 720 Нм въртящ момент е съчетан с електродвигател, който добавя 179 к.с. и 260 Нм. Mclaren P1 може да се кара само с бензинов мотор, само с помощта на електромотора, или в комбиниран режим. В чист електрически режим е възможен пробег от около 10 километра. Тежащата 96 килограма батерия е напречно разположена зад пътническата клетка. Засега разходът на гориво на McLaren е средно около 8,4 литра.
Всичко останало обикновено дават показанията на уредите в пилотската кабина. Това позволява на пилота да избира между показания Track и Race. По избор, оборотите са изобразени със светещи точки като в пилотската кабина на F1 от зелено през червено до синьо. Избраната предавка е от първостепенно значение. В показанията за мотора могат да се видят класическите данни за оборотите, а данните за скоростта се появяват централно и в дигитален вид. Иначе пилотската кабина глези с щедри декорации от полиран карбон и една привидно свободно плаваща централна конзола.
P1 идва с карбон, титан и магнезий
Въпреки впечатляващите данни за мощността, основната задача на конструкторите не е била високата максимална скорост. "Нашата цел е да разработим най-бързият шосеен автомобил за писта", заяви Антъни Шериф, директор на McLaren. Ежедневната практичност и комфорт трябва да бъдат запазени до известна степен. За да се получи този акт на балансиране, в McLaren P1 са инсталирани всички видове високи технологии, както обичайно действат инженерите от Уокинг.
Носещият името McLaren P1, моделът с вътрешен код P12 поддържа минимално тегло благодарение на леките материали като карбон, титан и магнезий. Съотношението между мощта и масата разбираемо трябва да възлиза на над 600 к.с. на тон. За сравнение: Bugatti Veyron достигна точно един път до стойност от 535 к.с. на 1000 килограма.
Спойлерът осигурява сила на притискане от 600 кг
Изваяната аеродинамика гарантира, че McLaren P1 с всички свои мускули няма да загуби сцепление с настилката. Дъното на автомобила и дифузора, заедно с огромното задно крило генерират натиск до 600 кг - почти толкова, колкото модела GT3, който се движи единствено и изключително само на писта.
Относително ниският коефициент на въздушно съпротивление възлиза на 0,34, и с оглед на особеностите на каросерията не може да бъде постигнат без определени трикове. За да не се понижи максималната скорост на дисциплинирания McLaren P1 му е монтирано подвижно задно крило.
По образец на системата DRS във Формула 1 разделеният на две механизъм за управление позволява спойлерът да бъде смъкнат с натискането на бутон, като по този начин въздушното съпротивление на линията се намалява с 23%. Електрическият двигател може да бъде активиран само с натискане на един бутон. Две адаптивни малки клапи на предницата, които се настройват лесно, позволяват да се поддържа равновесие в аеро-баланса на различните отсечки. На правите отсечки тежащият почти 1400 килограма McLaren P1 трябва да спринтира от нула до 100 км/ч за по-малко от 3 секунди, а след само 7 секунди да достигне марката от 200 км/ ч и след 17 секунди, да достигне 300 км/ч. Максималната скорост е лимитирана 350 км/ч.
McLaren P1 с любезно усмихнато лице
Стилът на McLaren P1е впечатляващ със своята ултраплоска предница и незначителна челна площ. В сравнение с умерения MP4-12C, предницата е модифицирана поради изискването за по-голямо количество свеж въздух за V8 двигателя. Долната част с карбоновия сплитер е черна и се простира до фаровете. Това прави суперспортния автомобил почти приятелски усмихнат, а не както досега обичайно агресивен. През един допълнителен и плосък въздухозаборник на покрива се доставя въздух в пилотската кабина.
В сравнение с MP4-12C най-големите промени се виждат в задната част. Калниците са силно изрязани от тесните LED задни светлинни ленти. Тяхната форма спомага на въздушния поток като го насочва около купола на пилотската кабина, след което към въздухозаборниците, към горната част на арките на колелата и навътре към задното крило. Гигантското гърло на системата за отработени газове е разположено централно, високо в задната част.
За да се запазят ексклузивните права на състезателите от McLaren P1 ще бъдат произведени само 375 екземпляра. Първоначално бяха планирани 500 екземпляра, но потенциалните купувачи настояват за по-малък тираж.
Цените стартират от около 1 милион евро.