Mercedes предлага дванадесетстепенната си автоматична предавателна кутия като опция вече и с режим за движение офроуд. Изцяло автоматизираната трансмисия е атрактивна алтернатива на серийната полуавтоматична Telligent.
Клиентите на Mercedes-Benz все още са нерешителни при избора на новата Powershift за офроуд, но Венсан Анжелие е оптимист. В момента делът на самосвалите, оборудвани с нея, е едва 4%, но това трябва бързо да се промени. “Според нас в следващите години ще наблюдаваме увеличение с 40 до 50%”, твърди убедено продуктовият мениджър на Mercedes и ни кани на кратко тестово пътуване по полигона на Unimog в Йотигхайм.
Дефицит от стръмни изкачвания тук няма
Това е най-подходящият терен да хвърлим по-подробен поглед върху т.нар. зависимо от натоварването увеличение на въртящия момент. Самосвалът спира в средата на изкачването, като от тази позиция пътниците в кабината виждат единствено небето. Бързо обаче фиксираме и оборотомера, който трябва да ни покаже как ще се справи Powershift-автоматикът в тази екстремна ситуация. Функцията за задържане преди потегляне Hillhold не позволява на самосвала да мръдне от мястото си и при най-стръмен наклон, когато кракът на водача се мести от педала на спирачката върху този на газта. При леко подаване на газ в главите ни нахлува съмнението дали съединителят ще може да се справи при сравнително ниските 700 об./мин. То обаче е разсеяно веднага, тъй като електрониката добавя от само себе си още обороти, докато тягата позволи преодоляване на наклона.
След това съединителят се затваря елегантно и самосвалът меко поема нагоре по наклона. Обхватът на Powershift се простира от 550 об./мин при потегляне на равен терен до 1100 об./мин при максимален въртящ момент за много трудни маневри. При шосейната версия максималните обороти са 750 об./мин.
В такива трудни ситуации извършването на подобно перфектно потегляне с ръчна или полуавтоматична предавателна кутия е по силите само на много опитни водачи. В изключително екстремни моменти Powershift предотвратява безпроблемно евентуална проява на глупост от страна на водача - ако тягата за желаната маневра не е достатъчна, съединителят изобщо не се затваря и така водачът е принуден да потърси спасение в понижаваща предавка вместо да изгори съединителя.
Работни режими
Офроуд-режимът на Powershift се включва при задействането на междуосовия диференциал чрез познатия въртящ се бутон. Това донякъде води до избиране на по-ниски предавки от електрониката. От друга страна, тя има склонността да задържа по-дълго избраната предавка за разлика от шосейната версия, която винаги търси оптимално ниските обороти.
В момента, в който теренът стане малко по-стръмен, се препоръчва възможно най-бързо задействане на режим “Power”, който премества точките на превключване още малко по-нагоре в оборотната скала. За разлика от шосейната версия този режим остава включен не само за максимум десет минути, а съпровожда шофьора до момента, в който той реши да го изключи ръчно.
Друга особеност на офроуд-трансмисията Powerschift е режимът за “разклащане“. Когато бутонът за него бъде активиран, съединителят започва да работи по съвсем различен начин - затваря се бързо при натискане на педала на газта и се отваря също толкова бързо при отпускането му. Това функционира по еднакъв начин при задействани както предна, така и задна предавка и помага за измъкване от затъването, стига то да не е твърде сериозно. Действието обаче не е много по-различно от това при шосейната предавателна кутия.
Маневриране
Друга е ситуацията в режима за маневриране. Той е оптимизиран допълнително за офроуд-версията. С негова помощ тежкият самосвал може да бъде придвижван при минимална скорост с пълна лекота - както напред, така и назад. За да подобри надеждността на спирачната система, Mercedes е заредил офроуд-версията с 15 литра резервно количество въздух в 4-тия спирачен кръг вместо само с 8 литра, както е при шосейната версия. При смяна на предавките офроуд-версията на Powershift показва допълнително предимство - тя превключва 30% по-бързо от полуавтоматичната Telligent (шосейната Powershift е 15% по-бърза). Интегрираната функция против придърпване предлага не само по-висок комфорт, но и помага - чрез точно дефиниране на правилния момент - за повишаване на скоростта на превключване.
Принципно различни са вътрешните стойности на офроуд-версията на Powershift в сравнение с шосейната. В интерес на особено високата здравина Mercedes е предпочел кутия, която е разчетена до сериозните 3300 Нм входящ въртящ момент. За сравнение, трите други дванадесетстепенни представители на семейството на Powershift позволяват входящ въртящ момент между 2100 и 2800 Нм.
Предавки
Обхватът на предавките на офроуд-трансмисията G330-12 не е особено голям. От предавателните числа на най-ниската (11,64) до най-високата (0,78) се получава стойност от около 15. I-Shift на Volvo постига почти същата стойност, а най-сериозната AS-Tronic на ZF с нейните 15,8 също не може да достигне обичайните за 16-степенните кутии стойности от около 17.
Въпреки това G330-12 се вписва по прекрасен начин в силовото предаване на самосвалите на Mercedes. Ако не изберете новото особено дълго главно предаване, а се задоволите със сравнително скромното предаване от 4,57:1, с гуми 315/80 ще постигнете максимална скорост от 100 км/ч. на шосе и щадящите съединителя 6,7 км/ч. максимална скорост на първа предавка.
Фактът, че тази предавателна кутия се предлага само за самосвалите с колесна формула 8х4 и 6х4, но не и за пълноприводните машини, се дължи на различни причини от ниския обхват. Все още Mercedes не може да се похвали с абсолютна безгрешност на G330-12 при най-тежки условия. А задоволителната интеграция на Powershift с големия брой диференциали, характерни за пълноприводния самосвал, още не е постигната.
Завръщане към овърдрайв
Докато останалите 12-степенни предавателни кутии на Mercedes притежават директна най-висока предавка, G330-12 блести с овърдрайв. Така, без значително увеличаване на теглото в сравнение с G281-12 (максимум 2800 Нм), кутията може да понесе до 3300 Нм входящ въртящ момент.
Офроуд-версията на Powershift тежи едва 10 килограма повече от шосейната версия. Разликата е в използването на кована стомана вместо лят алуминий в нейни детайли. По-дълбокият смисъл на това действие е в желанието кутията да се наложи не само при строителните самосвали, но и в тежкотоварната област. Летвата е поставена високо - G330-12 ще трябва да може да се справя с прикачени товари до 250 тона.
Текст: Михаел Керн
Снимки: Daimler