Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Mercedes Actros Powershift: Бърза работа

20.01.2010 08:23

Mercedes предлага дванадесетстепенната си автоматична предавателна кутия като опция вече и с режим за движение офроуд. Изцяло автоматизираната трансмисия е атрактивна алтернатива на серийната полуавтоматична Telligent.

Клиентите на Mercedes-Benz все още са нерешителни при избора на новата Powershift за офроуд, но Венсан Анжелие е оптимист. В момента делът на самосвалите, оборудвани с нея, е едва 4%, но това трябва бързо да се промени. “Според нас в следващите години ще наблюдаваме увеличение с 40 до 50%”, твърди убедено продуктовият мениджър на Mercedes и ни кани на кратко тестово пътуване по полигона на Unimog в Йотигхайм.

Дефицит от стръмни изкачвания тук няма

Това е най-подходящият терен да хвърлим по-подробен поглед върху т.нар. зависимо от натоварването увеличение на въртящия момент. Самосвалът спира в средата на изкачването, като от тази позиция пътниците в кабината виждат единствено небето. Бързо обаче фиксираме и оборотомера, който трябва да ни покаже как ще се справи Powershift-автоматикът в тази екстремна ситуация. Функцията за задържане преди потегляне Hillhold не позволява на самосвала да мръдне от мястото си и при най-стръмен наклон, когато кракът на водача се мести от педала на спирачката върху този на газта. При леко подаване на газ в главите ни нахлува съмнението дали съединителят ще може да се справи при сравнително ниските 700 об./мин. То обаче е разсеяно веднага, тъй като електрониката добавя от само себе си още обороти, докато тягата позволи преодоляване на наклона.

След това съединителят се затваря елегантно и самосвалът меко поема нагоре по наклона. Обхватът на Powershift се простира от 550 об./мин при потегляне на равен терен до 1100 об./мин при максимален въртящ момент за много трудни маневри. При шосейната версия максималните обороти са 750 об./мин.

В такива трудни ситуации извършването на подобно перфектно потегляне с ръчна или полуавтоматична предавателна кутия е по силите само на много опитни водачи. В изключително екстремни моменти Powershift предотвратява безпроблемно евентуална проява на глупост от страна на водача - ако тягата за желаната маневра не е достатъчна, съединителят изобщо не се затваря и така водачът е принуден да потърси спасение в понижаваща предавка вместо да изгори съединителя.

Работни режими

Офроуд-режимът на Powershift се включва при задействането на междуосовия диференциал чрез познатия въртящ се бутон. Това донякъде води до избиране на по-ниски предавки от електрониката. От друга страна, тя има склонността да задържа по-дълго избраната предавка за разлика от шосейната версия, която винаги търси оптимално ниските обороти.

В момента, в който теренът стане малко по-стръмен, се препоръчва възможно най-бързо задействане на режим “Power”, който премества точките на превключване още малко по-нагоре в оборотната скала. За разлика от шосейната версия този режим остава включен не само за максимум десет минути, а съпровожда шофьора до момента, в който той реши да го изключи ръчно.

Друга особеност на офроуд-трансмисията Powerschift е режимът за “разклащане“. Когато бутонът за него бъде активиран, съединителят започва да работи по съвсем различен начин - затваря се бързо при натискане на педала на газта и се отваря също толкова бързо при отпускането му. Това функционира по еднакъв начин при задействани както предна, така и задна предавка и помага за измъкване от затъването, стига то да не е твърде сериозно. Действието обаче не е много по-различно от това при шосейната предавателна кутия.

Маневриране

Друга е ситуацията в режима за маневриране. Той е оптимизиран допълнително за офроуд-версията. С негова помощ тежкият самосвал може да бъде придвижван при минимална скорост с пълна лекота - както напред, така и назад. За да подобри надеждността на спирачната система, Mercedes е заредил офроуд-версията с 15 литра резервно количество въздух в 4-тия спирачен кръг вместо само с 8 литра, както е при шосейната версия. При смяна на предавките офроуд-версията на Powershift показва допълнително предимство - тя превключва 30% по-бързо от полуавтоматичната Telligent (шосейната Powershift е 15% по-бърза). Интегрираната функция против придърпване предлага не само по-висок комфорт, но и помага - чрез точно дефиниране на правилния момент - за повишаване на скоростта на превключване.

Принципно различни са вътрешните стойности на офроуд-версията на Powershift в сравнение с шосейната. В интерес на особено високата здравина Mercedes е предпочел кутия, която е разчетена до сериозните 3300 Нм входящ въртящ момент. За сравнение, трите други дванадесетстепенни представители на семейството на Powershift позволяват входящ въртящ момент между 2100 и 2800 Нм.

Предавки

Обхватът на предавките на офроуд-трансмисията G330-12 не е особено голям. От предавателните числа на най-ниската (11,64) до най-високата (0,78) се получава стойност от около 15. I-Shift на Volvo постига почти същата стойност, а най-сериозната AS-Tronic на ZF с нейните 15,8 също не може да достигне обичайните за 16-степенните кутии стойности от около 17.

Въпреки това G330-12 се вписва по прекрасен начин в силовото предаване на самосвалите на Mercedes. Ако не изберете новото особено дълго главно предаване, а се задоволите със сравнително скромното предаване от 4,57:1, с гуми 315/80 ще постигнете максимална скорост от 100 км/ч. на шосе и щадящите съединителя 6,7 км/ч. максимална скорост на първа предавка.

Фактът, че тази предавателна кутия се предлага само за самосвалите с колесна формула 8х4 и 6х4, но не и за пълноприводните машини, се дължи на различни причини от ниския обхват. Все още Mercedes не може да се похвали с абсолютна безгрешност на G330-12 при най-тежки условия. А задоволителната интеграция на Powershift с големия брой диференциали, характерни за пълноприводния самосвал, още не е постигната.

Завръщане към овърдрайв

Докато останалите 12-степенни предавателни кутии на Mercedes притежават директна най-висока предавка, G330-12 блести с овърдрайв. Така, без значително увеличаване на теглото в сравнение с G281-12 (максимум 2800 Нм), кутията може да понесе до 3300 Нм входящ въртящ момент.

Офроуд-версията на Powershift тежи едва 10 килограма повече от шосейната версия. Разликата е в използването на кована стомана вместо лят алуминий в нейни детайли. По-дълбокият смисъл на това действие е в желанието кутията да се наложи не само при строителните самосвали, но и в тежкотоварната област. Летвата е поставена високо - G330-12 ще трябва да може да се справя с прикачени товари до 250 тона.

Текст: Михаел Керн
Снимки: Daimler

Коментари
comments powered by Disqus