Време е за първо запознанство с тази необикновена машина на пистата Лаузицринг
Със своите 730 конски сили, GT Black Series може да се похвали с най-мощния V8 двигател на AMG за всички времена. И благодарение на технологиите от моторните спортове този автомобил обещава да чупи рекорди по състезателните трасета.
Mercedes-AMG GT Black Series е състезателен автомобил с разрешение за движение по цивилните пътища. Нито повече, нито по-малко. Да, вярно е, че това не е нещо революционно ново. Но е достатъчно дори само да се приближите до боядисания в цвят Magmabeam специален модел, който изглежда като истински GT3 състезателен образец, за да установите, че обещанието тук не е просто рекламен трик.
Така че – време е да слагаме каските. Вмъквам се в кокпита. Черупковата седалка пасва идеално. Тя е монтирана толкова ниско, че моя милост едва вижда иззад облечения в алкантара волан. Щрак, щрак, щрак, щрак. Четири колана влизат в централната закопчалка. Запалвам двигателя. В дигиталния кокпит се появява индикация: преден дифузор – активен. Което е логично, защото ние вече сме го наместили в позиция Trackday – при това на ръка! За да изпълни тази процедура, човек трябва да коленичи пред предната броня, да напипа двете ръчки под нея и с рязко движение да издърпа напред и надолу карбоновия сплитер. После закачаме двата еластични държача и готово.
Вярно е – при нормалните цивилни автомобили такива неща просто няма. Същото важи и за настройката на окачването: AMG позволява предната напречна стабилизираща щанга да се втвърдява в две степени, задната дори в три. Black Series стои пред нас с по-мекия от двата предлагани варианта за гуми – Michelin Pilot Sport Cup 2 R с означение M01A, които според AMG са най-добре пригодени за предледване на най-добри времена на писта. Цената на този Trackday комплект от колела възлиза на „скромните” 10 000 евро.
Но да се върнем към кокпита: инфо-развлекателната система тук е модифицирана и служи само за управление на основни функции, без да дава досадни MBUX „полезни” съвети.
Ролята на специалист по съветите този път се изпълнява от шампиона и рекордьор от DTM Бернд Шнайдер. Шнайдер не губи време и започва да ми обяснява по радиостанцията какво трябва да знам за идеалните моменти за спиране и оптималните линии на завиване. Което е много полезно, само че голяма част от съветите му остават заглушени от мощното клокочене на V8 машината под предния капак.
Фамозен V8 с изобилие от мощ
Не, тук не чуваме глух тътен и едва гъделичкащ самочувствието тембър, който познаваме от стандартните GT. Четирилитровият V8 на версията Black Series е получил нов колянов вал и дори ново означение – M 178 LS 2. Сега цилиндровите редици не са разположени под ъгъл от 90 градуса, а са на 180 градуса, тоест се намират в една обща равнина. Запалването е в поредност 1-8-2-7-
4-5-3-6, звучи по-неспокойно, но е по-равномерно. Реакциите на газ са станали значително по-агресивни. С нови разпределителни валове, модифицирани всмукателни колектори и по-големи турбокомпресори, моторът достига 730 к.с. мощност и 800 Нм максимален въртящ момент. Както подобава, и при Black Series цялата тази огромна мощ се предава само към задните колела, което единствено засилва респекта ни към начина, по който автомобилът се ускорява при излизане от остри завои.
Асфалтът на тази писта е по-вълнист, отколкото трасето ни за изпитване на комфорта на возене. Въпреки това расовото Coupé остава стоически стабилно, докато трансмисията с два съединителя с мълниеноста бързина изрежда предавките една след друга. На края на правата дигиталният скоростомер показва около 260 км/ч. При маркировката за 150 метра преди завоя стоп-светлината на автомобила на Шнайдер ми показва недвусмислено, че е време за спиране, а допълнителните елементи в задницата му се задействат като аеродинамична спирачка. Натискам спирачките с всички сили. Новият супер-AMG остава напълно стабилен и дори продължава да позволява фини корекции на посоката. С главозамайващо темпо завивам наляво, вземайки S-образната крива. Минавам през първия си бордюр. Изпод предницата прехвърчат искри, но няма страшно – под предната броня е предвидена допълнителна гумена престилка с метална защитна лента, която при висока скорост поема искрите.
Експлозивна аеродинамика
Между другото, тази писта крие гаднички изненади: преходът между различните видове настилка поставя сцеплението на задния мост на сериозно изпитание, при това точно когато се насочвате към бетонната стена. Бясното премигване на LED светлините на деветстепенния трашън-контрол, разположени на централната конзола сигнализират за това, че системата прави всичко възможно да задържи задницата в правилната посока, докато аз съвсем леко контрирам с волана.
В следващия дълъг завой аеродинамиката разкрива целия си потенциал: за разлика от нормалния GT, въздушната струя от радиаторната решетка се насочва и към широките калници, за да охлажда спирачките, след което бива отведена от горните и странични отвори. Подобно на GT3 състезателните автомобили, радиаторът е със специфично разположение под голям наклон, което го прави с 20 процента по-ефективен. Част от горещия въздух излиза през двата отвора в карбоновия капак, а останалата част отива за охлаждането на цилиндровите редици и турбокомпресора.
В задната част на автомобила аеродинамичната струя се отвежда от Y-образен двоен карбонов спойлер. Двете крила могат да се настройват ръчно и при 325 км/ч създават над 500 кг аеродинамичен натиск. Дори при по-ниско темпо на движение обаче допълнителните оптимизации по аеродинамиката оказват натиск от 400 кг. По този начин купето постига удивително добро сцепление, преследва идеалната линия благодарение на изключително прецизното си кормилно управление, а напречното и надлъжното ускорение достигат стойности, които не са по силите на всеки организъм.
След поредната права отново е време да скоча на спирачките. Забележително е, че дори след много обиколки състезателните спирачки с керамични дискове на GT-R-Pro модела по никакъв начин не отслабват ефективността си. Интересното е, че благодарение на използването на високотехнологичен микс от материали диаметърът на предните спирачки дори е намален. След три обиколки с пълна газ е време за охлаждаща обиколка и стоп в бокса. Вече нямаме абсолютно никакви съмнения, че Mercedes-AMG GT Black Series е пълнокръвен състезателен автомобил с разрешение за движение по цивилните пътища.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Black Series не е някакъв специален модел, създаден с идеята за подобаващо изпращане на GT. Mercedes-AMG са модифицирали основно V8 двигателя, прибавили са елементи от GT3 състезателния си автомобил и са се погрижили за подходящи полусликове. С възможностите за настрока на окачването и аеродинамичните елементи този автомобил е истинска машина за писта. Респект
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Даниел Маурер