Вълната от SUV модели притъпи търсенето на компактни ванове, но има светлина в тунела
Едно сравнение с BMW Серия 2 Active Tourer, за да си припомним ползите от тези автомобили.
Статистиката е като месенето на тесто – винаги може да бъде адаптирана според нуждите. Притискаш тук и там, изпъваш повечко и всички неравности се изглаждат. Ако извадим от нашите статистически данни това което ни е нужно в момента, ще установим, че 57 000 от нашите читателки и читатели през тази година ще станат майки и бащи за първи или следващ път. А към тях ще се добавят напълно логично около 114 000 нови и вече съществуващи баби и дядовци.
Разбира се, сами по себе си тези стойности нямат особено голямо значение, но двете описани статистически групи са всъщност и целеви за автомобилите, за които става дума в този сравнителен тест. От 2014 г. Серия 2 Active Tourer на BMW привнася вкус на динамика в семейното ежедневие. B-класата на Mercedes от своя страна вече е в своето трето издание. Въпреки че е с дължината и широчината на А-класата и споделя технологичната й основа, този автомобил не е просто неин дериват с по-висока с десет сантиметра позиция на седене и по-голямо багажно пространство. В значително по-голяма степен от преди B-класата се позиционира като отделен и различен Mercedes. Той е – тук много традиционалисти ще се противопоставят – същински наследник на Т-модела на серия W 123. Разбира се, голяма част от технологичните качества на автомобила са насочени към функционалността. Пример за това е багажникът с обем от 445 до 1530 л, чиито възможности отскоро станаха още по-гъвкави, включително с разделящата се на три сегмента задна седалка. На разположение като допълнително оборудване е и задната седалка върху релси, която може да се плъзга в диапазон от 14 см, както и сгъваща се облегалка на пътника до водача. За ползата от подобно нещо могат да ви разкажат любителите на сърфа или просто семейни хора, които искат да пренесат елхата на коледните празници или вратата на гардероба, ако трябва да бъде ремонтирана.
При Active Tourer изместването на задната седалка е в диапазон 13 см и множеството възможности за регулиране не са новост. Срещу минимално доплащане може да се поръча дистанционно освобождаване на облегалките на задната седалка (регулиращи се по наклон), които автоматично се сгъват с помощта на натегната пружина. Благодарение на всичко това на този етап моделът на BMW печели предимство пред този на Mercedes по отношение на функционалността. И двата автомобила обаче предлагат удобно настаняване и множество места за съхранение на предмети. Докато BMW акцентира върху сдържаната солидност, в B-класата усещането е за модернизъм и високо качество. Принос за това имат вложките във вратите, по-щедро тапицираните седалки и голямата конзола с ролетна щора, разположена между седалките благодарение на факта, че във версията с автоматик лостът за предавките е на волана.
В модернистичната картина отлично се вписват и двата големи екрана на арматурното табло. Инфо-развлекателни функции и такива за управление на седалките могат да бъдат открити като менюта на десния екран. С помощта на два сензорни бутона на волана може както да бъде конфигуриран инструменталният дисплей зад него, така и да бъдат управлявани менютата на сензорния монитор. А да, налице е и доста чувствителен тъчпад между седалките. Множество функции, като цвета на инструменталния дисплей или деактивирането на head-up дисплея, могат да бъдат задействани с помощта на гласовия контрол, който се активира с натискане на бутон или с командата “Hello Mercedes”.
Въпросът е в това, че изобилието от възможности за управление не го правят по-леко. Новата система MBUX на Mercedes е със сложна функционалност и множество менюта. Някои от функциите звучат страхотно – като например фактът, че до картата на навигацията се появява изображение от предната камера с указателни стрелки за посоката на движение към целта, за да бъде улеснен водачът. Но поради липсата на сенник над мониторите слънчевите отблясъци често правят разчитането им твърде затруднено.
BMW запазва класическата конфигурация със стрелки и скали за скоростомера и оборотомера, а head-up дисплеят прожектира информацията си върху малък плексигласов екран. Въпреки че в iDrive броят на интегрираните функции вече е доста нараснал, човек се ориентира лесно в структурата им, а за някои от тях, като например управлението на системите за асистенция, имат и изведени отделни бутони за директен достъп.
Добре е да споменем, че и двата вана предлагат добра видимост и обзор, а детските седалки лесно се прикачват към Isofix елементите – при BMW включително на седалката до водача. За сметка на това задната седалка на баварския модел не е така удобна и прецизно оформена като канапето на Mercedes. И така, най-накрая е време все пак да потеглим…
Едно чудесно задвижване
С натискане на стартовия бутон в B 200 d задействаме един напълно нов задвижващ агрегат. Тук адаптираният за напречен монтаж вариант на двулитровия дизел OM 654 с индекс q е съчетан с напълно нова трансмисия с два съединителя. За разлика от събрата си със седем предавки, използван при по-слабите бензинови мотори, този агрегат разполага с осем степени. Първите седем осигуряват добрата динамика на автомобила, а свръхдългата осма е отговорна за намаляването на разхода на гориво при високи скорости. Смазваната със сух картер предавателна кутия може да понесе въртящ момент от 520 Нм, тежи с 3,6 кг по-малко от предишната и благодарение на оптимизираното управление превключва по-бързо и прецизно. Докато при първия тест на А-класата във версия 200 с 1,3-литров бензинов мотор не бяхме особено очаровани от начина, по който превключваше седемстепенната трансмисия, сега сме приятно впечатлени. Двигателят с ниво на емисии Euro 6d набира обороти хомогенно и настойчиво, а обстоятелството, че постига максималния си въртящ момент от 320 Нм още при 1400 об./мин и 150 к.с. при 3400 об./мин, дава възможност на трансмисията да преминава на по-висока предавка рано и точно на място. Така, вместо припряност, задвижването предлага спокойствие и баланс и ускорява тихо, с увереност и комфорт.
Принос за тишината има и фактът, че със своя коефициент на обтекаемост от 0,24 автомобилът се плъзга безпроблемно във въздуха, без да генерира много шум. Благодарение на адаптивните си амортисьори B 200 d преминава през неравностите без особени проблеми и дори в спортен режим запазва относително добро ниво на комфорт. Инженерите са проектирали B-класата като по-комфортна версия на А-класата и са настроили окачването и кормилното управление по-малко директно (предавателното отношение на последното е 16,8:1 вместо 15,4:1). Това обаче не влошава обратната връзка във волана и B 200 d описва завоите почти толкова прецизно, колкото и по-големите модели със задно предаване – не толкова провокативно спонтанно, а хомогенно и балансирано, с точно премерена доза от споменатата обратна връзка и фино настроена прецизност. Въпреки че в завоите Mercedes се накланя по-силно от BMW, той запазва по-дълго неутралното си поведение, движи се по-сигурно и спира по-убедително.
Семеен транSport
Характерът на Active Tourer е по-рязък и… активен. Това проличава най-вече в управляемостта. Кормилната система реагира с повече острота, действа мигновено, изисква повече сили за завъртане на волана и дава повече информация за пътя – всъщност точно така, както човек очаква това от едно BMW. На междуградски пътища кормилната уредба и по-неспокойното движение на задната част при смяна на динамичното натоварване правят поведението в завоите по-чевръсто. Стегнатото окачване обаче може и да изглежда подходящо за BMW, но на практика комфортът загрубява още преди да сте включили режима Sport на адаптивните амортисьори. При дълги пътувания по магистрала твърдите и ориентирани към по-динамично поведение настройки дразнят, кормилната уредба изглежда неспокойна, а движението в права посока е нестабилно. Въпреки измерените еднакви стойности на шума Active Tourer пори въздуха субективно по-гръмогласно.
Присъствието на мотора също има по-ярък звуков израз. Двигателят, покриващ нивата на емисии Euro 6d-Temp, ускорява сърцато и набира уверено обороти. Докато версиите с по-малки бензинови мотори и дизеловият 218 d се предлагат със седемстепенна трансмисия с два съединителя, всички по-мощни модели разчитат на осемстепенния автоматик на Aisin. Той също реагира спонтанно, превключва меко и прецизно, но не предлага някакви предимства по отношение на комфорта. А също и по отношение на разхода на гориво – със своите 6,8 л/100 км BMW изразходва с десет процента повече от Mercedes.
Последният има предимства и по отношение на системите за асистенция, някои от които не са част от оборудването и на автомобили от доста по-висок клас. В края на краищата моделът на Mercedes печели и тук, с което запълва аналите на още една важна статистика – според нея новата B-класа печели 100 процента от всички тестове на auto motor und sport, в които е участвала. Не е лошо за родители!
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Mercedes
Отскоро още по-гъвкава, B-класата предлага изключителен комфорт, високо ниво на сигурност, ефективно задвижване и най-добрата свързаност. Управлението на функциите е малко сложно.
2. BMW
Както и преди, изключително динамичен, а също и доста гъвкав, практичният модел обаче пренебрегва комфорта. Изостава по отношение на системите за асистенция.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман