Мислено превключване на радиостанции, регулиране на осветлението и климата в салона
Миналогодишният концепт Mercedes-Benz Vision AVTR бе представен на IAA Mobility в Мюнхен тази година. И това представяне не е съвсем обикновено. Дизайнът на демонстрационния автомобил не е променен, но е подобрен: той получава мозъчно-компютърен интерфейс (Brain-computer interfaces, BCI). Това позволява мислено превключване на радиостанции, регулиране на осветлението и климата в салона, избиране на маршрут до паркинги с точки за зареждане.
За първи път показаният на CES в Лас Вегас, концептът представя не само футуристичен дизайн, но и усъвършенствана органична графенова батерия (110 кВтч), осигуряваща автономен пробег от над 700 км. Автомобилът се задвижва от четири електродвигателя с обща мощност 350 кВт (476 к.с.).
Как работи BCI. 1 - човек се концентрира върху символите, появяващи се на предния панел, 2 - мозъчната кора реагира по определен начин, 3 - устройство на главата чете мозъчните вълни и ги анализира, след което бордовият компютър извършва желаното действие .
След като човек прикрепи четеца към главата, светлинни точки се появяват на предния панел. Водачът (или пътникът) ги гледа и системата се калибрира в рамките на минута. След това се установява директна връзка между машината и човека. На бордовата електроника могат да се дават различни команди без директен физически контакт или гласов контрол. Системата чете електроенцефалограма и определя активността на определени неврони в мозъка, като изчислява върху какво е насочено вниманието на потребителя.
Централният тунел символизира „дървото на душата“ от филма Аватар. Новото попълнение под формата на системата BCI, според конструкторите , прилича на невронна връзка между хората Na'vi и природата.
Нека си припомним, че името на концепта AVTR произлиза от думите Advanced Vehicle Transformation (Разширена трансформация на автомобили ). И миналата година концептът наблюдаваше дишането и емоциите на пътниците. Сега възможностите на демо автомобила са разширени. Според Mercedes тази експериментална технология показва посока, в която взаимодействието между човека и машината ще стане още по -хармонично. Имайте предвид, че други производители също се занимават с BCI невроинтерфейси за автомобилната индустрия. Можем да си припомним подобни експерименти на компаниите Haval, Hyundai и Nissan, в които психическият контрол се осъществява не само от мултимедийната система или осветление, но и от самия автомобил, волана и (или) газта и спирачката.