Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Mercedes C 300 е, BMW 330е: Кой е по-универсалният хибрид?

27.06.2022 10:10

Въпрос на философия: по-дълъг електрически пробег или повече удоволствие на пътя?

Mercedes обещава рекорден пробег не само с екстремния концептуален автомобил EQXX, който можел да измине повече от 1000 километра с чисто електрическо задвижване. Новият plug-in хибрид C 300 e също е впечатляващ, защото е в състояние да преодолее само с електричество повече от 100 километра – около два пъти повече от BMW 330e. Дали това прави бавареца по-лош избор? Сега ще видим.

Времената стават все по-сурови за plug-in хибридите. Гръмки гласове призовават субсидията за тях да бъде отменена заради подозрението, че водачите им игнорират зарядния кабел, обикновено използват само бензина, осигурен с карта за зареждане от работодателя им, и на всичко отгоре получават за него данъчни облекчения.

Без да се притеснява от това, Mercedes предлага и новата C-класа като plug-in хибрид и същевременно прави нещо, за да гарантира, че електрическото шофиране няма да остане изключение: в зависимост от конфигурацията седанът би трябвало да изминава на ток 110 километра според WLTP. Така наистина ще е лесно наполовина да пенсионирате четирицилиндровия бензинов двигател, защото този пробег обикновено е достатъчен за пътуване от дома до работата и обратно. След което хибридният Mercedes просто се закачва на уолбокса вечерта и на следващия ден отново е готов за път.

Mercedes C 300 e предлага по-голям пробег

При зимните температури не успяхме да изминем обещаните сто и няколко електрически километра, но все пак моделът на Mercedes бръмча 75 км, преди да се наложи двулитровият му четирицилиндров турбомотор да се притече на помощ. През лятото с лек десен крак трицифрен пробег може би ще е напълно възможен; но и 75 километра определено са достатъчни, за да накарат модела на BMW да изглежда остарял.

При него електрическата фаза приключи след само 46 километра (обещани са до 60 км). Разбира се, тези разлики, които определено са валидни на практика, не се дължат на това, че Mercedes е сътворил революционна по своята икономичност задвижваща система – BMW 330e има по-нисък разход както в хибриден, така и в електрически режим, а в комбиниран цикъл черпи значително по-малко електроенергия при незначително по-висок разход на бензин. Mercedes просто е вкарал под багажника значително по-голяма батерия от BMW: докато високоволтовият акумулатор на 330e, чието ниво на заряд може да бъде замразено до желана стойност, има брутен капацитет от 12,0 кВтч, C 300 e разполага с 25,4 кВтч, тоест над два пъти повече.

Plug-in означава по-малко пространство в багажника

По-големия електрически радиус на действие, който се дължи и на по-силно рекупериране, не е без странични ефекти: Багажникът на plug-in хибридния 300 се е свил от 455 литра във вариантите само с двигател с вътрешно горене до 315 л, което е на нивото на малък автомобил. Отзад в модела на BMW се побират 375 литра – а под пода на багажника има и място за зарядния кабел. 

В C-класата кабелът е някъде в багажника, но за да компенсира, Mercedes прави електрическото шофиране по-практично не само поради по-големия пробег: BMW съхранява променлив ток два пъти по-бавно от Mercedes, който срещу доплащане от 595 евро дори може да пълни акумулатора си с мощност до 55 кВт на станция за бързо зареждане.

Заради по-голямата батерия C 300 e обаче е станал двутонен: 2070 килограма собствено тегло срещу 1834 килограма на BMW. Многото килограми не крият недостатъци по отношение на динамичните характеристики – това показват както измерванията, така и субективното впечатление. При желание и двата модела ускоряват с мощна тяга – било то със силата на две сърца (минимално предимство за BMW) или чисто електрически (малко по-добри стойности за Mercedes с по-мощния му електродвигател). 292 (BMW) или 313 к.с. (Mercedes) не са никак малко, а максималната скорост от 230 км/ч (BMW) или 245 км/ч (Mercedes) не се постига само след мъчително дълго засилване. Така че тук имаме работа с наистина динамични автомобили, като в електрически режим и двата могат да са малко по-бързи от 140 км/ч.

На пътя BMW 330e е по-динамичният автомобил 

По-големи, отколкото при динамичните характеристики, са разликите при динамиката на пътя – понеже тук тежкият акумулаторен пакет в задната част на C-класата става доста осезаем. При смяна на посоката автомобилът е усеща просто като далеч не така чевръст, както модела на BMW, който и като plug-in хибрид доставя радост от шофирането с напречната си динамика и ви кара да забравите теглото му – толкова пъргаво и внимателно реагира при завъртане на волана и поглъща завоите. 

Може да се каже, че като plug-in хибрид C-класата въплъщава по-скоро класическите добродетели на Mercedes – автомобила, който оставя водача си на спокойствие и всъщност желае и той да бъде оставен така. Кормилната уредба е настроена по-индиректно и изисква повече работа, тежката задна част се изнася мощно навън, когато наближите границата на сцепление – чак до откровено презавиване, преди ESP да се притече на помощ с плавни корекции, също като в BMW. Ако в един предишен тест C 300 4Matic премина през слалома и двете смени на лентата не по-бавно от BMW 330i xDrive, сега, особено в теста за избягване на препятствие, plug-in хибридът от Щутгарт е по-бавен с почти 11 км/ч и изостава значително. 

Избор между комфорт и динамика

Разликите по обществените пътища не са толкова поразителни, колкото при изпитанията за поведение на пътя, в които Mercedes изглежда като с два класа по-голям автомобил. Не е нужно обаче много въображение, за да си представите, че един страстен фен на BMW няма да почувства истинска топлота към тромавичкия Benz. Няма да го трогне и фактът, че със серийното си въздушно окачване на задния мост Mercedes вози по-плавно от 330e и поема по-добре по-големите вълни по настилката или небрежно монтираните капаци на шахти.

В замяна на това предлаганите по желание адаптивни амортисьори на BMW (600 евро) контролират по-добре вертикалните движения на каросерията при дълги вълни и придават на 330e хармонична обща настройка: тя не е мека като масло, но е всичко друго, но не и некомфортна.

Специално в случая с тестовите автомобили BMW дори излиза напред по отношение на комфорта на седене: спортните седалки на 330e M Sport в началото може да изглеждат малко прекалено стегнато тапицирани, но бързо ще ви харесат с доброто си прилягане, включително силната странична опора. Моделът на Mercedes беше оборудван със стандартните комфортни седалки с по-широка кройка. Те не си вършат работата зле, но техните оптимизирани за катастрофи опори за глава притискат тила на повечето водачи и нарушават усещането им за благополучие.

Едно и също име, различна техника

Благополучие, добра ключова дума. Не много отдавна 30 при BMW и 300 при Mercedes означаваха чудесни шестцилиндрови двигатели. Тези времена отминаха, а днес, както знаем, ролята на мотора с вътрешно горене като част от задвижването е поета от четирицилиндрови двулитрови турбоагрегати. И двата звучат по-скоро банално, като този на Mercedes при ниски обороти бумти леко в стила на предкамерния дизел на W 124. И сякаш контролните уреди също е трябвало да визуализират решението на някои да кажем сбогом на двигателя с вътрешно горене, в нормалния изглед на арматурните табла изобщо няма оборотомер (BMW) или е само под формата на тесен полумесец (Mercedes). Класическата информация, която е от съществено значение за хората с бензин в кръвта, е налична в по-спортните режими на шофиране в добре познатия голям формат; за отбелязване е, че цифровите уреди на Mercedes могат да бъдат конфигурирани по повече начини от тези на BMW.

Без бръмчене и съскане отпред, но при Mercedes от време на време с леки сътресения при движение по инерция или преминаване на по-ниска предавка, поради липсата на акустично стимулиране попадате съвсем кротко и разумно в хибридния режим и активирате навигацията дори по известни маршрути. След това алгоритмите решават къде трябва да се движите с електричество (например в населени места или в района на крайната цел) или хибридно – включително с адаптирано към конфигурацията на пътя рекупериране (което при Mercedes може да се дозира и ръчно).

Нищо ново по отношение на управлението на функциите: Благодарение на iDrive, множеството бутони за директен избор с голям формат и будното гласово управлени, BMW върши по-добра работа от Mercedes, който е твърде фокусиран върху сензорния екран.

Заключение

1. Mercedes C 300 e (656 точки)
Със своя голям пробег и с практичен талант за бързо зареждане C 300 e показва днешните възможности в областта на plug-in хибридите. Комфортно окачване, малък багажник.

2. BMW 330e (649 точки)
Дори като PHEV „тройката“ си е останала автомобил за активно шофиране с радващо будно поведение. С електрическо задвижване обаче не стига много далеч, а зареждането отнема много време.

Текст: Михаел Харнишфегер 
Снимки: Ахим Хартман

Коментари
comments powered by Disqus