Сравнение на два plug-in хибридни модела от среден клас
Дали plug-in хибридите са някаква преходна технология, или изключително интелигентно решение? Да проверим как стоят нещата при Mercedes C350 e и Passat GTE.
Какво правите, когато избирате автомобил? Ами обикновено се допитвате до познати, които пък питат други познати какво точно биха избрали. Или пък четете в интернет мнения, гледате сравнения, харесвате или не външността. Понякога в това уравнение се добавят малки допълнителни фактори, като размери на гаражите, сервизното обслужване или в някои случаи някой и друг лев.
Доста различни характери
Време е да потегляме. И двата автомобила стартират безпроблемно благодарение на мощните си електрически агрегати. Още в града става ясно, че VW са създали по-балансиран по отношение на синхрона на задвижващите мотори автомобил. GTE се задвижва от 1,4-литров бензинов турбодвигател и електрически мотор с мощност от 85 кВт. На практика те са същите като при Audi e-tron, само че системната мощност е увеличена с 14 к.с. Сам по себе си с десет киловата по-мощен е електрическият мотор, разположен в корпуса на трансмисията с два съединителя – зад двумасовия маховик и отцепващия го от двигателя съединител. Благодарение на капацитета от 9,9 кВтч на тежащата 125 кг акумулаторна батерия Passat може да достигне максимална скорост от 130 км/ч и изминава в теста 41 км с чисто електрическо задвижване. При това електрическата машина не се нуждае от помощ от двигателя с вътрешно горене при изкачвания. GTE се движи тихо и сигурно при междуградското шофиране, но разполага с достатъчно резерви по отношение на мощността и капацитета на батерията и за движение по магистрала.
Mercedes комбинира двулитровия си двигател, разполагащ с 211 к.с., с електромотор с мощност от 60 кВт. Последният е разположен в така наречената „хибридна глава“ в седемстепенната класическа автоматична трансмисия с планетарни механизми. Неговата мощност обаче не е достатъчна дори за по-леки изкачвания, поради което се налага бензиновият двигател да се притича на помощ – леко и тихо, но достатъчно, за да се чува ясно.
Заради гореописаното C 350 доста често преминава в хибриден режим. Това се дължи в немалка степен и на по-малкият литиево-йонен акумулатор с капацитет от едва 6,38 кВтч. Впрочем и на това може да се погледне от положителната страна – за зареждането му са нужни само три часа при използване на мрежа с напрежение от 230 волта (на VW за това са необходими около пет часа). За съжаление обаче, зарядът достига на Mercedes за изминаването на едва 17 км при чисто електрическо задвижване – прекалено малко, за да осмисли цялото това усилие.
Това дава отражение не само върху начина на задвижване, но и върху оценката в теста ни. И в двата случая обаче акумулаторите могат да се зареждат в движение с помощта на двигателя и да се избере режим, в който електричеството да се съхранява за движение в града. При това Mercedes използва интелигентна технология за оптимизиране на рекуперацията, включваща радара на системата за поддържане на дистанцията – когато се приближава по-бързо към движения се отпред автомобил, C 350 e започва да намалява скоростта само с помощта на преминаващия в генераторен режим мотор. И двата сравнявани модела свързват в мрежа данните от навигационната система със задвижването, за да постигнат максимално ниво на ефективност.
В това отношение Passat GTE се справя по-добре. Тестовият разход на гориво, базиран на профила на auto motor und sport, отчита 1,5 литра бензин и 16 кВтч електричество, които са равностойни на 125 г/км CO2. C 350 е e далеч от това постижение със своите 4,5 л бензин и 10,2 кВтч и съответно 162 г/км CO2. И по отношение на други показатели по-изгодният Passat превъзхожда C-класата – VW предлага повече място за пътниците си и багажа им, повече удобство при качване и по-интуитивно управление на функциите. За сметка на това обаче разположената отзад батерия на задвижвания от предните колела Passat не само намалява обема на багажника, но и променя баланса на теглото и влошава качествата по отношение на комфорта и управляемостта. Окачването е по-твърдо, а кормилното управление по-малко прецизно, макар и да запазва сигурността при изписване на завоите. C-класата има по-темпераментно и динамично поведение, балансирано и прецизно управление, а въздушното окачване демонстрира отличен комфорт. Всичко това обаче го предлагат и останалите С-класи. В моделната линия на Passat GTE говори своя собствен, доста автентичен език.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Чиста победа за VW
Погледнато от позицията на реалния живот, доплащането на солидна сума спрямо стандартното чисто бензиново задвижване в името на постигането на едва 17 км пробег на електричество е безсмислено. VW изминава два пъти и половина по-голям пробег. А 41 км са напълно достатъчни за средностатистическия водач. Към това се добавят по-малък и по-икономичен двигател с вътрешно горене, акумулатор с по-голям капацитет и по-мощен електромотор. Така Passat става по-добра алтернатива за тези, които търсят автомобил „две в едно“.
Текст: Себастиан Ренц