Първи километри зад волана на един от най-важните модели на Mercedes.
Известно е, че развитието най-често има еволюционен характер, при който плавното количествено натрупване води до скокообразни качествени изменения. Нерядко новите, по-високи стъпала в прогреса не привличат вниманието от пръв поглед, скрити дълбоко под външната обвивка на процесите. Изглежда именно такъв е случаят с новото поколение на Е-класата – ключов модел за марката Mercedes, който мнозина считат за нейно олицетворение. Внушителната осанка на Mercedes E 220 d е издържана в типичната за последните модели от Щутгарт респектираща стилистика с плавни повърхности, заоблени форми и изопнати, динамични линии. При отсъствие на подходящи обекти за сравнение на мащаба човек остава с впечатлението за уголемена С-класа, макар в много от елементите да се долавя и звучененето на S-класата – особено при версията с класическата радиаторна решетка, придружена от новите предни светлини с Multibeam LED технология. Чисто визуално се усещат и увеличените в сравнение с предишното поколение дължина и междуосие, но отражението на допълнителните шест сантиметра е много по-осезаемо в интериора, където пътниците на задните места се радват на доскоро достъпен само в луксозните лимузини удобство и простор.
Приложна фантастика
Водачът и неговият спътник отпред са настанени на не по-малко удобни кресла, така че нямат никакви поводи за завист. Даже напротив, защото именно пред тях се простира в цялото си великолепие първото обективно доказателство за еволюционния скок в новото поколение на Е-класата. Допълнително предлаганият изцяло дигитален арматурен панел съчетава два 12,3-инчови широкоформатни дисплея с висока разделителна способност, които заемат цялото пространство от страната на водача до края на централната конзола, поемайки едновременно функциите на класическия блок с контролни прибори зад волана и мултимедийната централа в средата. Качеството на изображенията е безупречно, а водачът може да конфигурира показанията според предпочитанията си в трите основни режима „Classic“, „Sport“ и „Progressive“ – след кратък период на привикване удобството е неоспоримо, а цялата процедура не отнема повече време и усилия от промяната на съдържанието на началния екран на съвременен смартфон. Целият панел създава впечатление за плаване в пространството, а внушителната му дължина подчертава хоризонталната структура в дизайна на интериора.
Няма промяна при скоростния лост, който Mercedes преместиха преди години отдясно на кормилната колона, освобождавайки място за централния прибор за управление на функциите на централната конзола с въртящ се контролер и тъчпад. Същият принцип на работа ползват и новите, чувствителни на докосване полета, разположени удобно под палците върху двете спици на волана.
Натискането на класическия стартов бутон събужда новия двигател на Mercedes E 220 d, който сам по себе си също отразява сериозен скок в развитието на двигателостроенето в Щутгарт. Изцяло алуминиевата четирицилиндрова машина от поколението с фирмено означение OM 654 мърка тихо и равномерно на празни обороти, оправдавайки усилията, положени от създателите му. Новата генерация е по-компактна и лека от предшественика си и има по-малък работен обем (1950 вместо 2143 см3), но по-висока литрова мощност от 99 вместо 79 к.с. на литър. Повишената ефективност е съпроводена с намалено вътрешно триене и ниво на шума, който достига до интериора в ненатрапчива, силно приглушена форма. Също толкова ненатрапчиво е и взаимодействието на турбодизела със серийната деветстепенна автоматична трансмисия, насочваща 194-те конски сили и 400 Нм въртящ момент към класическите за марката задни колела. С новия 220 d Е-класата ускорява чевръсто, не повишава тон във високите оборотни режими и демонстрира нетипична за дизелов модел отзивчивост към педала на газта.
Кралят на комфорта
За сметка на това комфортът на возене на новото поколение с допълнително предлаганото пневматично окачване Air Body Control е не само типичен, а наистина емблематичен за Mercedes. Адаптивната система разполага с по три въздушни камери на всяко от задните и по две камери на предните колела, променя безстепенно работните характеристики и на пружините и амортисьорите и осигурява на седана възможност да се плъзга невъзмутимо дори по едър паваж и груби неравности, свеждайки до минимум шума и сътресенията във вътрешното простраство. За щастие всичко това не става за сметка на динамиката в поведението – тесните пътища с много завои не притесняват ни най-малко Mercedes E 220 d, който се държи адекватно, не притеснява водача с размерите и теглото си и радва с активните, осигуряващи добра обратна информация реакции на кормилната уредба.
И за десерт. Последната е едно от главните действащи лица във внушителния арсенал от електронни системи за подпомагане (забележете – подпомагане, а не заместване) на водача, при който количествените натрупвания през последните години са се превърнали в наистина близък до автономното движение качествен скок. Всъщност единствените пречки пред пълната автономия в момента са тромавата нормативна уредба и напълно разбираемата психологическа бариера, но всеки, който има възможност да се увери уменията на Drive Pilot при изпреварване на магистрала и осъзнае превъзходството на прецизната стереокамера, мощните радарни сензори и управляващата електроника на спирачната система и управлението при установяването и избягването на внезапно изникващи препятствия на пътя, неминуемо ще промени нагласата си. Да, класическият въпрос „А какво ще стане, ако нещо се развали!?” никога няма да отпадне от дневния ред на скептиците, но на практика разликата между автомобил с тези системи и такъв, при който те липсват или правомощията им са ограничени, напомня разликата между съвременен смартфон и бакелитов телефон с шайба – вършат една и съща работа, но на различно еволюционно равнище.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Отличен двигател и безупречно балансирана ходова част с превъзходен комфорт. Новият Mercedes E 220 d защитава категорично своето високо реноме и добавя към него най-впечатляващия към момента арсенал от модерна електроника за активен контрол на поведението.
Текст: Мирослав Николов