Осем години след Vito E-Cell имаме възможността да шофираме наследника му EQV
Още при създаването на вана EQV Mercedes му осигури ваксина против „притеснения за пробега“ под формата на литиево-йонна батерия с капацитет от 90 кВтч и интелигентна система за отопление. Закъснялата пролет и доскоро студеното време ни позволиха да направим едно интересно сравнение.
Навън температурата варира в диапазона от минус 4 до минус 1 градуса и е добре за нашето сравнение. Причината се корени във факта че преди осем години имахме щастието да шофираме в абсолютно същите условия Vito Е-Cell – първият лекотоварен модел на Mercedes от новата литиево-йонна ера. Което от своя страна ни насочва към интересен факт – вече и практичната електрическа мобилност започна да натрупва история, а развитието на събитията напоследък е доста динамично. Тук обаче няма да се впускаме в пространни теоретични разсъждения за това как са развили литиево-йонните технологии през това време, а ще ви разкажем за практичните аспекти на това развитие.
Основи на електротехниката
Vito E-Cell бе базирано на второто поколение Vito (което под формата на Viano се предлагаше и в пътническа версия). Огромната батерия със скромния за днешните представи капацитет от 32 кВтч (почти същият сега има батерията на plug-in хибрид Mercedes 350 GLE de) заемаше цялата подова конструкция на лекотоварния автомобил, при това в неговата дълга версия, за да има достатъчно място. Поради това инженерите го бяха трансформирали в автомобил с предно предаване. Въпреки че през годините Mercedes бе създал различни прототипи на електромобили, включително на ван (LE 306), компанията все още нямаше опит в управлението на големи токове и разработката на силовата електроника бе поверено на Magna. Тя се помещаваше отпред, под предния капак, а под нея от своя страна бе монтиран електромоторът с мощност от 60 кВт. Авангардната за това време технология обаче имаше много малка практична стойност. Пробегът в стерилни условия, който от Mercedes обявяваха бе едва 130 км, но при нашето шофиране при гореспоменатите температури около нула градуса, отоплението включващо малък воден бойлер, жадно поглъщаше електрони. Така в името на комфорта в кабината само след пробег от 25 км Vito E-Cell изразходи 55 процента от капацитета на батерията си. Бързо се наложи да се върнем обратно в изходната точка за да предотвратим оставането на пътя. Вирусът на небезизвестното „притеснение за пробега“ по това време все още върлуваше с пълна сила и това бе напълно обяснимо. Въпреки това предлаганият на базата на лизингови договори Vito E-Cell постави основите в серийното производство на лекотоварни електрически автомобили.
Студено, топло…
Превъртаме бързо напред и ето ни в топлия салон на EQV през 2021 г. Пътническата електрическа версия базирана на актуалното поколение на гамата прекръстена отново на V-класа осигурява не само типично за Mercedes качество на интериора, но и първокласен комфорт на возене. Моделът е огромен скок не само в сравнение с гореспоменатия Vito E-Cell (W639), но и спрямо предишната си версия от 2018 г. с батерия с капацитет от 41,4 кВтч и електромотор с мощност от 84 кВт.
Новият EQV, както и лекотоварната версия eVito са оборудвани с батерия с капацитет от 90 кВтч (бруто 100 кВтч), което е почти три пъти повече от това на първообраза. Тя е разположена в подовата конструкция на автомобила и включва литиево-йонни клетки на китайската компания CATL с общ воден кръг за контрол на температурата. Мощността на електромотора достига максимално 150 кВт, с възможност за продължително отдаване на 70 кВт. Последното се дължи на факта че както двигателят така и акумулаторната батерия трябва да бъдат предпазени от прегряване при по-продължително натоварване, а също и в намаляване на изходната мощност на батерията при намаляване на зарядното състояние. Както споменахме, по някакво интересно стечение на обстоятелствата шофирането на автомобила се случи в същите климатични условия в които и това на Vito E-Cell и макар че аналогиите между лекотоварен и пътнически вариант не са съвсем адекватни все пак ни дават представа за развитието на технологиите в този осемгодишен период. Дори и след 45 км пробег дисплеят на EQV показваше остатъчен пробег от 195 км при създаване на комфортна топлинна атмосфера в интериора на целия микробус (при Vito E-Cell с неговата преградна стена отоплението имаше задача за подгрее само двуместната кабина). Според компанията Mercedes пробегът на автомобила в идеални условия и изключително икономичен шофиране може да достигне 400 км. Това означава около 340 км в реални условия и температура около 22 градуса, с неминуемото снижаване в климатични условия като тези в теста (между нула и -4 градуса) с между 30 и 40 процента. Грижа влиянието им върху пробега да не е драстично има цялата система за отопление на EQV, в която инженерите са впрегнали всички възможни източници на топлина включващи контура за охлаждане на батерията и на силовата електроника и дори на ротора на електромотора. Основен източник на отопление обаче си остава допълнителната система генерираща топлина, но за разлика от водния бойлер на E-Cell, в EQV се използва термопомпа изразходваща значително по-малко електрическа енергия. Принос за подобряване на ефективността на отопление има и интелигентното електронно управление на комбинираната топлина от всички споменати източници. Все пак става дума за автомобил, който често трябва да превозва голям брой пътници и да отоплява голям салон.
EQ: коефициент на емоционална интелигентност
Разбира се много по-динамично управление за задвижвания по подобие на E-Cell от предните колела EQV има по-мощният двигател (с максимален въртящ момент още при нулеви обороти от 362 Нм) – логично предвид факта че освен другото батерията с по-голям капацитет осигурява и по-голяма изходна мощност. След определено време нужно за привикване водачът може не само да оптимизира шофирането съобразно с различните възможности за рекуперация (решавайки кога да спира с максимално регенериране на електрическа енергия и кога да остава автомобила да се движи по-дълго по инерция), но и истински да се забавлява от всичко това. С помощта на лостчетата зад волана той може да избере пет различни нива на рекуперация – D Auto (EQV адаптира нивото на рекуперация предугаждащо с от 0 до -2 м/сек2, на базата на системите за асистенция, камерите и навигацията), D+ (движение без рекуперация, по инерция), D (сила на рекуперация -0,6 м/сек2), D- (сила на рекуперация -1,5 м/сек2) и D- - (сила на рекуперация -2м/сек2, позволяваща управление само с един педал). Към това се добавят възможности за използване на четири програми на управление с различни нива на използване на отоплението и номиналната мощност позволяващи от свръхикономично до динамично шофиране. Помощник в името на по-спокойното пътуване е системата MBUX притежаваща, както в този, така и в другите електрически модели на Mercedes специфични функции, които в съчетание с приложението “Mercedes me” осигуряват съвети за шофиране, предварително адаптиране на топлинните условия в интериора и на начина на зареждане. Интелигентната навигационна система помага за оптимизация на маршрута и точките на зареждане. Последното може да става с помощта на система с променлив ток (AC) с мощност до 11 кВт и на постояннотокова (DC) станция с мощност от 110 кВт.
Средният разход на електроенергия според Mercedes на EQV 300 Long е 26,3 кВтч (EQV 300 Extralong 26,4 кВтч). При движение с равномерна средновисока скорост на магистрала автомобилът изразходва повече енергия отколкото при градски движение. Донякъде това се дължи на факта че в градско движение ефектът на увеличаването на разхода поради ускоряването на автомобила в известна степен се намалява от този на рекуперацията. Работата на „празен ход“ не изразходва енергия, а преходните режими с различно натоварване не влияят в такава степен както при един ДВГ (особено бензинов) на ефективността. При едностепенна трансмисия каквато се използва при почти всички електромобили и висока скорост електрическият мотор обаче достига много високи оборотни режими и ефективността му значително намалява. Разбира се фактор е и аеродинамичното съпротивление, което при EQV е доста високо – неслучайно максималната скорост е ограничена на 140 км/ч.
Текст: Георги Колев
Снимки: Мирослав Николов
Заключение
EQV е част от стратегията на Mercedes за електрификация, с всички произхождащи от това предизвикателства. С голямата си батерия с капацитет от 90 кВтч нето пътническият микробус с отличен комфорт би бил отличен заместител за линии с къса и средна дължина с удобни места за зареждане, като например хотелски чартъри.
Каросерия
Осемместен ван, Дължина x Широчина x Височина 5140 (5370*) x 1928 x 1901 мм,
Междуосие 3200 мм, Собствено тегло 2635 кг.
Ходова част
Независимо окачване отпред и отзад, отпред тип Макферсън, отзад двойка напречни носачи на колело, вътрешно вентилирани спирачни дискове отпред, дискове отзад, гуми 245/55 R 17.
Силово предаване
Предно предаване, едностепенна трансмисия.
Задвижване
Променливотоков електрически мотор с постоянни магнити, Мощност 150 кВт (204 к.с.), Макс. въртящ момент 362 Нм.
Динамични параметри
Максимална скорост 140 км/ч (опция 160 км/ч)
Общ разход, комбиниран (WLTP/NEDC) 27,6/26,3 кВтч/100 км електроенергия
Стандарт за зареждане: CCS, Време за зареждане: (AC до 11 кВт < 1ч (0-100%), DC до 110 кВт прибл. 45 мин (10-80%))
Базова цена
EQV 300 Long 157 600 лв.
‘* Extralong