Mercedes GLA трудно може да се впише в класическата дефиниция на компактен SUV модел. Той търси друго амплоа, встрани от това на основните си конкуренти и в този смисъл оформя един клас сам по себе си.
Забързан за своята презентация, Рюдигер Рутц, който отговаря за цялостния процес на тестване на GLA, се усмихва дяволито на констатацията, че GLA е далеч от всичко, което съм виждал в този сегмент, и отговаря: „Ние сме последните, които се включиха в него, и затова трябваше да направим нещо различно.“
Е, ефектът определено е постигнат. GLA може и да носи в името си знаковата буква G, но е някакъв стилистичен антипод на по-големия брат GLK и определено е нетипичен персонаж в компактния SUV клас. Докато например директният конкурент от Инголщат Audi Q3 с функционалните си и изчистени форми спазва характерните за тази категория пропорции, GLA трудно би се вместил въобще в представите ви за SUV модел. Строгите форми изобщо не са били търсени от дизайнерите на Mercedes – в стилистиката на GLA преобладава многообразието от повърхности, пресичащи се под различни ъгли. Същевременно въпросните форми са не само по-внушителни, но и далеч по-стремителни от тези на основополагащата A-класа. Малката обща височина, съчетана с доста широка осанка, създават усещане за леко повдигнато купе, наподобяващо повече хечбек, отколкото седан. Това субективно впечатление има и чисто обективни физически измерения. GLA е по-широк (с 3 мм) от Q3, доста по-нисък (със 100 мм), по-дълъг (с 32 мм) и има значително по-голямо междуосие (с 96 мм) от баварския конкурент. Дори високите, но широки гуми не внасят каквато и да било нотка на стремеж към изяви в пресечени местности. За желаещите подобни емоции в средата на годината ще се появи възможност за поръчване на т.нар. Offroad пакет с увеличен от 170 на 204 мм просвет. За това обаче ще стане дума по-късно.
Като цяло GLA трудно ще избяга от общата стилистична концепция на А-класата – с огромната по размери радиаторна решетка (която в различните линии е с различен дизайн) и специфичните форми на предните светлини и тяхната LED графика (с изключение на базовата версия). Съвсем логично, защото новият модел следва доста яркия и самобитен стилистичен тон на Гордън Вагенер, характеризиращ новата линия на компанията. При внимателно вглеждане, разбира се, ще откриете разликите в детайлите и пропорциите, в дълбочината на релефа и посоката на страничните линии, в размера и дизайна на светлините, както и в пластиката на задния капак и долните части на предните и задните брони. Това обаче по никакъв начин не променя споменатите факти.
Перфектната аеродинамика
Въпреки че доскоро Mercedes не разполагаше със собствен аеродинамичен тунел и се налагаше да използва съоръжението на Техническия университет в Щутгарт, инженерите от компанията за пореден път правят нагледна демонстрация за това, как се създават ефективни в аеродинамично отношение автомобили. Новата стилистика изглежда по всякакъв начин, но не и с интегрални и гладки като на яйце повърхности, с каквито десетилетия наред се асоциираше добрата аеродинамика. Специалистите в тази област отдавна са установили, че „дяволът е в детайлите“, а през последните години инженерите от Mercedes демонстрират ненадминат експертен потенциал за справяне с предизвикателствата в тази област. Нека ви припомня – CLA Blue Efficiency например има невероятния коефициент на обтекаемост от 0,22! При по-късата и, естествено, по-трудна за оптимизиране форма на А-класата този показател е 0,27, а въпреки по-високия си просвет и по-широките гуми GLA има коефициент на обтекаемост е 0,29. Същият параметър при Audi Q3 и BMW X1 e съответно 0,32 и 0,33, а VW Tiguan и Kia Sportage могат да се „похвалят“ със стойности от 0,37. В съчетание с малката си челна площ и съответно нисък индекс на въздушно съпротивление GLA определено гарантира по малко напрежение за задвижващия агрегат при високи скорости. Тези сухи на пръв поглед данни обаче могат да се интерпретират и в по-широк смисъл, защото ясно показват огромната работа, която са свършили в тази област хората от Mercedes. Всеки детайл е внимателно изчисляван поотделно и като интегрална част от купето, голяма част от подподовата конструкция е покрита с панели, спойлерът в задната част на покрива оптимизира потока, огледалата са специално оформени и дори задните светлини имат прецизни странични ръбове, които насочват въздушния поток навън от автомобила. Преследването на аеродинамичната прецизност на всеки детайл е в пряка връзка и с качеството на изработка на автомобила, изразено например чрез тесните и равномерни фуги. Разбира се, това уравнение има още множество компоненти, които няма как да изредим тук. За пример може да се посочи фактът, че при GLA специално внимание е обърнато на напасването и уплътняването на вратите, което има важен принос не само за осигуряване на характерното за марката прищракване при затваряне, но и за стабилността им при висока скорост, когато намаленото въздушно налягане покрай тях се стреми за ги „изтегли“ навън и да увеличи шумовото ниво. Същото важи и за цялостната оптимизация на потока в зоната на задните колонки и граничната им част с вратите, а финалният завършек на всичко това може да бъде открит под формата на функционален дифузор в задната част на автомобила. Като фактор за цялостното качество на модела може да се приеме и сложната конструкция на каросерията с прецизно изчислени деформациионни зони – около 73 процента от каросерийната структура се състои от високоякостни и свръхвисокоякостни стомани. Нещо традиционно за марката: преди одобряването на модела за серийно производство 24 предсерийни автомобила са изминали сумарно над 1,8 милиона километра по най-различни трасета, като състезателни писти, планински и чакълести пътища, включително и теглейки ремарке с максимално общо тегло на композицията от 3500 кг. При това въпросният пробег има значителна по мащаби предистория, защото моделите със същата базова архитектура A, B и CLA вече са били подложени на това изпитание.
Разбира се, GLA наследява от тях не само натрупания в изпитанията опит, но и с тяхната широка гама от системи за активна безопасност, подпомагане на водача, информация и развлечения, както и до девет въздушни възглавници.
В контекста на цялостното динамично излъчване на GLA е оформен и интериорът му. За SUV модел седалките са с доста спортно форматиране, водачът седи по-дълбоко, мястото за краката отпред и отзад е предостатъчно благодарение на голямото междуосие и единствената забележка е към малко по късата хоризонтална част на задните седалки. Скосените задни странични стъкла намаляват в известна степен обзора от задния ред седалки, пространството за главите е по-малко от това при Q3, същото важи и за багажния обем. Като цяло обаче интериорът на GLA не страда от дефицити на пространство, а качеството напълно съответства на претенциите на марката. Неясен остава все пак фактът защо горната повърхност на арматурното табло е издигната толкова високо – последното не само намалява обзора, но и цялостното усещане за широта на погледа напред.
Възможност за увеличаване на просвета
Просветът от 170 мм е приемлив за модел, който няма желание да напуска асфалтовите пътища, но от средата на годината Mercedes ще предлага за GLA като допълнително оборудване ходова част Offroad, осигуряваща увеличаване на просвета с още 34 мм. Тя не само подобрява възможностите за преминаване през неравности, но има по-комфортна настройка. Ако пък притежавате повече спортни страсти налице е и снижена с 15 мм спортна ходова част, която, естествено, осигурява и по-стегнато поведение на автомобила. Последното не е нито препоръчително, нито смислено решение, защото стандартната ходова част на GLA с многозвенно задно окачване определено е много добре балансирана по отношение на динамичните качества и комфорта и се допълва от сравнително директното кормилно управление с отлична обратна връзка.
Последното е валидно и при четирите двигателя, които ще се предлагат за GLA в началото на продажбите – два бензинови от моделната линия на четирицилиндровия M270 (с която сме ви запознавали подробно) във версия с 1,6 и 2,0 литра и съответно 156 к.с. (GLA 200) и 211 к.с. (GLA 250) и два дизела с работен обем 2,2 литра и мощност от съответно 136 к.с. (GLA 200 CDI) и 170 к.с. (GLA 220 CDI).
За разлика от всички останали свои моделни линии в този, базиран на платформа за предно предаване, компактен сегмент Mercedes използва като централен елемент бързодействащ ламелен съединител със задвижвана пряко от електромотор помпа, предаващ до 50 процента от въртящия момент към задните колела. Инженерите на Mercedes са успели да сведат теглото на системата за двойно предаване до 70 кг и да направят реакциите й изключително бързи. Компактната система се предлага само при вариантите с трансмисия с два съединителя и е налична за всички версии без базовата. Самата трансмисия 7G-DCT е стандартно оборудване за GLA 250 и GLA 220 CDI и допълнително за по-малките GLA 200 и GLA 200 CDI.
Текст: Георги Колев