Три елитни SUV модела ще трябва да покажат, че си заслужават парите
За трети път тази година новият Mercedes GLB се изправя срещу своите конкуренти. Сега негови противници са елитните SUV модели Audi Q5 и Volvo XC60, въоръжени с двойно предаване и мощни бензинови турбомотори със система мек хибрид.
Отново сравнителен тест с GLB? Предишният не беше ли съвсем наскоро? Да, беше. Няма ли да стане скучно? Не, няма, обещаваме. Защото сега имаме предвид нещо друго. Понеже Mercedes позиционира GLB не просто по азбучен ред между GLA и GLC. Не, хората от Щутгарт са разположили модела и между два автомобилни класа. След като четвъртитият SUV модел надделя над по-компактните BMW X1 и VW Tiguan, както и над неговия по-дълъг вариант Allspace, сега му се налага да се пребори с по-едрите представители на елитния сегмент Audi Q5 и Volvo XC60. А те внасят допълнително напрежение с подобаващи на ранга си бензинови турбомотори и 48-волтова техника
Четирицилиндровият агрегат на GLB 250 не предлага такова допълнение. Но и без мек хибрид той, подобно на XC60, вече изпълнява стандарта Euro 6d. А със средния си разход в теста от 9,3 л/100 км е дори най-икономичният от тройката (Audi – 9,8 л, Volvo – 10,2 л). При по-въздържано шофиране разходът на бензин може да слезе дори под седем литра. От друга страна обаче, не е никак трудно тази стойност да бъде надхвърлена почти двойно. С 224 к.с. GLB може и да е номинално най-слабият, но благодарение на 350-те нютонметра въртящ момент това изобщо не се усеща.
Двигателят реагира спонтанно при всякакви обороти и ускорява модела с двойно предаване за по-малко от седем секунди до 100 км/ч. Така той остава зад себе си представителя на Volvo (7,7 сек), но е принуден да отстъпи пред Audi (6,6 сек). При натоварване обаче четирицилиндровият мотор реве доста силно, а на магистрала въздушният поток шумно обтича стръмната предна колона.
Почти само хубави неща можем да ви кажем за ходовата част с адаптивни амортисьори. Макар на лош път да позволява повече движения на каросерията, тя се справя с дългите вълни по настилката почти така уверено, както разполагащите с въздушно окачване конкуренти. При това автомобилът от Вюртемберг обича завоите – независимо дали са по планинските пътища, или между пилоните на полигона. GLB завива чевръсто със своята хармонично и директно настроена кормилна уредба. Благодарение на предлаганата по желание спирачна уредба (само в пакета Technik за 2522 евро) GLB постига най-добри стойности за спирачен път на тестовото трасе, макар и с малка разлика спрямо останалите.
Най-доброто е по-евтино
Фактът, че най-късият SUV модел в това сравнение (4,63 м) произхожда от компактния клас, проличава след качването в автомобила. В стила на арматурното табло в А-класата системата MBUX ви информира и развлича на два широки десетинчови сензорни екрана. Системата навигира с помощта на онлайн данни, показва пътя с виртуални стрелки, отличното гласово управление разбира дори всекидневна реч. Като алтернатива функциите може да се управляват, макар и малко пипкаво, посредством сензорни полета на волана и на централната конзола. Ако обаче желаете да използвате всички съвременни функции, в това число и почти пълния набор от системи за подпомагане, ща трябва да инвестирате няколко хиляди евро.
Това ви се струва познато? Така е, но в сравнение с Audi и Volvo тестовият Mercedes, който заедно с важните за оценяването екстри струва в Германия 52 944 евро, този път не е най-скъпият, а най-евтиният автомобил, при това с доста голяма разлика. Версията Sport на Q5 например е по-скъпа с 6000, а XC60 във вариант Inscription – с над 12 000 евро. В интерес на истината обаче се налага да отбележим, че Mercedes предлага за цената си по-малко допълнително оборудване. Ако изравним нивата, ценовото предимство се стопява до хиляда, респ. две хиляди евро.
Човек, който дава толкова пари за един SUV, естествено, ще поиска да усети съответното качество. Затова от Mercedes са разхубавили автомобила с контролен номер S-LB 5039 посредством кожени седалки с функция за масаж и декоративни елементи от дърво, което отклонява вниманието от твърдите пластмаси под линията на пояса. Благодарение на големите прозорци се получава не само превъзходен обзор във всички посоки, но и усещане за щедър простор. Отзад обаче плъзгащата се седалка с регулираща се облегалка (428 евро) не печели много симпатии поради късата опорна площ за бедрата и слабата странична опора. В замяна на това най-големият багажник в теста (от 565 до 1800 л) би могъл да предложи под подвижното си дъно с променлива височина място за две допълнителни седалки.
Превъзходство чрез мек хибрид
Под пода на своя багажник Q5 предпочита а крие част от 48-волтовата техника на своя 45 TFSI мотор, както и обемистия събуфър на струващата 290 евро аудиосистема. Така Q5 не става по-просторен, но пък може да поеме значително по-голям товар. Задната облегалка се сгъва дистанционно на три части до равна повърхност. Освен това благодарение на регулирането на нивото – като при Volvo – прагът на багажника може да бъде свален с няколко сантиметра надолу. Пътуващите на втория ред върху плъзгащата се надлъжно (срещу 350 евро) и най-добре оформена задна седалка се чувстват почти толкова добре настанени, колкото водачът и пътникът до него в разполагащите с многобройни, но само ръчни настройки седалки на S Line.
От мястото зад волана системата MMI все още бива управлявана с въртящ и натискащ се контролер и тъчпад. Посредством фрезовани алуминиеви бутони можете да командвате с кликване тризоновия климатик, а дигиталният кокпит (500 евро) ви информира за жизнените функции на автомобила и особеностите на маршрута – за да установите за пореден път, че всичко това нямаше да става по-добре с тъчскрийни. В добавка Audi украсява щедро скроения интериор с много алкантара и кожа. Напразно бихте търсили евтини пластмаси като в GLB – няма ги дори по облицовките на задните врати. Цената на толкова много любов към детайла е висока – с участващите в оценката екстри тестовият автомобил струва 59 295 евро.
Първокласният характер на този автомобил се усеща и при управлението му. Разполагащият със система мек хибрид четирицилиндров мотор е сдържан не само в акустично отношение, но и предразполага към предвидлив стил на шофиране. Агрегатът се изключва изцяло във фази на движение по инерция, за да стартира след това само за част от секундата. Високото тегло (1849 кг), както и 20-цоловите колела обаче спъват стремежа към икономии. Независимо от това двигателят 45 TFSI – субективно и измеримо – не среща никакви затруднения с разполагащия с двойно предаване SUV модел. Не на последно място и понеже седемстепенната трансмисия с два съединителя подбира предавките точно и уверено. Дори когато си позволите да завивате по-бързичко, предлаганото срещу 1950 евро пневматично окачване задържа каросерията в покой и просто изглажда неравностите по пътната настилка.
Шведско спокойствие
В това отношение също снабденото с пневматично окачване Volvo XC60 не е напълно равностойно и преминава през късите вълни по настилката по-нервно – което също се дължи на големите 20-цолови колела. Ако шофирате спокойно, 48-волтовата система с плавно рекупериране или освободено движение по инерция сваля разхода по екомаршрута до 7,1 л/100 км. Към тази картина добре пасва фактът, че шведската фирма ограничава максималната скорост на всички нови модели на 180 км/ч – което все още не важи за тестовия автомобил. Независимо от това неговият четирицилиндров мотор е принуден да полага доста шумни усилия, за да следва другите двама участници. С 250 конски сили и 350 нютонметра въртящ момент B5 тегли стремително по живописните пътища 1969 кг шведска стомана. Това тегло пречи на SUV модела да постига по-добра динамика. Освен това интензивно намесващата се ESP, безжизнената кормилна уредба и флегматично превключващият автоматик не носят много удоволствие по изпълнените със завои второстепенни пътища.
Може и да е вярно че едно Volvo бездруго се цени по-скоро заради многобройните и серийни в по-голямата си част асистенти за сигурност, както и за стилната атмосфера в салона. Подобни аргументи са утешение и за това, че инфо-развлекателната система и климатикът се управляват само от сензорния екран, и то доста сложно, а дружелюбната асистентка за гласово управление вероятно разбира само шведски. Това не смущава най-малките, които биват настанени в интегрираните в задната седалка детски столчета (350 евро). Те разполагат със собствени климатични зони и се наслаждават на гледката през панорамния покрив, докато музиката глези ушите с акустиката на концертната зала в Гьотеборг. Изискани екстри, които правят струващия 65 350 евро тестов автомобил още по-скъп. Тъпото е само, че за никакви пари на света не можете да поръчате разделяща се на три задна облегалка или по-голям багажен обем.
Така Volvo XC60 остава далеч от първото място. А Mercedes GLB не успява да се увенчае с трета поредна победа, отстъпвайки на по-балансираното Audi Q5.
Заключение
1. Audi (443 точки)
С хармоничен и мощен мек хибрид, ласкав комфорт на возене и педантично изработен интериор Q5 оправдава цената си, а с това и първото място.
2. Mercedes (440 точки)
Вече знаехме, че е просторен и сигурен, а също и че се движи чевръсто. В това сравнение GLB е най-малко скъп и сравнително икономичен, макар и без 48-волтова техника.
3. Volvo (440 точки)
В стилния си интериор богато оборудваният шведски модел предлага най-малко място. Скъпият мек хибрид не се представя равностойно по отношение на динамиката на пътя и разхода.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ахим Хартман