Това ли е перфектната комбинация – plug-in хибриден SUV с голям акумулатор и дизелов двигател?
Едва ли ще откриете друго подобно явление на автомобилния пазар. Мнозина все още се мръщят на дизела, въпреки че е икономичен; хибридните системи помагат на бензиновия мотор да работи в икономичен режим и така се превръщат в алтернатива на въпросния дизел, а plug-in хибридите са вариант да съчетаем ползите от хибридите и от електромобилите. И изведнъж някак от нищото се появява GLE 350 de. Буквичката „е“ вече има напълно ясно значение, говорещо за принадлежността на модела към plug-in хибридите, но какво търси тук означението за дизел?
Ако се върнем малко назад в спомените си, ще открием, че Mercedes не за първи път забърква коктейл от двете технологии. През 2012 г. E 350 Bluetec Hydrid беше на практика E 250 CDI, в скоростната кутия на който беше интегриран електрически мотор с мощност 20 кВт. От днешна гледна точка бихме причислили този автомобил към микрохибридите. Както казахме, помощта на електромотора помага на двигателя с вътрешно горене да работи в ефективни режими и именно по тези причини хибридните модели на Toyota са толкова икономични. Спирането и стартирането на двигателя може да се осигуряват и от конвенционална старт-стоп система, така че основната полза от хибридната система при дизеловия E 350 Bluetec Hybrid е подобрената динамика при ускорения в града и съответно намаленият разход в такива условия.
Въпросът със съчетаването на дизелово и plug-in хибридно задвижване обаче стои по съвсем друг начин. Така могат да бъдат комбинирани възможността за чисто електрическо задвижване с икономичността на дизелов мотор при пътувания на дълги разстояния.
И в двата случая GLE 350 de ще осигури на пътниците си комфорт. Комфорт в смисъл на изобилие от място и чудесен баланс на окачването в различни условия на движение. А дори и динамика и приятно шофиране, въпреки че електрическата система е добавила има-няма 400 кг към общото тегло на автомобила. Електрическият мотор с мощност от 100 кВт е интегриран в деветстепенната автоматична трансмисия, акумулаторната батерия с доста изобилния за plug-in хибрид капацитет от 31,2 кВтч е позиционирана над задния мост, а в левия заден калник са отведени щекерите за зареждане по стандарти Тип 2 и CCS. При зарядно устройство с мощност 60 кВт зареждането теоретично може да стане за половин час.
На практика всичко това работи в удивителен синхрон и е максимално функционално. Може би защото този автомобил е проектиран, като са взети предвид всички конструктивни изисквания на plug-in хибридната система, а не е преработен конвенционален модел както предшественика.
Дори при чисто електрическо задвижване 350 de поема доста стремително напред благодарение на 440-те нютонметра въртящ момент на електромотора още при потегляне. Едва при доста сериозно настъпване на педала за газта се стартира четирицилиндровият дизелов агрегат. Това обаче не е задълго. С електрическото си задвижване GLE напредва енергично в града, извън него и дори на магистралата, достигайки максимална скорост от 160 км/ч в този режим. В нашия цикъл за измерване на разхода на енергия при чисто електрическо задвижване GLE постига забележителните 98 км пробег с едно зареждане на батерията. Стойност, каквато не е регистрирал досега нито един plug-in хибрид. Това вече наистина е напълно достатъчно за ежедневно шофиране и осигурява доста сериозен дял и при дълги пътувания.
След изчерпването на заряда до предварително определеното ниво GLE преминава в хибриден режим с всичките произтичащи от това ползи – системата интензивно рекуперира енергия или подпомага дизеловия мотор, компенсирайки в пълна степен недостатъците на турбомашината. Тези процеси, както и превключването на предавките в низходяща или възходяща посока, протичат с невероятна прецизност. Единствените недостатъци могат да бъдат открити в синтетичното чувство при натискане на педала на спирачката с неособено точно усещане за момента на задействане и отчетливия шум от дизеловия мотор при по-високи оборотни режими.
При измерването на разхода на базата на нашия ams цикъл отчетохме 1,5 литра дизелово гориво и 21,1 кВтч електричество на 100 км, съответстващи на 142 г/км CO2. Преизчислен през тази стойност, еквивалентният разход на гориво при дизелово задвижване е 5,4 л/100 км. Направо сензационен показател за автомобил с тегло 2674 кг, задвижване на четирите колела, максимална скорост 210 км/ч, разточителен пътнически салон и прикачен товар от 3,5 тона. Така GLE 350 de се превръща в една от най-ярките и интересни комбинации по пътя на новата мобилност.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Ако искате GLE, то нека бъде 350 de. Заради големия пробег с чисто електрическо задвижване и ефективния дизелов мотор. И заради високото ниво на комфорт и динамично поведение на пътя и дори по-ниска (в България) цена от шестцилиндровия чисто дизелов модел с точно същия въртящ момент.
Текст: Себастиан Ренц, Георги Колев