Те са бързи, завладяващо мощни, доста скъпи и все пак разумни решения
Горчиво е. Доста горчиво, когато разбереш че в най-скъпото в момента Volvo съчетанието на изобилието и разкоша, от една страна, с даунсайзинга, от друга, не е толкова страхотно, колкото внушава емблемата Twin Engine AWD върху задната част на яркосиния автомобил. Почти ви се иска да извикате в учудване от факта, че плащате над 80 000 евро и получавате мотор, който не буди съществени емоции и понякога гъргори така, като че ли произхожда от Prius. Но как да звучи един четирицилиндров мотор, пък дори и да постига завидните 320 к.с и 400 Нм въртящ момент благодарение на пълнене със съчетание от турбо- и механичен компресор? Впрочем уравнението включва и електромотор, разположен отзад и задвижващ задните колела.
Тази интелигентна архитектура обаче спестява карданния вал към задния мост и освобождава място за батериите (9,2 кВтч) в неговия тунел. Типично за хибридите в зависимост от настройката двата агрегата функционират като особено потентна комбинация, но за съжаление, и често в нехармонично редуване. Можем да твърдим, че това е първият електрически SUV модел със задно предаване, който може дори да бъде дрифтван – е, ако разполагате с добре заснежено място.
Разбира се, това може да стане само ако все още имате налична енергия в акумулаторната батерия, защото по маршрута, по който шофираме кротко и няма много изкачвания, успяхме да изминем едва 21 км – доста по-малко от указаните от производителя 43 км.
Спокойно движение с GLE
По-тежкият със 120 кг Mercedes GLE 500е 4Matic, разпределящ интелигентно въртящия си момент между четирите задвижващи колела, изминава по този маршрут едва 17 км, но предлага по-убедително задвижване. Все пак под предния му капак се помещава трилитров бензинов битурбо V6 мотор с мощност 333 к.с. който предлага цели 480 Нм още при 1600 об./мин. Агрегатът който звучи приемливо дори при високи обороти, е подкрепян от електрическа машина с мощност 85 кВт, разположена в корпуса на седемстепенната автоматична предавателна кутия. И понеже смяната на режимите става плавно и без сътресения, Mercedes предлага по-спокойно движение.
Освен това във всички динамични дисциплини GLE се справя по-добре от XC90. След като скоростта надхвърли 160 км/ч, висококачественият SUV модел продължава да ускорява без проблеми и задръжки, докато тогава четирицилиндровият мотор на Volvo започва доловимо да изпитва напрежение. При това отвъд 170 км/ч той вече не разчита по никакъв начин и на помощта на електрическата машина.
Все пак неговата задвижваща концепция осигурява малко по-нисък разход на гориво в рамките на цикъла NEFZ (NEDC). Изчислено при годишен пробег от 15 000 км, XC90 изразходва 5,1 литра/100 км плюс 14,4 кВтч електроенергия. При GLE тези стойности са съответно 6,4 и 14,3 кВтч. При анализ на т. нар. Well-to-Wheel емисии на CO2 (включващи и емисиите за генериране на електрическата енергия) се получават стойност от съответно от 200 и 229 г/км. Забележете обаче, че това е при кротък маниер на шофиране. Защото ако реши да настъпва по-убедително педала на газта, водачът лесно ще премине границата от 12 литра/100 км.
На този фон решението на инженерите да монтират 50-литров резервоар във Volvo XC90 изглежда скъперническо и с него той едва ли би могъл да постигне 600 км пробег с едно зареждане. Очевидно е, че електрическото задвижване на задния мост изисква своите технологични жертви. Тук е мястото да споменем, че един D5 с 225 к.с. мощност изразходва 7,1 литра дизелово гориво на 100 км. Благодарение на своя 80-литров резервоар GLE може да измине с 200 км повече.
Нещо, което заслужава особена похвала, е фактът, че компютърът на навигационната система и навигационните сензори са свързани в мрежа с управлението на задвижването и на тази база се създава оптимално съчетание в баланса между двата мотора. При това се отчитат потокът от автомобили, профилът на пътя и много други фактори. Така автомобилите предвидливо рекуперират енергия, отдават ток от батерията към електромотора при изкачване и отново зареждат акумулаторите, за да се използват електричеството оптимално в по-далечен план.
Повече багажен обем в XC90
При Mercedes акумулаторите са разположени в багажника (капацитетът им е 8,7 кВтч), с което се отнема място от използваемия багажен обем – при номинал от 690 литра той се свива до скромните 480 л. При това се появява и видимо стъпало в багажника, защото GLE е базиран на предишния ML, който чисто конструктивно не е предвиждан за подобна електрификация. Ако изключим този недостатък обаче, пътниците не страдат от липса на пространство дори и на задните седалки.
По-дългият с цели 13 см XC90 не предлага повече, но въпреки наличието на трети ред седалки (при тази версия серийно) на разположение са 640 литра багажно пространство. Дори когато иначе доста удобните седалки от третия ред се вдигнат, пак остават 262 литра обем. Други типично за Volvo приспособления са кутиите в пода отзад 2 в 1, както и интегрираните детски седалки отзад.
Още едно положително качество на шведския модел е удобната концепция за управление на функциите с вертикално разположен 9,2-инчов сензорен екран. Едва ли има други система, която действа толкова чувствително и обмислено. Все пак тя изисква концентрация при многобройните докосвания и плъзгания, като трябва много да се внимава да не се избере спортна настройка на ходовата част. С нея късите тласъци например предизвикват неспокойство в оборудваното с 20-цолови гуми Volvo и достигат до вас въпреки въздушното окачване, включително и през леката кормилна уредба. Последната работи сравнително директно, но би могла да предава повече обратна информация при взимане на завои.
Съвсем различно е поведението на оборудвания с въздушно окачване Airmatic GLE. Той се движи плавно и спокойно по всички пътища и това подхожда особено добре на мощния V6 битурбоагрегат. Понеже кормилната уредба работи и по-прецизно и без тласъци, GLE следва лентата някак по-лесно от малко по-трудното за преценяване Volvo.
Слаби спирачки в GLE
До този момент победата за по-евтиния (в Германия) Mercedes изглежда предопределена. И щеше да е така, ако не бяха неговите немощни спирачки – 38,2 метра спирачен път от 100 км/ч и 64 метра от 130 км/ч със студени спирачки не са задоволителни стойности за подобен автомобил. Дори неописуемата армада от системи за асистенция не може да компенсира този недостатък. Volvo, разбира се, не остава назад в това отношение и оборудва дори базовата версия на своя автомобил с ACC, активно спазване на лентата, асистент за задръстване и разпознаване на пътните знаци.
При това в линията R-Design получавате кожена тапицерия, четиризонов климатроник, допълнително отопление, LED светлини и панорамен покрив, които иначе биха покачили цената на GLE до 86 000 евро. Така в края на краищата XC90 грабва победата на финала, макар че високите разходи за поддръжка все пак си остават горчив хап.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Volvo - 444 точки
Просторно, малко по-изгодно и с добри спирачки – така икономичното Volvo успява с една идея да изпревари съперника си. Комфортът и функционалността също са на високо ниво.
2. Mercedes - 438 точки
Предлага невероятен комфорт, пасващ чудесно на харизматичния V6, който пък осигурява и добри динамични качества. За победата не достигат по-голям багажник и по-добри спирачки.
Технически данни
1. Volvo | 2. Mercedes | |
---|---|---|
Работен обем | 1969 куб.см | 2996 куб.см |
Мощност | 235 кВт (320 к.с.) | 245 кВт (333 к.с.) |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 2200 об./мин | 480 Нм при 1600 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,9 сек | 5,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,3 м | 38,2 м |
Максимална скорост | 230 км/ч | 245 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
5,1 л + 14,4 кВт | 6,4 л + 14,3 кВт |
Базова цена | 165 890 лева | 152 168 лева |
Fielipe Derikov
И като се има в предвид,че VolvO традиционно е най-безопасен и разполага с повече системи в тази насока...само,че това не го пишат защото става прекалено ;)
dimdammeister
Хи-хи, при такива коли, едва ли някой ще кара с кротък маниер на шофиране....