Пристигането на новия луксозен лайнер на Mercedes със сигурност няма да накара Range Rover Sport и BMW X5 да освободят доброволно утвърдените си места в пристанището на европейските SUV модели. Третото поколение на ML не изтласква никого насила, но се стреми да спечели регатата по точки.
Чувството на увереност, че можеш да минеш навсякъде, да разбиеш бариерите на тривиалното и да прекрачиш границите на ежедневието очевидно допада на много хора. Сигурно ги връща към приключенския дух на юношеските романи и ги кара да почувстват вятъра на свободата в съзнанието си дори тогава, когато най-големите препятствия в житейския им маршрут са бордюрите на служебния паркинг.
На кратко
Очевидно важни в случая са вътрешните усещания. Скритите под спокойната повърхност качества, с каквито е изпълнен и новият модел на Mercedes – екологично чисти двигатели, изобилие от електронни системи за подпомагане на водача, луксозно обзаведен интериор с много хром и алуминиеви декорации, както и възможност за поръчка на навигационна система с интернет връзка по всяко време. Естествено, всичко това изисква определен обем на инвестициите – базовата цена на версията ML 350 Bluetec с нейния отговарящ на изискванията на нормата Euro 6 шестцилиндров дизелов агрегат е 116 928 лева.
Тези, при които подобни числа предизвикват неприятни усещания и са по-склонни да се насочат към по-изгодната с 6478 лева алтернатива в лицето на BMW X5 30d, няма да останат разочаровани - представеният на пазара още през 2007 година баварски SUV също участва в това сравнение с цел да докаже, че все още си го бива.
Третият участник - Range Rover Sport, е в производство още по-отдавна (от 2005 година), но и той подобно на модела на BMW премина през няколко фази на модернизация и в момента разполага с изцяло нов мощен дизелов агрегат, придружен с осемстепенна автоматична трансмисия. Oсвен това оборудването на предлаганият на цена от 123 300 лева вариант 3.0 SDV6 включва не само интелигентната система за управление работата на двойното предаване Terrain Response, но и окачване с пневматични елементи, тапицерии на седалките от естествена кожа, навигационна система и 19-цолови алуминиеви колела.
X5 изглежда гледа на всичко това доста спокойно – баварският модел никога не е бил причисляван към големите специалисти в пресечен терен и до днес не разполага с допълнителни блокировки в системата си на задвижване. Mercedes по традиция предлагат допълнителен пакет с красноречивото название On & Offroad, включващ 100-процентови блокажи на предния, задния мост и централния диференциал, но ако оборудването му бъде изравнено с това на британеца, цената се покачва до астрономически стойности.
Мерки и теглилки
Очевидно новото предложение от Щутгарт цели да се утвърди на върха във висшия сегмент на европейската SUV-категория – нещо, което неговият предшественик не успя да постигне в последния сравнителен тест на ams. Toгава ML бе принуден да отстъпи на BMW X5 и VW Touareg. Третото поколение на М-класата няма намерение да допуска подобно нещо и това личи още от представянето на модерния дизелов V6. Фантастичен двигател във всяко едно отношение – тих при движение в града, практически безшумен при висока скорост на магистралата и готов да отговори на всяко натискане на педала на газта с мощта на девет на брой VW Polo. Със своите 620 Нютонметра въртящ момент ML превъзхожда значително своите конкуренти на хартия, но в практиката успява да ги изпревари само по отношение на максималната скорост и в показателите за разхода на гориво – при сдържан стил на шофиране масивният SUV на Mercedes спокойно може да се задоволи и със седем литра на сто километра.
При старт от място и при тестовете за еластичност по-слабият в това отношение X5 (540 Нм) успява да се справи малко по-добре и с малко по-агресивно ръмжене на шестцилиндровия редови дизел. Въпросът защо разполагащият с 600 Нм V6 на Range Rover Sport изостава на трето място има ясен отговор – живото тегло от 2,3 тона не е шега, докато със своите 2176 килограма новият SUV на Mercedes е само със 76 килограма по-тежък от конкурента на BMW.
На пътя
По завоите на първокласните пътища обаче X5 се държи сякаш е по-лек с цял тон – за бавареца физичните закони като че ли отслабват своето действие, а негативни ефекти като страничното накланяне на каросерията изобщо не съществуват. Предлаганото като допълнително оборудване адаптивно окачване определено е смислено вложение, тъй като осигурява перфектна комбинация от динамика и комфорт на пътя.
Тестовият Mercedes ML също бе оборудван не само с пневматично окачване и адаптивни амортисьори, включени в списъка с допълнителни екстри, но и с доста скъпата система за компенсация на колебанията на каросерията, чиято задача е да намали некомфортното клатушкане при лоши пътища. Идеята безспорно е добра, но системата така се престарава при движение по груб паваж например, че остава усещането за някак неестествено, привнесено отвън поведение на окачването, а ходовата част така и не успява да се успокои напълно. На гладка настилка обаче ML се плъзга като луксозна яхта в тихи води, следвайки неотклонно заповедите на кормилната уредба с изключително хомогенна настройка.
От мостика на Range Rover Sport водите на същото това море не изглеждат толкова спокойни, а в бързите завои на моменти се усеща сериозен крен. Управлението от своя страна реагира малко мудно на заповедите за промяна на курса от капитанския мостик. На този фон думата „Sport” в името изглежда малко неуместна – много по-подходящо би било например означението „Tour”, отразяващо способността на Range да се справя с дълги пътешествия с до 805 килограма полезен товар на борда. Товароносимостта на ML не е много по-малка (774 кг), но 655-те килограма на X5 са малко скромни за този клас.
Вътрешен дизайн
Що се отнася до вътрешното обзавеждане, обещанието на Mercedes за пълна промяна изглежда изпълнено – третото поколение на ML е значително по-модерно от своите предшественици. Навсякъде блещукат фини хромирани акценти, седалките са оформени превъзходно, а предавките на серийната седемстепенна автоматична трансмисия се сменят както преди с лост на кормилната колона. Отговорният за мигачите и чистачките негов близнак от лявата страна вече е придружен с ниско разположено малко лостче за управление на темпомата, което е заменило досега използваното решение с по-дълъг и по-високо поставен лост. Известно привикване изисква само управлението на бордовото меню – всичко останало на мястото на водача е логично и добре подредено. Комфортът на втория ред седалки на M-класата отново вдига летвата високо – повече удобства и простор за пътуващите отзад в момента не предлага никой представител на SUV-категорията.
Дори BMW Х5, чиито задни седалки са безкрайно далеч от определения като тесни и неудобни, но пътниците не се чувстват толкова просторно, колкото тези в ML. За сметка на това X5 се представя убедително отпред – настаненият в удобната седалка водач се радва на прекрасен изглед към приятно изчистеното оформление на арматурното табло ина лесната работа с централния бутон на системата i-Drive.
Зад масивните задни врати на Range Rover Sport времето сякаш е спряло. Независимо от внушителните размери на каросерията пространството на втория ред е доста по-ограничено, а достъпът до него не се улеснява от пестеливо скроените отвори на вратите. Широката централна конзола на арматурното табло осигурява достатъчно площ, която обаче не се оползотворява оптимално от твърде миниатюрните виртуални бутони върху чувствителния на докосване дисплей. Оригиналният въртящ се бутон за управление на трансмисията сам по себе си е безспорна находка, но в Land Rover биха могли да помислят дали да не ускорят малко работата на механизма, който го изважда на повърхността на конзолата – усещането да чакаш, за да включиш на позиция „D” и да потеглиш е леко странно...
And the winner is...
Победата по точки на новия ML срещу неговите достойни противници в този тест се дължи преди всичко на изключително добре балансирания характер на третото поколение. М-класата е превъзходен автомобил за дълги пътувания по асфалт, притежава отлично ниво на безопасност, просторен интериор, тих, мощен и икономичен двигател. Ако се въздържите от поръчката на допълнителната система за стабилизиране на каросерията, ще останете доволни и от комфорта на окачването. Много добре в теста се представи и BMW X5, демонстрирайки най-сполучливата комбинация от комфорт и динамика, по-изгодна цена и по-чевръсто поведение в завоите от своя вечен съперник от Щутгарт. Ако търсите това съчетание от качества в SUV от този калибър, Х5 ще ви свърши отлична работа. Силата на Range Rover Sport е във внушителната му външност и преди всичко в пословичните за британската марка способности извън утъпканите пътища.
Teкст: Дани Хайне
Оценка
1. Mercedes ML 350 BlueTEC 4MATIC - 518 точки
В крайна сметка новата М-класа успява да се изкачи до върха в своя клас. Сред големите предимства на SUV-модела на Mercedes са мощният и икономичен дизелов двигател с отлични екологични показатели, богатият набор от модерни системи за безопасност, отличният баланс в поведението на пътя (за предпочитане без система за компенсация на накланянето на каросерията), както и изобилието от място за пътници и багаж на борда.
2. BMW X5 xDrive30d - 507 точки
X5 определено не улеснява задачата на победителя в теста ML – ходовата част на голямото BMW предлага най-добрата комбинация от комфорт и спортен дух, двигателят на бавареца осигурява най-добрите динамични характеристики, а управлението на бордовите системи с i-Drive е безупречно. Единственото, което наистина липсва на Х5 е малко по-голям полезен товар и наличие на система старт-стоп.
3. Range Rover Sport SDV6 SE - 456 точки
В това сравнение британецът изглежда като SUV от доброто старo време. Колебанията на каросерията в завой са осезаеми, собственото му тегло е най-високото в теста, разходът му е най-голям, а усещането за простор в купето не е особено убедително. Впечатляващи за сметка на това са показателите на полезния товар и разбира се – типичното за марката представяне извън пътя.
Технически данни
1. Mercedes ML 350 BlueTEC 4MATIC - 518 точки | 2. BMW X5 xDrive30d - 507 точки | 3. Range Rover Sport SDV6 SE - 456 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 258 к.с. при 3600 об./мин | 245 к.с. при 4000 об./мин | 256 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,7 с | 7,5 с | 8,9 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
37 м | 38 м | 38 м |
Максимална скорост | 224 км/ч | 222 км/ч | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,8 л | 11,5 л | 12,2 л |
Базова цена | 116 928 лева | 110 450 лева | 123 300 лева |
Анонимен
Едно нещо си познал че е правен в щатите, дизайна е на типичен Бенц, топли уравновесени форми, излъчва спокойствие. Явно не си имал досег с немската марка щом твърдиш че е тежък и трудно се управлява, грешиш, има най-финните и лежерни маниери на управление, като прибавиш немското качество, традициите в създаването на подобен род автомобили и престижа на марката определено е сполучлив Автомобил. Колкото до въпроса ти за Вог или Спорт, малко е глупав, Спорт е единствени съперник на двата автомобила. По-малкия модел на Рейнч Ровър няма място в този тест, просто не съперник на МЛ и Х5 то се бори с Х3 и ГЛК, пък и името му Вог звучи много хомосексуално, дизайна му също е доста преходен като дамска прическа, модела като габарит и моторизация е типично ориентиран към дамската аудитория. Рейнч Ровър Спорт е много добър автомобил, сурова външност, аристократичен, добри възможности извън пътя, има един недостатък много високи експлоатационни разходи и не е особено надежден, в щатите водеше в една такава отрицателна класация за съжаление. Колкото до БМВ то винаги е било по-добрия избор и най-продавания с своя клас.
vogonfirst
Определено не сполучлив дизайн. Правен в Америка, за американци. Огромен и тежък, липсва всякакво усещене за управлението. Доближава се до големия си брат G. Но за мен това е минус. Защо в теста сравняват RR Sport, който е на базата на LR Discovery, да вземат RR Vogue?!
Анонимен
Не е Пешо.
Анонимен
Пешо от кога стана професор? Това пунто което караш съвсем ти изпи акъла, на всякъде ти се привиждат боклуците на фиат.
Profesora
ML,отлред е като Panda,отзад като Stilo комби,да им съчустваш за безизходицата на MB!!