Луксът е изкуството да се наслаждаваш на блаженство и разкош, без да прекаляваш или да изневеряваш на добрия вкус
Тежката врата едва се е затворила със звучно хлопване, и ето че вече в салона цари пълна тишина. Ревящи самолетни двигатели, клаксони на таксита, двутактово бръмчене на мотори – цялата какофония на летището във Флоренция просто изчезна. Тя се появи отново, съвсем закратко, докато се опитвам да поставя билета от паркинга в процепа на автомата. Което, между другото, е доста сложно упражнение –очевидно паркингът е сметнат по-скоро за водачи на Punto, отколкото за такива на S-класи – пък и близък контакт с жълтите бетонни ограничители между лентите за движение надали ще се отрази особено благотворно на състоянието на 20-цоловите колела (опция за 4284 евро). Както и да е, справих се успешно, затварям прозореца и... в Mercedes S 500 4Matic Coupé отново настава абсолютна тишина. Твърдият диск на музикалната уредба (Burmester High End, 7497 евро) предлага избор между Ейми Уайнхаус и Ред Хот Чили Пепърс, а по радиото двойка водещи разпалено коментира мача между Алжир и Белгия. Като че ли е най-добре отново да потъна в блажената тишина на Benz. Новата S-класа Coupé носи вътрешнофирменото означение C217, но на практика спокойно можеше да се нарича и C222 , тъй като съвсем логично се базира на представеното преди около година актуално издание на S-класата.
По пътя SP69 в областта Кианти
Head-up дисплеят (1202 евро) показва с помощта на леко кичозно оформени стрелки изходът от магистрала A1 в посока юг, навигирайки ме към път SP69 в сърцето на областта Кианти – маршрут, който е достоен за всеки пътеводител на Тоскана. Арматурното табло изглежда не толкова монументално, колкото в лимузината, вписва се доста по-елегантно в стилистиката на интериора, огромният централен дисплей с размерите на телевизор обаче е останал непроменен. Ако сте свикнали с ергономията в останалите нови модели на Mercedes, положително няма да срещнете големи изненади и в S-класата Coupé: Comand контролер с функция Touchpad (178,50 евро), управление на менютата на системата с бутони от волана, контролен блок на климатика под централния екран – всичко изглежда привично. Новост е редицата от бутони вляво от волана, която позволява директен достъп до асистиращите системи. Това решение би било чудесно да присъства и в лимузината, признава отговорникът за цялото моделно семейство на S-класата Херман-Йозев Сторп, но засега това не е възможно да се случи.
Strada Provinciale 69 се вие сред живописни лозя, маслинови горички и обградени с пинии алеи, а ние се носим между бетоновози Iveco и разноцветни Fiat Panda. Истинска италианска идилия. Абсолютна приказка е и 4,6-литровият V8. Когато го предизвикате да покаже на какво е способен, той буквално ви пресова в тапицираните с кожа Designo седалки (част от пакет Exklusiv с цена 6747 евро), докато от накрайниците на ауспуховата система се разнася фамозно тромпетно изпълнение. 4,6 секунди е обещаното време за спринта от място до 100 километра в час и субективното усещане не ни дава и най-малък повод да се съмняваме в истинността на тази стойност. Междинните ускорения се случват сякаш на шега, а на седемстепенната трансмисия очевидно й е все едно дали водачът превключва сам предавките посредством планките на волана или оставя тази работа на автоматиката.
Активното накланяне в завой не се предлага в комбинация с 4Matic
Поне толкова лежерно се справя и адаптивното окачване Airmatic с неравностите по пътя, показвайки леки наченки на твърдост единствено при включване на спортния режим. Дори и тогава обаче Coupé продължава да се движи плавно и рафинирано – независимо от наличието на опционалните 20-цолови колела. Всъщност окачването (засега) не може само едно нещо – да се накланя активно в завой (виж карето). Тази функция ще се предлага само за моделите със задно задвижване и окачване ABC (Active Body Control), а тези модификации все още не се произвеждат. За пазарния си старт C217 е наличен само с двойно предаване 4Matic.
Възможностите на ABC ни бяха демонстрирани от Херман-Йозев Сторп малко по-късно в един от прототипите, докарани на представянето на новия модел. Той се е разположил на копилотското място и с интерес следи реакциите на водача. Движим се по отсечка с множество завои и установяваме, че в автомобила не се усеща нищо. Абсолютно нищо. Човек бива обзет от странното чувство, че трябва да преосмисли представите си за това какво се усеща, когато един автомобил променя посоката си на движение. Пред нас се движи още едно Coupé, като по него лесно можем да проследим резултата от работата на системата. „Автомобилът се накланя с максимум 2,65 градуса към външната страна на завоя“, пояснява Сторп. Също като мотор. Или пък като самолет. И със същия ефект: пасажерите биват леко притиснати не само към външната страна на завоя, но и надолу към седалките.
Разточително серийно оборудване
„Това е по-скоро комфортна, отколкото спортна функция“, продължава с обяснението Сторп, докато междувременно отново се прехвърляме в 500 4Matic. Целта ни е не толкова да постигнем по-високи стойности за странично ускорение, колкото да подобрим комфорта за хората на борда.
Създателите на C217 изглеждат видимо доволни от своето творение. Автомобилът е мускулест, но сравнително дискретен със своето сиво лаково покритие AMG (4153 евро) и изглежда значително по-филигранен, отколкото е в действителност. Фактът, че каросерията е дълга пет и широка почти два метра, е умело прикрит. Няма как да се скрие обаче това, че притежанието на този автомобил не е евтино удоволствие. Началната цена на S 500 4Matic Coupé в Германия е 125 961 евро, но срещу тази цена купувачът все пак получава богата екипировка. Airmatic, LED светлини, система Comand с навигация и лак металик са част от серийното оборудване. Обратно до Флоренция ни остават само 60 километра. Засега ви оставяме. Искаме да им се насладим.
Заключение
Убедително представяне
Рафиниран комфорт, могъщ високотехнологичен V8 – трудно може да се желае повече от автомобил в тази категория. Новата S-класа Coupé почти не оставя неизпълнени желания. Това е великолепен автомобил за пътуване с превъзходно качество и висок дял на ръчната изработка, просторен интериор и най-модерна техника в областта на задвижването и ходовата част. Какво му липсва? Може би самостоятелно означение, като CL например.
Текст: Хайнрих Лингнер