Тест на новото поколение на флагмана в гамата на немския производител
Корените на родословното дърво на S-класата достигат дълбоко назад в историята, а всяко следващо поколение на луксозната лимузина от Щутгарт неизменно се превръща в еталон в своя клас. Последното издание поразява сетивата и съзнанието със своя head-up дисплей, разширяващ границите на реалността. И не само...
Най-големият лукс в новата S-класа? Може би философията на въздържание в Mercedes. Оставането на страната на здравия разум и пропускането на наклонената плоскост на високотехнологичните игрички със съмнителна практическа полза. Камери вместо външни огледала? Да, разбира се, че е възможно. Но всъщност не, защото традиционното решение е по-добро – без изкривяване на картината по краищата, без размазани образи при движение и без необходимост от привикване с новата технология. Списъкът от съзнателни откази може да бъде продължен – ексцентрични синтетични звуци a la Tesla Model S? Караоке? Всичко това е толкова абсурдно, че ми е неловко да го напиша… И да, по-добре с него да се занимават други.
Съвсем не е необходимо да се прибягва до клоунади, за да бъдете интересни. По-целесъобразният и в крайна сметка печеливш ход е развитието на съществуващите технологии отвъд фазата на бета-версиите или извеждането на нещо добре познато до непозната до момента степен на съвършенство. Именно такова спиращо дъха нещо в новата S-класа е head-up дисплеят с разширена реалност AR (Augmented Reality), който при активна навигация прожектира стрелките за посоката на движение във виртуална перспектива по начин, сякаш „висят” над пътното платно. И показват мястото за извършване на съответната маневра точно там, където в следващия момент трябва да завиете.
Централният сензорен екран (серийно с OLED панел) от своя страна е нагледен пример, как един екран в XXL формат не изглежда нито като нелепо залепен на таблото iPad, нито като електронна брошура на хипермаркет – при S-класата екранът е елегантно интегриран в централната конзола на таблото и макар много други компании да използваха големи екрани на това място преди Mercedes, именно в консервативната атмосфера на луксозната S-класа плоският сензорен екран и неговото цифрово съдържание намират своето уместно и стилистично издържано приложение.
От друга страна истинските класови различия проличават в аналоговите детайли – днес всеки може да бъде плосък, да свети в ярки цветове и да се отключва с пръстов отпечатък, Но далеч не навсякъде се предлага (допълнително) подгряване на възглавничките в областта на врата на задните места – при S-класата тази дреболия е част от пакета Wellness, предлаган като допълнение към разточителния комфорт на седалките.
Осве това изглежда жестовото управление в новата лимузина е придобило нов смисъл и разширена функционалност – вътрешното осветление в тавана вижда кога някой от пътниците отваря книга или списание и насочва подходяща за четене светлина в неговата зона.
И въпреки че удобства от този род изискват солидно доплащане, те без съмнение предизвикват онзи прочут „Wow!” ефект, който разграничава страхотното от посредственото в този свят. На този фон фактът, че интериорът на луксозния лайнер съперничи на модерна кинозала с над десет квадратни метра площ се въприема почти като нещо нормално. Още повече, че внушителната осанка не се подчертава излишно – във външността липсват паразитни стилистични елементи, а материалите и оформлението на вътрешното пространство се придържат към класиката в жанра. Като цяло S-класата излъчва по-скоро приглушения, патиниран блясък на старото злато.
Светлини от микропрожектори
Системата за индиректно осветление на интериора въщност е единственият потенциален източник на твърде пъстро и невъздържано блещукане – просто защото позволява подобна индивидуална настройка. Разбира се, сиянието може да се регулира и в топло бяло, което допълва превъзходно аристократичната атмосфера. Между другото, светлинната ивица по протежение на страничните прозорци се грижи не само за ефектното осветление, а и за ефективното предупреждение на водача с червена мигаща светлина при наличие на опасност в мъртвите зони от полезрението му.
Споменавайки светлинното шоу, най-яркият играч на тази сцена при новата S-класа без никакво съмнени са (допълнително предлаганите) предни „дигитални” светлини и техните над два милиона микроогледалца, които буквално превръщат нощта в ден. Като цяло „дигиталното” е силно застъпено в лимузината, която предлага всички видове стрийминг, спотифаинг, ютюбинг и прочие онлайн и офлайн мултимедийни представления на основата на вградени и смартфон приложения – както на предните, така и на задните места. Актуализацията на софтуера на над 50 електронни компоненти и системи в автомобила се извършва ОТА (оver the аir) чрез мобилната мрежа за пренос на данни, а системите за осигуряване на комфорта на водача в S-класата могат да ползват данните на запаметените в смартфона му записи от фитнесгривна или смартчасовник, за да се погрижат максимално добре за неговото здраве и удобство.
Остава да споменем само бутоните и превключвателите за управление на различните функции на арматурното табло. Голяма част от класическите физически прибори вече витаят във вечните ловни полета благодарение на гигантите в Силициевата долина и техните сензорни екрани – невинаги и не точно в полза на по-добрата ергономия и безопасност на водача и пътниците. Новата S-класа все пак предлага алтернатива на разсейващото опипване на гладките панели под формата на доста ефективно и услужливо гласово управление. Много често е достатъчно да изречете просто свободно формулирано желание за нещо и системата го изпълнява – разбира се, при новото поколение на топлимузината от Щутгарт командите могат да идват и от задните места.
Част от допълнителното оборудване на луксозния модел е и възможността за управление на външните огледала или на щората на задния прозорец чрез малко по-концентрирания поглед на водача в съответната посока, който се улавя от постоянно включените видеокамери на тавана. За щастие нововъведения и приятни изненади се крият не само в електрониката на новия модел. Сред тях е изключително добрата шумоизолация, която е неизбежна, макар и трудно податлива на цифровизация основа на задължителното за модел от този калибър усещане за лукс по време на движение.
Плъзгаме се почти безшумно в тестовата S 500, редовият шестцилиндров двигател с принудително пълнене се грижи за поддържането на желаната скорост, а километрите по магистралата прелитат неусетно покрай нас. Никакви сътресения, никакви смущаващи спокойствието шумове. Адаптивните амортисьори на окачването позволяват отделно регулиране във фазите на компресия и разгъване и заедно със серийната система с пневматични пружини поглъщат неравностите толкова съвършено, че в даден момент човек престава напълно да усеща и осъзнава тяхната работа.
S-класата глези
Тази представа изглежда малко отвлечена, но всъщност е по-скоро идеалистична – никога преди състоянието на пътищата не е изглеждало толкова добро, колкото в новата S-класа. При това лимузината не се носи напълно изолирана по тях, а глези водача и пътниците, спестявайки им грубите страни на пътуването. В действителност ходовата част поддържа оптимален контакт – нещо много важно, ако човек реши да увеличи скоростта в завоите например. Да речем до степен, в която тежащият 2,1 тона автомобил започне да подкрепя водача в изписването на граничната зона на кривата с фин баланс на натоварването на предния и задния мост.
В това отношение колосът от Щутгарт се ползва от предимствата на допълнително предлаганата система за управление на задните колела. При движение с ниска скорост отклонението им може да достигне 10* и по този начин да осигури маневреност, която по принцип би трябвало да е невъзможна при автомобил с тези размери. В същото време S-класата е в състояние да осигури непоклатима стабилност при праволинейно движение с висока скорост. Тази комбинация от настройки на ходовата част прави нещата наистина изключителни.
Ако непременно търсите да намерите косъм в супата, бихте могли да изразите недоволство от загубата на два цилиндъра при версията 500. Но това далеч не е достатъчно основание за критика спрямо съчетанието от приятно мърморещия редови шестцилиндров мотор и отлично хармониращата с маниерите му автоматична трансмисия. Още повече, че силовият тракт се задоволява средно със 7,2 л/100 км, ако не бива притискан твърде настойчиво. Очаква се икономичността на предстоящите хибридни версии на лимузината да бъде още по-впечатляваща.
Самият S 500 използва mild хибридна схема с възможност за 250 Нм „boost” от стартер-генератора, който има ограничени рекуперативни възможности, но подпомага с желание шестцилиндровата машина. В резултат на това силовит тракт ускорява с невероятна лекота и преди всичко със забележителна бързина.
Разполагащият със система за двойно предаване S 500 запазва спокойствие и при сериозните стойности на напречното ускорение в изпитанията на полигона. Колегите от тестовия отдел докладваха за непоклатима стабилност при маневрите за избягване на препятствие с висока скорост, преди лимузината да започне да достига тавана на скоростта в завой с лека тенденция към недозавиване – последното е осъществимо само извън пределите на полигона и само при наличие на натрапчиво желание и изследователски дух. На тестовото трасе скоростта достига впечатляващи равнища много преди първите индикации за загуба на сцепление. На практика изглежда няма задача, която да притесни сериозно S-класата по отношение на динамиката и стабилността и затова включването на системите, включени в сериозния арсенал от мерки за безопасност на новото поколение изглежда твърде невероятно в нормални условия.
Голямо удоволствие
Всъщност това е може би последната (къса версия) S-класа, за която човек може с гордост да заяви, че наистина управлява. А не че е бил откаран от точка А до точка Б от системите за автономно движение. В момента мисълта за подобна услуга може да ви дойде на ум само при сериозно задръстване или досадно паркиране в многоетажен паркинг, защото удоволствието зад волана е прекалено голямо. Хората, които биха почувствали нужда от включване на автопилота в разкошна лимузина от този калибър, най-вероятно седят зад волана на нещо недомислено, недоправено и в никакъв случай в този конкретен модел на Mercedes, въпреки че въпросният още отсега разполага с всичко необходимо за автономност от Level 3.
Ако законовата рамка позволи, от края на тази година S-класата ще може да се движи напълно самостоятелно – на първо време само в извънградски условия и с максимална скорост от 60 км/ч. Aвтоматизацията на управлението и задвижването в натоварен трафик между другото работи перфектно и в момента – също както и самостоятелното поддържане на лентата без досадно криволичене на дълъг път.
Като цяло S-класата изглежда в крак с пулса на времето без да залита по временните модни течения. Това всъщност е част от най-добрите традиции на модела – да отсява трайно важното от конюнктурно важното. Това е и основният механизъм, по който високотехнологичният хардуер може да устои на съвременната ускорена банализация на всяко ново постижение. Да се противопостави на наложената в twitter мъдрост, че каросерията е просто еднократна опаковка на истинската (според facebook) същност в лицето на поредната мода в софтуера… Съжаляваме господа, но опаковка с подобно качество трудно ще се поддаде на „дизрупция”. Просто в Mercedes трябва да внимават, за да не попаднат във водовъртежа на измамните перспективи, ефектните еднодневки и техните кресливи апологети.
Защото в онези напълно лишени от въздействието на мултимедийния поток минути, в които критичното мислене отново се избистря на спокойствие, човек неминуемо достига до въпроса дали съкровените мечти на потребителите наистина включват „екстри” като възможността за биометрична автентификация. Или пък неразривната връзка с включените в интернет домашни електроуреди. А дали удоволствието от солидния 3D звук на озвучителната система Burmester (допълнително оборудване) не е по-голямо и по-съдържателно от разговора с безплътния личен асистент от облака?
Вместо всичко това човек може просто да се наслади на доброто старо спокойствие зад волана. Нека не забравяме, че в преизпълненото с ефекти и информация съвременно ежедневие пространството за уединение и наслада в приятна компания стават все по-ограничени. Едно от тях обаче, както и досега, си остава купето на S-класата.
ОЦЕНКА
Летвата е вдигната много високо. Новата S-класа на Mercedes е много впечатляваща заявка за първенство в луксозния клас – както по отношение на комфорта и мултимедията, така и в динамиката и маневреността на пътя. Разбира се, безопасността не прави изключение и при това поколение на модела.
Каросерия
+ Отлично качество на изпълнението с отбрани материали
Много просторен интериор
Голям багажник
Отлично гласово управление
Head-up дисплей с разширена реалност (допълнително)
Изключително малък диаметър на завой (с управление на задните колела)
– Панелите за управление на функциите на волана изискват привикване
Механизмът на „потъващите” дръжки на вратите (допълнително) не е идеален
Комфорт
+ Превъзходни седалки с функция за масаж (допълнително)
Wellness програма (допълнително)
Много нисък шум в купето
Всепоглъщащо пневматично окачване
Двигател/силово предаване
+ Задвижване с отлична тяга и маниери на работа
Плавна смяна на предавките
Много добри динамични показатели
Поведение на пътя
+ Впечатляваща стабилност на пътя
Неочаквано висока динамика и маневреност
Прецизно управление
Непоклатимо сцепление
Изключително уверено поведение
Безопасност
+ Пълно оборудване с асистиращи системи
Превъзходни светлини (допълнително)
Мощни спирачки
Екологичност
+ Стартер-генераторът рекуперира и подпомага ДВГ
Режим на трансмисията за пълно движение по инерция с изключен двигател
Приемлив разход на гориво
Дългият експлоатационен живот е равносилен на екологичност
Разходи
– Много висока базова цена
Изкусително, но много скъпо допълнително оборудване
Teкст: Maркус Петерс
Снимки: Артуро Ривас