Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Mercedes S-класа: Съвършенството не е скучно

17.11.2016 08:13

Трима гости от времената, когато звездата на Mercedes светеше по-високо от всички

Вече повече от 60 години S-класата на Mercedes заявява амбиция да бъде най-добрият сериен пътнически автомобил в света. Последният засега образец, който се появи на автосалона във Франкфурт през 2013 г., е десетото поколение на модела. Шофирахме трима представители на тази династия, за да потърсим основанията на мита S-класа – защото съвършенството далеч не означава скука.

Защо подбрахме именно тези три модела от над шест десетилетия и десет следвоенни поколения на Mercedes S-класа? Обяснението е просто – то се крие в тройното съзвучие между традиция, революция и еволюция, в науката за хармонията при всяка S-класа, която може да се наблюдава поотделно във всеки от нашите трима герои с фабрични означения W 108, W 116 и W 126.

Mercedes 280 S (W 108) бележи отказ от единната каросерия

Mercedes 280 S с необичайния оригинален цвят червен металик е представител на вярната на традициите серия W 108. През 1965 г. тя ознаменува отказа от единната за всички модели на марката каросерия. Принадлежността към S-класата вече не е въпрос на два допълнителни цилиндъра и по-дълго с пет сантиметра междуосие. Стилистът на Daimler-Benz Пол Брак придава на W 108 самостойна линия на изискана елегантност. Модните задни перки вече са само дискретно загатнати, също толкова несериозният скоростомер, наподобяващ термометър, отстъпва на класически кръгли уреди.

Технически погледнато, W 108 е просто обновена версия на по-големия от двата модела с „перки” (W 111), а промените по мотора и ходовата част можем да наречем по-скоро нежна еволюция. Но с характерните си вертикални фарове, изправения радиатор, увенчан от звезда с цокъл, той е последният традиционен Mercedes в одежди на S-класа. Показва го ясно и интериорът на W 108. Дървени вложки, хромирани рамчици, оформени с любов бакелитови превключватели и един изящен волан с метален пръстен за клаксона разказват за доброто старо време.

Mercedes 280 SE (W 116) е голяма крачка към бъдещето

Mercedes 280 SE в популярния тогава цвят „астрално сребро” е част от революционната серия W 116. Както в техническо, така и в стилово отношение тя е първата S-класа, наричана така в проспектите и рекламите, а през 1972 г. е гигантска крачка към бъдещето. Тази серия установява на световно ниво мащабите за активна и пасивна безопасност и за превъзходен комфорт на возене. Благодарение на съвременните си мощни мотори тя притежава отлични динамични характеристики. За първи път S-класа става Автомобил на годината и получава от изпитателите званието „най-добър автомобил в света”. Остарелият люлеещ се заден мост най-после е изоставен, такава е съдбата и на шестцилиндровия мотор без глава с напречен поток, както и на изискващото редовна поддръжка въздушно окачване. От предишния модел е наследен само малкият, охотно набиращ обороти 3,5-литров осмак с 200 к.с., дебютирал едва през 1969 г.

Новият дизайн на главния стилист Фридрих Гайгер в разточителния стил на представения година по-рано Mercedes 350 SL внушава впечатление за мощ и величие. Двойните брони са запазени, всичко останало – радиаторна решетка, предни и задни светлини – е подредено във внушителни хоризонтални ленти.

Както отвън, така и отвътре W 116 демонстрира мерките, които го правят безопасен при катастрофа. Те проличават въпреки успешно положените усилия облицованият с пенопласти интериор да бъде направен по-уютен и изискан с помощта на вложки от палисандрово дърво и няколко срамежливи декоративни лайстни. Няма съмнение, че не само в лицето на господаря на джунглата 450 SEL

6.9, моделът W 116 е иконата на Mercedes от седемдесетте години. Наред с проникнатия от вяра в прогреса внушителен дизайн духът на времето се олицетворява и от пъстрата гама на ярките цветове – от цитрусово зелено и миланско кафяво до кайенско оранжево. В края на почти осемгодишната си кариера W 116 предлага срещу доплащане и системата ABS.

Той е истински крайъгълен камък в историята на фирмата с трилъчна звезда. Цели пет години са нужни на неговия наследник, за да се изравни с мълниеносния 6.9 чрез версията 560 SEL, притежаваща V8 мотор с 300 к.с. и по желание хидропневматично окачване.

Mercedes W 126 – култивиран финес

Mercedes 300 SE изглежда скромно за стандартите на S-класата с рядко предпочитания си цвят лиасно сиво. Той символизира еволюцията на моделната серия W 126. По-добрата аеродинамика и по-ниското тегло е трябвало, отново в духа на времето, да намалят разхода на гориво, оттук и отказът от наследник на „супертанкера” 6.9.

В техническо отношение W 126, особено в първата серия, произвеждана от края на 1979 до средата на1985 г., е един модернизиран W 116. Двигателите и ходовата част не се променят съществено. За понижаване на теглото V8 моторите получават алуминиеви блокове със специално обработени цилиндрови стени. За първи път конструкторите работят и с високоякостни стомани; така се намалява дебелината на някои детайли и се спестяват около 70 килограма от общото тегло.

Отзад си остава мостът с коси носачи, въпреки че превъзхождащата го многораменна конструкция за „Бейби Бенц” вече е в чекмеджетата на техническия отдел. Дори пъстрата вълна от цветове в поп стил в началото е почти стихнала. Автомобилите в тогавашните тестове на auto motor und sport са боядисани в инка оранжево, мимозено зелено или петрол металик. В стилистично отношение W 126 тръгва по нов път – семпла елегантност вместо авторитарно величие с бароков култ към лъскавите брони.

W 126 на Бруно Сако е начало на нова ера в дизайна на Mercedes, W 190 го следва отблизо по отношение на формите, а новата средна класа W 124 изглежда още по-радикално променена в сравнение с ламаринения разкош на своя предшественик. За мнозина W 126 е най-красивата S-класа на всички времена. Едва с втората серия от 1985 г. нататък моделът напълно заприличва на себе си и окончателно се еманципира от предишното поколение. Той изоставя бароковите джанти Fuchs и вече има 15-цолови колела – освободени от излишна украса символи на новата изчистена линия при Mercedes, които изпълват по-добре отворите на калниците.

Нов шестцилиндров мотор с оптимизиран разход и действително копринен ход заменя спортно-гласовития агрегат с два разпределителни вала. Древната отживелица – карбураторният двигател, окончателно приключва службата си в S-класата. Прочее време е да шофираме трите автомобила – вече казахме достатъчно по въпроса защо сме избрали точно тях.

280 S, произведен през 1972 г., принадлежи на Балдур Паули. Пенсионираният експерт по МПС е работил в каросерийната фирма Rometsch и е реставрирал сам своя W 108 с дълги години работа. Малкото изминати километри – под 100 000, доброто видимо състояние, богатото оборудване и не на последно място необичайният бонбонен цвят го привличат към покупката на карбураторния модел с традиционния шестцилиндров мотор M 130, чийто дрезгав глас веднага събужда спомени за добрите стари времена на Mercedes.

Но както при много други представители на моделите с „перки” и на W 108, истината се оказва дълбоко скрита. Паули е принуден да се заеме сериозно с изгнилите ламарини, защото ръждата от кухините вещае неизбежна смърт за W 108. Днес автомобилът стои пред нас като нов, в хода на възстановяването му Паули го е дарил с няколко хубави екстри. Със своя изискан стил и игривата си любов към детайлите моделът е истински класик, по-голям брат на „пагодата”, племенник на 600 и чичо на /8. Всички те идват от великите времена на Daimler, от един прекрасен свят на дърво, кожа, хром, слонова кост и бакелит.

Това проличава и при шофирането. След включване на скорост и леко натискане на педала за газта автомобилът се повдига величествено на своите пружини, а най-отпред над чувствените извивки на предния капак „щастливата звезда на всички пътища” показва набелязаната посока. Кормилната уредба със сервоусилвател реагира с лекота, големият автомобил може да се дирижира детински лесно, типично за Mercedes. Удивително е колко меко сменя предавките старата четиристепенна трансмисия на Daimler с автоматичен съединител вместо хидравличен преобразувател – но само когато водачът влага усет при ускоряването. Ако не подходите внимателно, ще разберете защо навремето са подигравали тази предавателна кутия като източник на сътресения.

Mercedes W 108 е автентичен класически модел

Двигателят M 130 дава най-доброто от себе си. Със 140 к.с. той не е върхът на темперамента, но и далеч не звучи така грубо и изтормозено, както близнакът му в „пагодата”. Големият електрически люк на покрива пропуска вътре още един блещукащ остатък от есенното слънце, върху разкошното кожено кресло зад тънкия волан с цвят на слонова кост ви обзема неизпитано досега усещане за сигурност и уют, прозорците с голяма площ канят околния свят в автомобила, вместо да ви отделят от него както днес.

Ако старият люлеещ се мост на задното окачване може нещо, то е да осигури комфорт. W 108 се плъзга уверено над главната улица към края на града, търсейки далечината във времето и пространството. Съвременните CDI модели на Mercedes с форма на банан, които се катапултират с 400 нютонметра от светофар до светофар, са сякаш от друга планета. W 108 носи очарованието на антикварна ценност и в това отношение двамата неокласици не могат да се мерят с него.

Астрално сребърният W 116, един 280 SE Automatik от 1978 г., приндлежи на Йорг Еверинг. Машинният техник и любител на неокласически модели решил да купи от първия собственик идеално поддържания нереставриран автомобил и заради сините велурени тапицерии: „Харесвам велура повече от кожата, мъхестият плат придава на интериора особена ценност. Така усещате и вътре типичния лукс на S-класата, а серийният кариран текстил намирисва на 200 D.“

От мястото на водача грамадният 280 SE изведнъж започва да ви изглежда обозрим и дори изящен. Седите доста високо зад внушителния обезопасен волан, вътрешната широчина е с царски измерения, усещането за простор също – изобщо, автомобил, в който да се наслаждавате на живота. При W 116 няма нищо, което да не изглежда с по-големи от обичайните размери; този модел би могъл да ви стигне и за два живота, ако не ръждясваше толкова неудържимо.

Двигателят M 110 с два разпределителни вала все още е базиран върху стария блок на мотора на W 108. Подобна е и неговата акустика, която отвън може би е малко по-груба поради по-сложната система за задействане на клапаните. Вътре навсякъде има отлична шумоизолация. Не се страхувам да пришпоря спортно амбицирания мотор към по-високи обороти – над 4000 в минута. Двигателят просто ламти за тях и си ги иска, така че не мога да му противостоя.

Ходовата част на W 116 винаги е била по-бърза от мотора

За неговите характеристики би подхождала петстепенна трансмисия, но за една S-класа спортните маниери са смятани за неуместни. Четиристепенният автоматик си върши работата добре и превключва незабележимо дори при подаване на максимална газ. След като през седемдесетте години W 116 става официален служебен автомобил на прочутата антитерористична група GSG 9, качествата на неговата ходова част се смятат за безспорни. Допълнена със система за регулиране на нивото, ходовата част на тази моделна серия винаги е била по-бърза от мотора – дори при 450 SE с 225 к.с.

Особеното изживяване в една S-класа се усеща и в най-новия и най-неизпъкващ от трите модела. Оцветеният в лиасно сиво дискретен 300 SE от 1986 г. принадлежи на икономиста Холгер Дау, който го използва всекидневно в по-топлите сезони. Оскъдното, подходящо за счетоводител обзавеждане е обогатено доста неуспешно с няколко екстри, като клетъчен телефон и чистачки на фаровете. „От решаващо значение за покупката беше доброто състояние при респектиращ пробег от 213 581 км”, разказва убедено Дау. Въпросът дали това е първият двигател е излишен при една S-класа, понеже, наред с годността за продължителни пътешествия, дълговечността е качество, което тя притежава по рождение.

При еволюционния модел W 126 почти не предизвиква учудване фактът, че поведението му на пътя е близко до показаното от неговия близкородствен предшественик. Все пак W 126 винаги създава усещането, че е по-категоричен, по-прецизен и по-директен, което не се дължи само на по-малкия луфт на волана, а преди всичко на подобренията при ходовата част. В случая с 300 SE към това се добавя и извънредно тихият и много икономичен мотор, който субективно се възприема като по-прогресивен от по-сложния и визуално по-внушителен двигател с два разпределителни вала.

Но по-стар във всеки случай означава и по-харизматичен – в това отношение най-добър пример са трите S-класи. Неподвластната на времето форма на W 126, съчетана с все още близката до днешните времена техника, няма да помогнат на модела да съзрее бързо до статута на класик.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Редакторът Алф Кремерс за трите поколения Mercedes S-класа: На тази „среща на класа” отсъстваха V8 болидите – така стана ясен фактът, че и шестцилиндровите мотори с равномерен ход и липса на вибрации са адекватни задвижващи агрегати за кралския автомобилен клас. Не е задължително S-класата да носи означение 3.5 или 6.9, за да усетите надеждния, закрилящ характер на този голям автомобил. Всяка S-класа, независимо дали говорим за традиционния W 108, за революционния W 116, или за ефективния W 126, доставя много радост при лишеното от напрежение продължително шофиране с грандиозно усещане за вътрешен простор. Дизайнът също е важен аргумент при S-класата – той внимателно възприема модните акценти и по този начин се превръща в символ на цяло десетилетие. Бях готов да увенчая с короната божествения W 116, но изведнъж W 108 ме прегърна здраво – сякаш след дълга раздяла бях срещнал един стар приятел. Консервативен в техническо отношение, той олицетворява в чист вид елегантния стил, изработката с много любов към детайлите и солидния комфорт на возене. Как да не му простиш за люлеещия се заден мост!

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Mercedes-Benz 280 S, W 108

ДВИГАТЕЛ Модел М 130, шестцилиндров редови мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава от лека сплав, блок от сив чугун, колянов вал със 7 основни лагера, един горен разпределителен вал, задвижван с duplex верига, висящи, успоредно разположени клапани, задействани чрез кобилици. Работен обем 2778 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 86,5 x 78,8 мм, мощност 140 к.с. при 5200 об./мин, макс. въртящ момент 225 Нм при 3600 об./мин, степен на сгъстяване 9 : 1, два карбуратора Zenith 35/40 INAT с регулиращ шибър и вертикален поток, бобинно запалване, масло в двигателя 5,5 литра.

СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на задните колела, четиристепенна механична трансмисия, по желание от 9/1969 петстепенна механична или четиристепенна автоматична предавателна кутия с хидравличен съединител.

КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Самоносеща каросерия, отпред независимо окачване с двойка напречни носачи на всяко колело, винтови пружини, стабилизатор, отзад едношарнирен люлеещ се мост с реактивни щанги, винтови пружини, хидропневматични балансиращи ресори, кормилна уредба със сачмено-винтов механизъм, по желание със сервоусилвател, дискови спирачки, джанти 6J x 14, гуми 7.35 - 14 или 185 HR 14.

РАЗМЕРИ И ТЕГЛО  Дължина х широчина х височина 4900 x 1810 x 1440 мм, междуосие 2750 мм, тегло 1520 кг.

ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 185 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 12,5 сек, разход 14 л/100 км, резервоар 82 л.

ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ W 108 250 S – 280 SEL 4.5, 1965 – 1972 г., 357 061 екз.; 280 S, 93 935 екз.; W 109 (300 SE – SEL 6.3), 26 287 екз.

 

Mercedes-Benz 280 SE, W 116

ДВИГАТЕЛ Модел М 110, шестцилиндров редови мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава от лека сплав с напречен поток, блок от сив чугун, колянов вал със 7 основни лагера, два горни разпределителни вала, задвижвани с duplex верига, V-образно разположени клапани, задействани чрез кобилици, изпускателни клапани с натриево охлаждане. Работен обем 2746 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 86,0 x 78,8 мм, мощност 185 к.с. при 5800 об./мин, макс. въртящ момент 243 Нм при 4500 об./мин, степен на сгъстяване 9 : 1, механична система за впръскване на бензин Bosch K-Jetronic, транзисторно запалване, масло в двигателя 6 литра.

СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на задните колела, четиристепенна механична трансмисия, по желание петстепенна механична или четиристепенна автоматична предавателна кутия, скоростен лост до волана или на централната конзола.

КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Самоносеща стоманена каросерия, отпред независимо окачване с двойка напречни носачи на всяко колело, винтови пружини, стабилизатор, отзад мост с коси носачи, винтови пружини, стабилизатор. Кормилна уредба със сачмено-винтов механизъм и сервоусилвател, дискови спирачки, по желание от 1979 г. ABS. Джанти 6J x 14, гуми 185 – 14.

РАЗМЕРИ И ТЕГЛО  Дължина х широчина х височина 4960 x 1870 x 1425 мм, междуосие 2865 мм, тегло 1665 кг.

ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 200 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,5 сек, разход 13,5 л/100 км, резервоар 96 л.

ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ W 116, 1972 – 1980 г., 473 037 екз.

 

Mercedes-Benz 300 SE, W 126

ДВИГАТЕЛ Модел М 103, шестцилиндров редови мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава от лека сплав с напречен поток, блок от сив чугун, колянов вал със 7 основни лагера, един горен разпределителен вал, задвижван с duplex верига, V-образно разположени клапани, задействани чрез кобилици, хидравлични повдигачи. Работен обем 2962 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 88,5 x 80,25 мм, мощност 188 к.с. при 5700 об./мин (с катализатор – 180 к.с. при 5700 об./мин), макс. въртящ момент 252 Нм при 4400 об./мин, степен на сгъстяване 9,2 : 1, електронно-механична система за впръскване на бензин Bosch KЕ-Jetronic, транзисторно запалване, масло в двигателя 6 литра.

СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на задните колела, петстепенна механична трансмисия, по желание четиристепенна автоматична предавателна кутия (Daimler-Benz) с хидравличен преобразувател на въртящия момент.

КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Самоносеща стоманена каросерия, отпред независимо окачване с двойка напречни носачи на всяко колело, винтови пружини, стабилизатор, отзад мост с коси носачи, винтови пружини, стабилизатор. По желание хидропневматично регулиране на нивото. Кормилна уредба със сачмено-винтов механизъм и сервоусилвател, дискови спирачки, серийна ABS. Джанти 7J x 15, гуми 205/65 - 15.

РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 5020 x 1820 x 1437 мм, междуосие 2935 мм, тегло 1580 кг.

ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Максимална скорост 210 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 9,8 сек, разход 12,8 л/100 км, резервоар 90 л.

ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ W 126, 1979 – 1991 г., 818 063 екз.; 300 SE, 126 024 екз.; C 126 (купе), 74 060 екз.

 

Текст: Алф Кремерс
Снимки: Артуро Ривас

Коментари
comments powered by Disqus