Всяко ново поколение на S-класата се счита за безспорно събитие в автомобилния свят
Стремежът към съвършенство е сложна материя и много рядко се удава случай той да бъде описан с конкретни числа, параметри и измерими стойности. Сигурно е обаче, че новото поколение на S-класата се е приближило до него с точно един сантиметър, два пъти по 70 литра и десет градуса. Стъпките може да изглеждат скромни, но не са, защото формират върха на огромната пирамида от традиции, опит и възможности на Mercedes по пътя към създаването на най-добрия автомобил на света. Ако поставите новата S-класа до по-популярния като „Jellinek Reisewagen” Mercedes Simplex 60 PS от 1904 година, ще разберете веднага какво имаме предвид, а времето от 116 години вече не изглежда твърде дълъг период за постигането на еволюция от подобен мащаб.
От вчера към утре
Всъщност амбициите на S-класата никога не са се изчерпвали с днешния ден и W223 не прави изключение. Но да преминем по същество – дръжките на вратите любезно изплават от елегантната каросерия на S 500 при приближаване и веднага след това се прибират, за да дадат своя принос за отличния коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,22. Дългата версия на модела вече достига 5,29 метра, отбелязвайки ръст от 3,4 см по отношение на предшественика и по 11 см повече в общата дължина и междуосието в сравнение с базовата къса версия. Всъщност ръст се наблюдава в практически всички области и координатни оси, което създава такова изобилие от багажно и пътническо пространство, че при липса на спътници можете да се почувствате малко изгубени и самотни зад волана. Същият е с капацитивна повърхност, която разпознава дали ръцете ви са върху него, а върху спиците са групирани най-важните от малкото останали бутони на арматурното табло. Сред по-фините, но допълващи прекрасно разкошната атмосфера в самона са електрически регулируемите вентилационни отвори, които наред с приятния полъх на четиризоналната климатична инсталация могат да добавят и ефирен аромат по избор на пътуващите. Скрити за окото остават високотехнологичните нововъведения в облегалките на предните седалки, в които освен 70-литровите въздушни възглавници за пътниците отзад са поместени и системи за активна вентилация и отопление, механизми за масаж и не на последно място – възможности за индивидуална настройка с до 19 сервомотора.
Вторият ред в S-класата винаги се е ползвал с ясен приоритет и при W223 се предлага както стандартно триместно изпълнение, така и разтегателните кресла Comfort и Executive с целия прилежащ уелнес и мултимедиен разкош.
Така… остава само да се ориентираме в структурата на менютата на внушителния централен OLED екран, да опитаме дали гласовият контрол наистина приема команди от всички в купето и да пристъпим към традиционната процедура за потегляне с натискане на стартовия бутон и преместване на лоста на трансмисията в позиция D.
Като полет
Секцията P6 на летището в Щутгарт е много тясно, засукано и проклето място, където човек може лесно да забърше броните и на компактен автомобил, но S-класата изписва тесните завои на рампите с грандиозна, леко сюрреалистична лекота. Приносът е на системата за управление на двата моста, способна да отклони задните колела с до 10* в посока, обратна на предните и така да намали диаметъра на завой с цели 1.9 метра, подобрявайки маневреността на дългата S-класа до характерното за А-класата ниво.
Освен високата добавена стойност за развитието на новия модел, това впечатляващо новъведение в областта на ходовата част и изключително радващо на фона на бурния прогрес в областта на свързаността и асистиращите системи. Защото има пряко отношение към удоволствието на пътя, където дългият S 500 с двойно предаване демонстрира буквално фантастична динамика и човек остава удивен къде се е дематериализирало теглото от над два тона. В същото време говорим за S-класата, при която традиционният аристократизъм няма как да отстъпи на някакво ново лекомислие. Дори в режимите Sport и Sport+ комфортът продължава да свири първа цигулка – те просто го допълват със свежи динамични нотки. Плавната хармония на кормилната уредба се запазва въпреки по-директното с 15% предаване, а водачът получава пълната подкрепа на системата за управление на четирите колела, осигурявайки повече динамика в по-острите и повече стабилност в по-плавните и бързи завои. Поведението е неутрално, бързината – забележителна, а безопасността – гарантирана.
Коронната дисциплина на топлимузината обаче си остават дългите и бързи пътувания по магистралата, където ходовата част с пневматични пружини и адаптивни амортисьори получава шанс да разгърне пълните си възможности, Тя може да бъде допълнена с E-Active Body Control, която подобрява стабилността в завоите с активен наклон на каросерията навътре, а благодарение на способността си да увеличи светкавично клиренса с до 80 мм, повишава значително безопасността при страничен удар, насочвайки го към най-стабилната част на каросерията.
Големият брат
За да не се стига дотам, W223 следи околната обстановка с 4 многорежимни радара, един радар с дълъг обхват, 12 ултразвукови сензора, една стерео– и четири моно видеокамери. Данните от всички тях се обобщават и подават на армадата от асистиращи системи. Благодарение на това, новата S-класа вече може да предотврати сблъсък в автомобила отпред при скорост 100 км/ч, спирачният асистент реагира на кръстовища и какво ли още не – пълната автономия никога не е била толкова близо. Всъщност тя чука на вратата, защото от 2021 година W223 ще получи разрешение да се движи сама на магистрала и при движение със скорост до 60 км/ч.
В непосредственото зрително поле на водача през цялото време е безспорно най-добрият head-up дисплей в момента, чиито виртуален диагонал отговаря на 77-инчов екран, съдържа пълна информация за пътуването и улеснява водача в следването на маршрута с триизмерни и динамични стрелки, следващи точно задарената посока. С новата система на светлините Digital Light фаровете се превръщат в своеобразни мултимедийни прожектори, осветяващи платното 100 пъти по-прецизно от серийните матрични LED светлини и притежаващи способността за прожектиране на предупредителни символи на платното при наближаваща опасност.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Mercedes