Шоу, сексапил и ефектни пози. Дали зад очевидния за всички ореол на Mercedes SLS AMG с неговите вертикално отварящи се врати се крие нещо повече от талант за привличане на вниманието? Достоен ли е наследникът на митичния 300 SL за званието суперспортист?
Най-сетне Mercedes SLS получава шанс да се докаже. Твърде дълго първото самостоятелно творение на инженерите от AMG се къпеше в лъчите на масовия интерес и заплашваше да се превърне в поредния захаросан красавец. Съдба, която спортният модел заслужава също толкова малко, колкото и изгледите да остане навеки в сянката на своя прочут предшественик 300 SL. Така че пълен напред към състезателното трасе - атака на пистата Хокенхайм!
Границите на възможното
Без капка сантимент към ретро романтиката на официалния каталог подгонваме възпитаника на AMG по завоите, пришпорваме го немилостиво и караме гумите му да зацвилят от напрежение, преди отново да опънем рязко юздите в зоната на спиране и да се възползваме коварно от олекналата задница. Рязкото подаване на газ превръща каучука в облаци от дим под изпъкналите хълбоци на калниците, а SLS полита в лудешки пауърслайд под диктата на контриращия волан чак до момента, в който предните колела видят свободен хоризонт за бягство на старт-финалната права. „Ето го света, за който съм създаден!” – това е посланието, което топспортистът на Mercedes излъчва още от първия метър на състезателното трасе.
Тук изследването на границите на възможното става на високи обороти, а подобен талант е рядкост в тази все пак цивилна автомобилна категория. При SLS няма срамежливо налучкване на степента на сцепление, няма плахо подаване на газ и колебливо опипване с волана. Още първата обиколка на малкото трасе на Хокенхайм е „летяща”, а в следващата вече докосвате тавана – в зависимост от индивидуалния стил на водене на автомобила при включен спортен режим на ESP той може да показва лека тенденция към презавиване при подадена тяга и меко странично потрепване на задницата при промяна на натоварването на мостовете.
Почитателите на дрифтинга обаче ще останат разочаровани от липсата на възможност за пълно изключване на спирачното въздействие върху задните колела – главната идея и цел е то да подпомага работата на диференциала, но намесата му се отразява пагубно на елегантната линия на плъзгане. Но това са бели кахъри... Важното е, че накрая хронометърът отчита време от 1.11,5 минути, с което SLS се оказва по-бърз от Porsche 911 Turbo (1.11,9), което върви паралелно по трасето с цел директно сравнение при едни и същи условия.
Без изхвърляне
Дали чувството на уют и удобство по време на бясното препускане не се дължи на добре познатите елементи на арматурното табло? В крайна сметка кокпитът на AMG си остава леко прекроена и изтънчена вариация на добре познатите pret-a-porter колекции на Mercedes, която трудно може да предизвика у водача технологичния и културен шок, характерен за някои суперспортни екземпляри.
В това отношение и облицовките от въглеродни влакна трудно могат да променят нещо въпреки цената си, доближаваща плътно петцифрената граница в евро. Накратко казано – вътрешното обзавеждане не е в състояние да следва темпото на бомбастичната външност. Няма и как, имайки предвид, че освен с форми, SLS поразява и с размери, като дължината на двуместния модел достига тази на E-класата.
Чисто, без разредител
Затова е време да обърнем гръб на познатото и да отдадем дължимото на необикновеното в този спортист – например на грандиозното торпедо. Под него гъргори 6,2-литровият V8 със заслужено реноме на бестселър в асортимента на AMG и потентност, която бележи своеобразен исторически връх. Със своите 571 к.с. SLS e по-мощен от Ferrari 458 Italia. Но разликите не свършват дотук, защото вместо разположените под екзотичните 180* бутала на 4,5-литровия италианец, германската машина залага на класическа 90-градусова схема, характерна за презокеанските осемцилиндрови гиганти. И гласът му е такъв – басовото бумтене на ниски обороти е в състояние да размекне до сълзи и най-коравия каубой.
Пълна газ. Двете дроселови клапи се отварят напълно след 150 хилядни от секундата и осемте гърла на всмукателните тръби поглъщат без остатък съдържанието на девет и половина литровия колектор. Осмакът думка дълбоко, тъпанчетата се изопват ритмично, власинките по кожата вибрират, а по гръбнака пробягват еротични тръпки. При това изригването на 650-те нютонметра при 4750 об./мин е само началото. Следва експлозията на 571-те конски сили при 6800 оборота. Най-късно тук е мястото развойните инженери на AMG да бъдат поздравени сърдечно за решението да заложат на едроформатната атмосферна машина, вместо да стоварят на бърза ръка дванайсетцилиндровия битурбо от SL 65 AMG зад предния мост на SLS. С това те са лишили света от поредната високотехнологична пила, обогатявайки мокрите сънища на автоманиака с един тежък класически чук.
Спортна тематика
Фактът, че дисплеят на измервателната апаратура, отчитаща времето за ускорение от 0 до 100 км/ч, застива чак на числото 3,9 секунди не се дължи на дефицит в мощността, а на елементарен недостиг на сцепление. В това отношение и автоматизираната функция лаунч-контрол на задвижвания от задните колела SLS не може да направи нищо срещу концептуалното превъзходство на Porsche 911 Turbo и неговите 3,3 секунди. Затова пък въпросната система поставя всеки простосмъртен в позицията на кален в многобройни пистови стартове професионалист. Достатъчно е да се спазва последователността на следната процедура – управлението на трансмисията се поставя в позиция RS (като Race Start), ESP се превключва в режим Sport, десният крак се поставя върху спирачния педал, средният пръст на дясната ръка опъва планката за преминаване на по-висока предавка, след което десният крак дава пълна газ, докато левият отпуска спирачките. Излитане.
Трансмисията Getrag с двоен съединител предлага четири различни режима на работа – от Controlled Efficiency, експлоатиращ изобилието от въртящ момент с икономично движение на висока предавка, до склонния към оборотни ексцесии Sport Plus и ръчното управление, при което всичко се възлага на съвестта и уменията на водача. Умения определено са необходими, защото между докосването на планката за превключване и самата смяна на предавката изминава определен период от време, през което възниква доста неловка ситуация – в паузата двигателят достига максимума на оборотите и бива възпрян от ограничителя, докато водачът нетърпеливо придърпва планката с надеждата нещо да се случи. При Ferrari 458 Italia същата предавателна кутия се справя значително по-чевръсто със задълженията си и отговаря отлично на темперамента на италианеца с неговото свръхчувствително окачване.
Ценово сравнение
По начало и ходовата част на SLS подхожда доста отзивчиво към задачите си, но преминаването с висока скорост през дълги неравности по платното се предава на водача и неговия спътник под формата на леки вертикални тласъци – типичен плод на компромиса между спортна твърдост и приемлив комфорт в ежедневието, който е трябвало да направят инженерите в AMG. От тази гледна точка е неразбираемо защо Mercedes не предлагат възможността за поръчка на адаптивна система на окачването (която е налице при Е-класата), а се ограничават единствено до опцията за инсталиране на още по-драматичния като характеристики Performance-комплект. При това Ferrari 458 Italia вече показа нагледно височината на летвата по отношение на спортното окачване в момента – адаптивните амортисьори позволяват безпроблемно удовлетворяване на разнопосочни изисквания като безпрекословното поглъщане на неравностите и безкомпромисна пистова твърдост. При това италианецът само привидно е по-скъп от SLS AMG със своите 194 000 евро (в Германия) – ако към продукта на AMG се добави надценката за системата с керамични спирачни дискове (при 458 Italia тя е серийна) и спортното окачване, базовите 352 427 лева отскачат значително по-нагоре.
Затова пък вертикално отварящите се врати на SLS ви гарантират внимание като към холивудска звезда където и да се появите. Наред с това този тип конструкция се грижи за вашата физическа кондиция, прилагайки принципите на стречинга при всяко качване и слизане. Всичко започва с навеждане към дръжката на нивото на прасеца, която изниква от каросерията с натискане на дистанционното. Следва повдигане на вратата нагоре и камерно изпълнение на лимбо-рок с крайна цел попадане в обятията на седалката без неловки залитания и нелепи натъртвания с по-скоро конфузни, отколкото контузни последствия. И за финал – едо хуууубаво протягане с лявата ръка, която следва да улови и издърпа вратата надолу до пълно затваряне. Въобще не е ясно как биха се справили с тази задача по-дребни на ръст водачи, но е сигурно, че една елементарна кожена примка в класически стил би я улеснила значително. Сигурно е и друго – позабравеният напоследък джентълменски жест за отваряне и затваряне на вратата на придружителката при SLS ще се среща много по-често, отколкото при който и да било друг съвременен автомобил.
На финала
Като изключим това, моделът на AMG не изисква кой знае какви специализирани познания от своя собственик – SLS дарява начинаещите с усещане за успех, без да изглежда скучен за напредналите. Керамичните спирачки са в състояние буквално да заковат спортния модел на място, но този екстремизъм не пречи на възможносттта за фино дозиране на усилието с мекия и предвидим ход на педала. Ревът на могъщия V8 е наистина монументален, но прецизната аудиосистема Bang & Olufsen има всички шансове да надделее в интонационната среда. Кормилната уредба захапва завоите с хъс, но не дърпа опърничаво волана при движение с висока скорост на магистрала. И макар че тежи колкото C 350, алуминиевият гигант хвърчи като безтегловен със 150 км/ч около пилоните на полигона – осезаемо по-бързо от по-лекия с 230 килограма Porsche 911 GT3 (147,8 км/ч) и много близо до постижението на близо 300 килограма по-лекия Ferrari 430 Scuderia с неговите 151,7 км/ч.
Така или иначе, SLS успява да се въплъти в ролята на идеалната връзка между серийната гама на Mercedes и ангажимента на марката във Формула 1. Това го прави наистина достоен наследник на митичния Flügeltürer 300 SL и ярко доказателство на факта, че в Щутгарт не са забравили как се произвеждат суперспортисти.
Teкст: Maркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Вратите се взривяват
Няма нищо драматично. Става въпрос за стария, притеснителен за собствениците на автомобили с вертикално отварящи се врати въпрос – как да се измъкнем от смачканата каросерия след евентуално преобръщане, ако автомобилът застане върху тавана си? Очевидно е, че за разлика от конвенционалните врати функциите на „крилатата” конструкция са естествено възпрепятствани в подобна ситуация, поради което инженерите на Mercedes са прибегнали към тежката артилерия – пиротехниката. Ако сензорите за преобръщане докладват, че вследствие на инцидент спортният автомобил лежи неподвижно върху покрива си, вградените експлозивни капсули взривяват шарнирите, а детонацията освобождава конструкцията на вратите, които вече могат лесно да се изтеглят навън от аварийните екипи.
Разширена тестова програма
Първият суперспортен модел на AMG беше подложен на особено тежка изпитателна програма от auto motor und sport. Въпросната включваше тест на малкото трасе на Хокенхайм, където SLS доказа, че се държи на пистата много по-предвидимо и цивилизовано от очакванията. В допълнение шосейният болид бе подложен на деветкратно екстремно спиране от 190 до 80 км/ч с последващо ускорение отново до 190 км/ч и пълно спиране. При това предлаганите допълнително керамични дискове достигнаха температура от съответно 620 градуса отпред и 540 на задните колела без осезаема следа от спад в спирачното действие (т. нар. „фейдинг”). Моделът с вертикално отварящи се врати не показа слабости и в изпитанията на спиране върху мокра настилка с различно сцепление под левите и десните колела.
Оценка
Mercedes SLS AMG
АMG заслужават поздравления за тяхното първо самостоятелно цялостно произведение. Якият като бик осмак обича оборотите, активността на пътя е феноменална, поведението е предвидимо за водача. Липсват единствено адаптивни амортисьори, които да подобрят комфорта на возене.
Технически данни
Mercedes SLS AMG | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 571 к.с. при 6800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
3,9 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
33 м |
Максимална скорост | 317 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
16,8 л |
Базова цена | 352 427 лева |
Aнонимен
Във АМС пишеше, че затова не са ползвали 65 АМГ, но турбомотора е с турбини ново поколение, което му позволява да се развърта като атмосферен двигател, като има въртящия момент на турбо машина.
boro
Мисля, че атмосферният му отива много повече. Затова и не са използвали новия двигател.
Aнонимен
6,2 литровият двигател ще го сменят с 5,5 с двойно турбо е тогава ще ми харесва повече.
Manowar
Невероятен автомобил!!!
Aнонимен
много готин! направо жесток