Един от емблематичните работни модели на Mercedes празнува своя юбилей
Средата на 90-те са доста особен период, в който малко усещане за сигурност и предвидимост винаги беше добре дошла. Именно тогава, и по-точно през 1995 година Daimler AG пусна на пазара първото поколение на Sprinter. Модел, който се превърна в хит в множество фирми с нужди от специализиран превоз, занаятчии, туристически превозвачи, любители на къмпинга и много други. Къде е тайната на успеха на Sprinter? За да отговорим на този въпрос е добре да се разровим из историята на този тип автомобили при Mercedes.
История, която започва още през 1955 г.
През 1955 година Mercedes представя модела L 319 в рамките на изложението IAA. Това е товарен автомобил от категорията под 7,5 тона, който не е модифицирана версия на позната вече автомобилна или товарна платформа, а напълно нова разработка. Конструкцията му е опростена, и именно поради тази причина - много гъвкава. При L 319 двигателят е монтиран под високо разположената кабина, поради което издадена предна част тук не е необходима. Каросерията е самоносеща, окачването е с твърди мостове и листови ресори, а спирачната система е със сервоусилвател - по онова време за първи път в модел на Mercedes, същото се отнася и за обезопасената кормилна колона. Точно в този период излизат на мода краш тестовете, поради което L 319 веднага е подложен на такъв тип изпитание: идеята кабината на бъде разположена зад предния мост се оказва плюс за безопасността.
Въпреки че L 319 се категоризира като лекотоварен модел, той използва двигател, познат от тогавашната гама пътнически автомобили на марката, заимстван от 180 D. С базовия си дизел прародителят на Sprinter разполага с всичко на всичко 43 конски сили. Максималното допустимо тегло на модела достига 4,2 тона. Както и сами може да се досетите, комбинацията от тези показатели води със себе си до меко казано скромна динамика. И все пак четирицилиндровият предкамерен дизел е доста интересен сам по себе си, защото той работи не само в модели на Mercedes, а също така в пожарни помпи, плавателни съдове, мотокари, електрически агрегати, трактори, и не на последно място в испански таксита от 80-те, базирани на Fiat 124.
През 1967 година L 319 се наследява от L 309, който е известен също и като "T2". Новият модел се произвежда в Дюселдорф. При второто поколение сигурността и комфорта играят важна роля. Последното е добре, защото създателите на модела осъзнават, че водачите на такива автомобили прекарват по много време с тях и не е добре да слизат като пребити след продължителен преход.
Наред с това транспортьорът получава подобрена ергономична концепция на интериора, с добре видими контролни уреди, лесни за достигане функционални елементи и обилно остъкляване за оптимална видимост във всички посоки. Воланът вече е със сервоусилвател, което също подобрява удобството при управление. Товарният обем също е увеличен; налични са както товарна, така и пътническа версия.
Добре познатият и до днес "T1" идва от завода в Бремен и излиза на пазара през 1977 година - това е важна стъпка от развитието на лекотоварните модели на Mercedes. Моделът е с дискови спирачки отпред, по-късно идват също ABS, климатик и отопляеми странични огледала. Моделът с неговата култово оформена муцуна става неизменна гледка от пейзажа на огромен брой страни по света. T1 се произвежда и до днес по официален лиценз от Force India под името "Shaktiman" за индийския пазар. Но нека не се отплесваме твърде много - все пак този материал е посветен на името Sprinter, което се появява преди 25 години, нали така?.
През 1995 година на бял свят Sprinter
И ето че стигаме до заветната 1995 година. Mercedes създава специално подразделение за лекотоварни модели. Новият модел носи означението "T1N" и наименованието Sprinter и вече разполага серийно с дискови спирачки на всички колела, ABS и въздушна възглавница за водача, като вторият еърбег е опция. Обезшумяването на пътническата кабина в Sprinter вече е почти на нивото на леките автомобили, а след 1,3 милиона продадени бройки става ясно, че от марката с трилъча звезда са напипали правилната рецепта за подобна машина. Ефективността се подобрява непрекъснато, дизайнът - също. Common rail дизелите вървят добре и имат нисък разход, а след втория фейслифт серийно се появява и ESP.
Модерните асистиращи системи се появяват обаче едва при новото издание "NCV 3", дебютирало през 2006 г. Автоматично активиране на дългите светлини, асистент за страничен вятър и парктроник са само част от асортимента на тази генерация. Система ESP адаптира работата си според натоварването, определя позицията на товара и променя настройките си спрямо моментната ситуация. Моделът може да бъде поръчан с различни междуосия и височини на каросерията. Sprinter позволява многообразни преобразявания и е наличен в изпълнения като VIP-шатъл и самосвал. В онези години "лосовият тест" все още е чувствителна тема при Mercedes - затова е добре да споменем, че след 2006 година Sprinter се справя успешно с това упражнение - при това с прикачен товар.
Третото поколение на Sprinter излиза през 2018 година под означението VS30 и слиза от конвейерите на завода в Дюселдорф. Производство има също в САЩ, Аржентина, Китай и Русия. Подът на товарното отделение е снишен с 80 милиметра. В по-малките си версии Sprinter вече е наличен и във варианти с предно задвижване. Наред с модерните асистиращи системи, от гамата леки автомобили на марката идва и инфо-развлекателната система MBUX. Новият Sprinter може да се похвали и с вариант с изцяло електрическо задвижване, който изминава около 150 километра с едно зареждане. С което Mercedes остава верен на това, което залага като стратегия още през 1955 година - да бъде в крак с времето, а нерядко и с една крачка пред останалите.