Един срещу друг се изправят два силни модела в сегмента на големите ванове
Нека го кажем така – големите ванове могат да осигурят едно различно и доста приятно преживяване при пътуване. Особено когато се задвижват от мощни дизели и двойно предаване.
Кощунство е да се пътува сам с такъв автомобил. Седиш зад волана и в огледалото виждаш една празна бална зала. А тук би могъл да кипи живот… Всъщност тези ванове са създадени именно за това – независимо дали ще превозваш голямото си семейство, гости на хотела, любители на голфа и прочее.
Тези „кингсайз“ ванове с мощни дизелови мотори са готови за дълги и удобни пътувания и – в нашия случай – с двойно предаване биха могли да са отлични помощници в планински курорти. Пътниците в тях могат да разчитат на изобилие от пространство, а местата са там винаги, когато са ви нужни (седем стандартно при VW, шест при Mercedes).
Повече системи за асистенция при Mercedes
С дължината си от 4,89 метра Multivan не е по-дълъг от автомобил от среден клас и благодарение на добрия обзор не създава проблеми при паркиране. V-класата – тук в средната си версия – обаче осигурява още повече пространство със своите 5,14 метра. За по-добър поглед около автомобила водачът може да разчита на помощта на система от камери, осигуряващи 360-градусов обзор, и на активен паркасистент. VW не може да се похвали с такова нещо.
И все пак паркирането може и да бъде проблем понякога, защото със страничните огледала и двата вана са широки почти 2,3 метра. Както казахме, дългите пътувания си остават приоритет за тези автомобили. Двойното предаване осигурява не само повече проходимост, но и повече стабилност по завои на тези модели с високи каросерии. За целта и двата използват многодисков съединител, като при Multivan той е Haldex. Работата на системите при пренасочването на въртящия момент остава дискретна, но ефективна. Потеглянето по хлъзгави пътища е улеснено, особено при VW, който е оборудван и с блокируем диференциал на задния мост. При VW в по-малка степен се проявява фактът, че двойното предаване все пак утежнява в известна степен автомобила и респективно кормилното управление. Което обаче не значи, че моделът на Mercedes създава някакви затруднения – въпреки теглото от 2,5 тона и високата каросерия.
Mercedes се накланя по-малко в завоите и с удобното разположение на пътниците в седалките и лекото кормилно управление осигурява удоволствие от шофирането, подобно на това в лек автомобил. Описва прецизно кривата на завоя и след това с охота поема напред. Дори малко по-пъргаво от съперника си въпреки по-високата мощност на VW, може би защото 2,1-литровият мотор на Mercedes разполага с 480 Нм още при 1400 об./мин, а двулитровият TDI на Multivan достига своите 450 Нм при 2400 об./мин. Чак след това двигателят на Multivan показва мускулите си.
Седемстепенните предавателни кутии – съответно автоматик с преобразувател на въртящия момент и DSG с функция за изключване от скорост – си партнират отлично с двигателите с висок въртящ момент и всеки по свой начин постига хармония. Въпреки споменатия свободен ход VW изразходва в теста 0,2 литра повече гориво на 100 км, но все пак запазва стойността на консумацията под 10 литра.
Луксът като функция на обема
Ако пространството за вас е олицетворение в лукса, то в Merceces наистина ще се почувствате луксозно. Вторият и третият ред седалки осигуряват комфорта на канапе, но и в Multivan пътниците не са лишени от блажени удобства. Самостоятелно отварящият се заден прозорец на Mercedes улеснява товаренето, а зад вратата се разкрива по-голям багажен обем. При преаранжирането на интериора обаче преднина взима VW, защото „мебелировката“ се плъзга по-леко върху релси. На практика по отношение на функционалността и гъвкавостта и двата автомобила предлагат много. Сред възможностите са най-различни конфигурации на седалките и множество други глезотии, като охлаждани задни седалки при Mercedes и интегрирани детски столчета при VW.
V-класата вози с една идея по-комфортно и преди всичко поема по-добре малките неравности. Шумопоглъщането е по-добро от това на Multivan както според измерването, така и ако съдим по субективното усещане. Разликите обаче не са значителни – и двата автомобила осигуряват приятна атмосфера дори при движение със скорост от 200 км/ч. Спирачките също вършат отлично работата си, като се има предвид теглото, което при пълен товар достига три тона, но дори и тогава не изглеждат претоварени.
Претоварен обаче изглежда бюджетът на купувача, защото и двата автомобила не са никак евтини. Почти всичко – навигационна система, кожена тапицерия, странични въздушни възглавници – се доплаща. LED светлини обаче няма да откриете и срещу доплащане при VW, а и по отношение на системите за асистенция Mercedes има предимства. Поради всичко гореописано Mercedes взима преднина. Въпреки че е относително скъп, Multivan също предлага много и всъщност губи само на йота от своя съперник.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Mercedes - 403 точки
V-класата предлага повече пространство за хората и багажа и повече системи за подпомагане на водача, вози по-комфортно и при богато оборудване става по-изгодна.
2. Volkswagen - 391 точки
Multivan изостава силно по отношение на оборудването за безопасност и подпомагане. Тук проличава, че T6 не е изцяло нов модел. Той е малко по-чевръст – и много по-скъп.
Технически данни
1. Mercedes | 2. Volkswagen | |
---|---|---|
Работен обем | 2143 куб. см | 1968 куб. см |
Мощност | 190 к.с. при 3800 об./мин | 204 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
480 Нм при 1400 об./мин | 450 Нм при 2400 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,2 сек | 10,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,5 м | 36,5 м |
Максимална скорост | 199 км/ч | 199 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,6 л/100 км | 9,8 л/100 км |
Базова цена | 111 707 лева | 96 025 лева |