Седнахме зад волана на един единствен по рода си екземпляр на първата А-класа
През 2002 година отделът за специални поръчки HWA по желание на клиент монтира компресорния V6 от AMG C32 в А-класа. Резултатът е един наистина необикновен спортен автомобил с 354 к.с.
Най-бързата Mercedes А-класа на всички времена може да се похвали с какво ли не, но не и с имидж и респект, който да вдъхва на останалите по пътя. Няма значение колко бързо карате по магистралата – никой няма да ви направи път, когато ви види в огледалото с този автомобил. Особено ако застигнете някой, който кара с 200 км/ч по аутобана. В подобни ситуации водачите на мощни лимузини просто настъпват още малко газта, гледайки ви с пълно пренебрежение.
354 к.с. и 450 Нм в дребничката A-класа
Естествено, споменатите особености във възприемането на автомобила от останалите участници в движението не променя по никакъв начин неговия почти безумен характер. Едно настъпване на газта е достатъчно, за да се залепите за облегалките, а начинът, по който 354 к.с. и 450 нютонметра се предават към пътя, е неочаквано безпроблемен. Ускорението е брутално, същото се отнася и за съскащия звук на компресорния шестак.
Съвсем не всеки обаче може да се наслади на странното изживяване от шофирането на въпросния автомобил, защото A 32 Kompressor е произведен в един-единствен екземпляр за много специален клиент. Машината е дело на фирмата HWA от Афалтербах. Афалтербах? Съвсем правилно, там е ситуиран спортният отдел на Mercedes – AMG. И да, абревиатурата HWA идва от името на Ханс-Вернер Ауфрехт, основателят на AMG.
Истинска трансплантация вместо обикновен тунинг
По онова време именно състезателният отдел в тогавашния концерн Daimler-Chrysler се занимава с особено сложни случаи, за които AMG нямат подходяща рецепта. За Projekt A32 стандартният тунинг просто не е бил достатъчно – трябвало е да се вземат много по-сериозни мерки, а цената е тема, по която до ден-днешен цари пълно мълчание. Вместо някой от стандартните четирицилиндрови мотори под предния капак е монтиран 3,2-литров V6, който заедно с цялата конструкция на предния мост и петстепенния автоматик е заимстван от C 32 AMG.
Заради големите промени в конструкцията на предната част, таблото е удължено, а предните седалки са изместени със седем сантиметра назад. Между разположената отпред трансмисия и задния мост, който също е заимстван от С-класата, е монтиран специално изработен за автомобила карданен вал. Да, съвършено правилно прочетохте – A 32 е със задно предаване и съответно всякакви проблеми със сцеплението и пътното поведение му остават чужди. Ако изключите тракшън контрола, не е никак трудно да накарате задните гуми да пушат отривисто и да оставят ефектни следи по асфалта. Измервателната ни апаратура отчете 5,1 време за ускорението от място до 100 км/ч. В онези години това е време, идентично с едно Porsche Carrera с механична трансмисия – и то при условие, че водачът на задномоторния спортист се справя идеално с работата със съединителя и механичната трансмисия.
Ходова част и спирачки от C 32 AMG
Най-големият проблем за инженерите, работили по проекта, не е бил толкова в осигуряването на огромна мощност, а в това да накарат A-класата да се държи стабилно на пътя дори при екстремно шофиране. Невероятно, но факт – в бързите завои автомобилът остава удивително неутрален, а спирачките са като на състезателен автомобил. С изключена система ESP добре тренирани пилоти могат да изпълняват ефектни дрифтове, а още по-изненадващото е, че дори комфортът на окачването всъщнос не е никак лош. Известни сътресения се усещат единствено при ниска скорост на движение – колкото по-висока е скоростта, толкова по-добре започва да вози А 32 К – реално возията му е на ниво, за което останалите А-класи могат само да мечтаят.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
По отношение на качеството на ръчната изработка, A 32 е забележително постижение – машината е направена с удивителна прецизност. Цялостното усещане от автомобила на сто процента отговаря на високите критерии на Mercedes. Особено сме очаровани от малкия червен бутон на централната конзола, за който хората от HWA крайно дебело ни натъртиха да не изпробваме. Не за друго, а защото бутонът активира пожарогасителната система, инсталирана в и без друго препълненоно двигателно пространство.
Текст: Гьотц Лайрер