Ултраефективната система за охлаждане на германците е тема номер едно в падока
Mercedes се превърна в най-обсъждания отбор по време на колективните тестове в Бахрейн, след като W13 се появи с коренно различен аеропакет на пистата в четвъртък сутрин. Радиаторните кутии буквално липсваха, а страничната крашструктура бе превърната в аероелемент. Това провокира недоволството на част от тимовете и най-вече на Red Bull, както и изненада дори Пат Саймъндс, който е техническият ръководител на Формула 1.
„Това е много иновативен подход. Но аз обичам да виждам нови интерпетации“, коментира Саймъндс в интервю за F1 TV. “Мога да кажа, че не го очаквах и съм страшно впечатлен как прекарват въздуха през автомобила, за да го охладят. Но явно успяват. Мисля също, че техните съперници отново ще започнат да четат правилника и то с червен химикал, за да разберат как е станало.“
Когато ръководеният от Саймъндс екип е създал пълноразмерен модел на автомобил, съобразен с правилника за 2022 г., е установил, че отворите на радиаторните кутии не могат да бъдат толкова малки колкото при Mercedes.
“Докато разработвахме аеродинамиката спрямо новия правилник, обърнахме внимание на куп детайли. Не само на това какво притискане генерираме, но и на охлаждането на спирачките, как се влияят гумите. Обърнахме внимание и на охлаждането на двигателя и използвахме по-големи отвори, за да успеем."
Мисля, че от Mercedes разчитат на специални трикове, за да постигнат този ефект. Интеркулерът например – всичко там е максимално изчистено. Охладителят при тях е вода/въздух, Mercedes залага на тази схема отдавна, но според мен сега е различно. Именно това им позволява да стеснят автомобила повече от останалите.“
Excellent comparison of new and old version of the @MercedesAMGF1 W13 from @AlbertFabrega: pic.twitter.com/1T29ug4311
— Adam Cooper (@adamcooperF1) March 10, 2022
Mercedes работи с партньорска компания при изграждането на охладителите и според Саймъндс тя е позволила реализацията на нестандартното решение.“
„Доколкото знам, интеркулерът идва от Reaction Engines, Оксфордшир. Хората, които работя там, се занимават с охлаждане на ракетни двигатели, което означава, че са отлично запознати с технологиите за топлообмен. Според мен това е причината да успеят да направят подобен автомобил.“
Зоната на т.нар. „сайдпод“ е от огромно значение за съвременната Формула 1 и инженерните решения стават все по-екстремни, смята Саймъндс.
„Една от тенденциите, които наблюдаваме и то не само при новите правила, а напоследък, е че става все по-трудно да бъда поместени всички елементи в радиаторните кутии. Хората знаят, че там са радиаторите, топлообменниците, но има куп други неща – например много електроника. Мисля, че част от отборите местят тази електроника в зоната около кила", завършва британецът, който е работил за Benetton, Renault, Williams и Virgin.