Шефът на General Motors извежда да преден план корпоративните ценности
Мери Тереза Бара, родена на 24 декември 1961 година в Уотърфорд, щата Мичиган, съвсем близо до „Моторния град” Детройт, заема поста на главен изпълнителен директор на General Motors от 2014 година, а по-рано тази година бе избрана и за новия председател на борда на директорите.
Mери Бара е решена да промени начина, по който хората взаимодействат със средствата и мислят за индивидуалната мобилност като цяло. Тя не работи в сферата на автомобилния инженеринг, тя живее с него и за него и така вече над 35 години в General Motors. Бара започва своята кариера в състава на GM през 1980 година в Pontiac Motor Division като студент-практикант от General Motors Institute (Kettering University). Тя се дипломира като електроинженер с бакалавърска степен през 1985 година. След като бива удостоена със стипендия за продължаване на обучението от General Motors през 1988 година, през 1990 година Бара се дипломира с магистърска степен по бизнес администрация (Master of Business Administration - MBA) от Stanford Graduate School of Business.
Преди да бъде избрана на поста главен изпълнителен директор през 2014 година, Бара изпълнява длъжността изпълнителен вицепрезидент, отговорен за глобалната развойна дейност, покупките и доставките от месец август 2013 година, както и старши вицепрезидент, отговорен за глобалната развойна дейност от месец февруари 2011 година. В тези си качества, тя носи отговорността за дизайна, конструирането, управлението на процесите и качеството на изпълнението на автомобилите на GM по целия свят. Преди това Бара заема постовете вицепрезидент на GM, отговорен за човешките ресурси в глобален мащаб; вицепрезидент с отговорност за глобалното конструиране и производство; управител на завода Detroit Hamtramck Assembly; изпълнителен директор инженеринг конкурентни дейности, както и на редица постове в инженеринга и управлението на компанията.
В качеството си на вицепрезидент човешки ресурси, Бара вече демонстрира ясно два от факторите, които счита за ключови за успеха на GM – отговорност и ясно фокусиране върху поставянето на клиента в центъра на цялата дейност на компанията. Бюрократичните процедури бяха отстранени, а на служителите и работниците бяха осигурени повече пълномощния и отговорности. Наложените от нея промени в стила на облеклото (дрескода) на GM са отличен пример в тази насока. Бара сведе инструкциите с обем от 10 страници по отношение на облеклото на служителите до една ясна фраза – “Обличайте се подходящо.”
Като главен изпълнителен директор на една от най-големите автомобилостроителни компании в света, тя посочи ясно това, което очаква от инженеринга и производството - “Никога повече лоши автомобили!” В същото време Бара е съвсем наясно с обсоятелството, че технологичните и обществени промени водят до трансформиране на индивидуалната мобилност. “През следващите пет години автомобилната индустрия ще претърпи по-голяма промяна, отколкото през изминалите 50”, казва Бара.
Tова също е сред причините, които мотивират Мери и екипа на GM да тласкат напред развитието на новаторските технологии, а революционните електромобили Ampera-e и Chevrolet Bolt EV са само два от примерите в тази насока. Тя води своя екип при навлизането на компанията в нови сфери на бизнеса като стартирането на Maven - собствената car-sharing услуга на GM, както и изпреварващото конкуренцията развитие на разработките в областта на технологиите за автономно движение. Компанията GM и нейните марки се трансформират все повече от класически автомобилен производител в доставчик на всеобхватни услуги за мобилност.