Зад волана на многообещаващата изцяло електрически версия на култовия британец
Преди повече от 60 години сър Алек Исигонис изобретява Mini. Семпло, четириместно и интелигентно до последния инч. Как изглеждат шансовете на тази доказала се във времето концепция в първия в историята изцяло електрически Cooper? Първи впечатления.
Не са много автомобилите, които могат да си позволят подобни дози екстравагантност, смели идеи и новаторски дух, без да бъдат сочени с пръст и да се превърнат в посмешище. Нещо повече – от Mini се очаква да бъде различно и нетрадиционно, лудо и оригинално, бързо и нахално. А защо не и електрическо? Отговорът на този въпрос дава новият Mini Cooper SE, който се опитва да обедини стила и духа на Mini с електрическото задвижване, създавайки достатъчно смислен, практичен и симпатичен продукт. Звучи обещаващо на теория и се оказва доста убедително на практика.
Отвън разликите с останалите членове на фамилият са сравнително ограничени – затворена аеродинамична решетка с отчетлива яркожълта лайстна, странични огледала в същия цвят, релефна „електрическа” емблема върху капака на „резервоара”, още няколко малки декорации и разбира се – липса на ауспухови тръби. Запазените само за SE аеродинамични колела с асиметричен дизайн (същите, чието име наскоро бе променено от „Corona Spoke” на “Power Spoke”) при тестовия автомобил са заменени от спортен JCW вариант в черен мат, който определено не нарушава стилистичната хармония.
Типичен Mini стил демонстрира и интериорът с овален, изцяло цифров панел на контролните прибори и незабележими на пръв поглед функционални различия със задвижваните от ДВГ версии – графиката и показанията на приборите естествено са различни, но иначе за електрическата природа на SE в купето напомнят само няколко яркожълти акценти.
Богато оборудване
Това, което прави много по-силно впечатление, е извънредно богатото оборудване – базовото (от общо четири) ниво Trim S при Cooper SE включва предни LED светлини, двузонална климатична инсталация с термопомпа, навигация в реално време, Connected услуги и всевъзможна информация за нивото на заряд, изминатия и оставащ пробег, възможностите за зареждане и какво ли още не. Всичко това на цена от 63 900 лева. Това ценово позициониране е всичко друго, но не и типично за Mini и е сериозен повод за притеснение в редиците на електрическата конкуренция.
Пък и не само в тях. В града Cooper SE може да се възползва от потенциала на своите 184 к.с. и 270 Нм по начин, който е напълно недостижим и неизпълним за 99,9% от простосмъртните образци с конвенционално задвижване. Решителните първи метри след потеглянето на светофара принадлежат изцяло на електрическото Mini, което достига и надхвърля традиционните ограничения на скоростта в градски условия наистина светкавично - за 3,9 секунди от 0 до 60 км/ч. Без шум, без напрежение, без загуба на сцепление. И нищо чудно, защото при електрическото задвижване системата DSC има много по-пряк път за интервенция и контрол на приплъзването, отколкото при двигателя с вътрешно горене и неговите сложни процеси. Електромеханичното сероуправление не допуска осезаемо влияние на задвижването върху кормилната уредба и осигурява типичното за Mini прецизно водене на Cooper SE, който се държи много стабилно на пътя. Поведението в завой е подчертано стегнато, динамично и неутрално, а при необходимост електронната стабилизация се намесва фино и относително късно. Разбира се, това до голяма степен се дължи и на динамичния потенциал на уникалното в този пазарен сегмент многозвенно задно окачване.
Нисък център на тежестта
Не бива да се забравя също, че тежащият 200 килограма акумулаторен комплект увеличава теглото на Cooper SE до 1,4 тона – това е с близо 150 килограма повече от неговите събратя с ДВГ. И докато увеличената с два сантиметра обща височина на каросерията е практически незабележима с просто око, положителният ефект от по-ниския с цели три сантиметра център на тежестта се усеща добре както в динамиката на пътя, така и в комфорта на возене. За разлика от BMW i3, чиито електродвигател се използва в SE, акумулаторната батерия на Mini съдържа различни клетки, производство на CATL. Конфигурацията на комплекта с капацитет 33 кВтч (28,9 кВтч нето) също е различна и следва точно конструктивно предвидената в платформата Т-образна форма, която не накърнява с нищо пътническия и багажен обем на електрическата версия.
Водачът може да програмира работата на силовия тракт напълно според своите желания. Рекуперацията например може да достигне ниво (Green+), при което за ускорение и спиране е достатъчен само педалът на газта, но ако имате настроение, SE е в състояние да обърне страницата и да покаже на всички, че и електрическото Mini си остава Mini с всички традиционни предимства по отношение на динамиката и поведението на пътя.
Разбира се, при пълно оползотворяване на динамичния потенциал автономният пробег няма как да достигне тавана от 270 километра, но при нормален режим на експлоатация в градски и извънградски условия 200 километра са напълно реалистична стойност – дори в зимни условия или при много амбициозен стил на шофиране пробегът едва ли ще падне много под границата от 150 километра с едно зареждане. Последното не е никакъв проблем, защото Cooper SE е оборудван серийно с възможност за зареждане на бързозарядни CCS станции с 50 кВт, където 80% от заряда се възстановяват за 35 минути, а пълното зареждане отнема 1,4 часа. Естествено, възможно е и зареждане на домашен стенен модул Wallbox с 11 кВт (80% за 2,5 часа, 100% за 3,5 часа), както и от стандартен домакински контакт.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Електрическото Mini идва тъкмо навреме, за да запълни една напълно празна пазарна ниша в набъбващата електрическа популация по пътищата – тази на компактния модел с динамични амбиции. С това Cooper SE просто заема полагащото му се място на Mini-то сред електромобилите и така защитава достойно концепцията на сър Исигонис.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов