Второто поколение на Countryman е най-голямото MINI, качвало се някога на конвейера
Истината е, че понякога вероятно твърде много се задълбаваме в символиката на имена, които обичаме и ценим. Все пак „MINI“ отдавна не е точно онова, което беше някога. И въпреки това продължава да бъде култ и е един от малкото открояващи се феномени в съвременното масово автомобилостроене. С течение на времето моделите на марката обаче растат ли растат – повече и повече. Точно както се случва и при всички останали производители. Всеки наследник на досегашен модел се оказва по-дълъг от своя предшественик, в случая на MINI Countryman – с цели 20 сантиметра. Или казано на по-разбираем език, моделът преминава с една категория по-високо. Защото колкото и оптимистично да гледа човек на нещата, при дължина на каросерията от 4,30 метра е крайно пресилено да говорим за малък SUV.
И така, новият SUV на MINI вече се подвизава в компактния клас, където трябва да се конкурира с Audi Q3, Seat Ateca и Range Rover Evoque. И, съвсем естествено, един пазарните му опоненти се очаква да бъде и неговият събрат BMW X1, с който Countryman дели обща технологична платформа, носеща индекс UKL. Подобно на всички останали представители в този модерен и изключително оспорван сегмент, британецът претендира да бъде различен, младежки, дързък, иновативен и готов за приключения.
Countryman е вече голям – и скъп
Без малко да забравим, че моделът има и спортни амбиции. Както междувпрочем и всеки друг SUV, независимо факта, че самата концепция на този тип автомобили е абсолютната противоположност на спортно поведение. Но тук навлизаме в една материя, която колкото и да разнищваме, не променя пазарните тенденции, така че ще я оставим настрана. Добрата новина е, че Countryman продължава да се откроява с индивидуален характер, към който вече без притеснение може да добавим и наистина качествено изпълнен интериор. Ако очаквате обаче това удоволствие да ви струва евтино или поне да бъде сравнително изгодно, ще останете силно попарени от крайната цена на един добре екипиран Cooper S. Защото истината е, че за да конфигурирате един наистина атрактивен автомобил, към и без друго никак не скромната му базова цена ще се наложи да прибавите солидна сума за практически задължителни неща като например адаптивни амортисьори, Mini Driving Mode, дистанционно отваряне на задния капак, LED светлини – все пак идеята на Countryman е да ви доставя удоволствие. А за да се случи това, той става наистина скъп. В конкретния случай с тестовия екземпляр, говорим за цена от 93 656 лева.
Нека обаче погледнем по-положително на нещата: моделът действително предлага значително повече място в сравнение със своя предшественик, особено на задните места и в багажното отделение. Недотам добрата новина е, че тестовият Cooper S с двойно предаване, автоматична трансмисия и пълен резервоар тежи точно 1617 килограма. Без водача… Което на практика означава, че в ролята си на семеен превозвач този автомобил ще тежи 1,8 тона, а това рязко кара 192-те конски сили да престанат да звучат толкова внушително.
Не, Countryman Cooper S не се изстрелва като ракета при всяко по-сериозно подаване на газ, както се случваше с предишното поколение на модела. Специално при потегляне и рязко ускорение трансмисията трябва да преодолее известна фаза на замисляне, така че Cooper S никога не се държи толкова спонтанно, колкото очаквате от него. При това двулитровият бензинов турбомотор не е никак пестелив, когато става дума за разход на гориво. 9,8 литра на 100 километра отчете средната консумация в теста – един идентичен като двигател BMW X1 20i xDrive се задоволява с 9,1 л/100 км.
Конструкторите са се опитали да придадат на задвижването известна доза драматизъм с помощта на звуков генератор, който трябва да придава на четирицилиндровата машина по-спортна акустика. Резултатът е доста синтетичен, така че човек някак си предпочита да се насочи към тихия и комфортен, при това сравнително икономичен режим Green. Именно тази режим представя в най-добра светлина възможностите на осемстепенния автоматик, който при по-спортен маниер на шофиране става леко нервен в опитите си да изцеди максимума от двигателя.
А къде остават характеристиките, които традиционно очакваме да открием в едно MINI? Задавайки си този въпрос, няма как да не проверим как се държи Countryman в завои. Вярно е, че значителното увеличение на теглото се усеща с всеки метър, но съвсем обективно погледнато, поведението на автомобила е дори необичайно динамично за представител на неговия сегмент. Това, че Cooper S независимо от наличието на двойно предаване проявява склонност към недозавиване, се дължи на особеностите на неговата конструкция: все пак платформата му е основно с предно предаване, а задвижването на задния мост е допълнително. Вероятно някой ще попита как се държи автомобилът извън пътя. Ще отговорим честно – не опитахме. Точно това ще ви отговорят всъщност и основният процент на купувачите на автомобили от класа на Countryman…
Време е да зададем ребром най-важният, поне за нас, въпрос: усеща ли се Countryman като MINI? Най-обективният отговор би трябвало да звучи приблизително така: да, Countryman се усеща като MINI, само че в необикновено голям формат. С всички очаквани последствия от това. Напомнящото на картинг изживяване при управление може и да не е част от репертоара на модела, но независимо от това прецизното управление в съчетание с прекрасно настроения заден мост позволяват един особен вид интимна връзка между волана и пътя, която е така характерна за едно истинско MINI. Колкото повече завои имате по пътя си, толкова повече ще заобичате начина, по който се управлява този автомобил.
Едно зряло MINI
А как стои въпросът с функционалността, заради която всъщност този модел е толкова наедрял? Достъпът до местата в интериора е изключително лесен – в това отношение Countryman е добър избор за хора на по-напреднала възраст. Задните врати можеха да бъдат и с една идея по-широки, но въпреки това и на втория ред спокойно може да говорим за улеснено качване и слизане. Задната седалка е делима, има възможност за регулиране по дължина и в допълнение към всичко това облегалките й се настройват самостоятелно по наклон. При тяхното сгъване се образува товарно пространство с равен под и обем 1390 литра. Особено полезна опция е двойното дъно в комбинация със система за укрепване на багажа. Нека не забравяме и за така наречената „Picnic Bench“ – мека подвижна пейка, която позволява на двама души да поседнат удобно на ръба на багажника, за да пийнат или хапнат по нещо или просто да се полюбуват на някоя красива гледка. Още едно напомняне, че Countryman държи да бъде възприеман като британец с характер.
Благодарение на Mini Connected връзката със смартфон е по-лесна, отколкото в който и да е друг представител на марката, а възможностите и управлението на инфо-развлекателната система почти не оставят неизпълнени желания. Countryman се предлага като опция и с Head-up дисплей, което само по себе си е чудесно, но трябва да се отбележи, че за разлика от моделите на BMW, тук тази технология е представена в доста по-елементарен вид и информацията се прожектира върху издигащ се от таблото стъклен елемент – решение, което изглежда като допълнително привнесено и не приляга напълно на иначе изисканата атмосфера в интериора.
Иначе шумоизолацията например е като в автомобил от по-горен сегмент и по нищо не отстъпва на BMW X1.
Като заключение може да кажем, че Countryman е значително пораснал както в буквален, така и в преносен смисъл. Това е най-просторният, най-зрял и най-комфортен модел, който марката някога е имала. Дали обаче все още е MINI?
Текст: Маркус Петерс, Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
MINI Countryman Cooper S All4
Дали едно MINI може да бъде толкова голямо и масивно, е спорен въпрос. Това, което е сигурно, че новият Countryman се представя така, както се очаква от един SUV на британската марка – той е чевръст, функционален, просторен и солидно изработен. Но също така е и скъп, тежък и харчи доста.
Каросерия
+ Достатъчно голям багажник
Просторен отвътре
Гъвкаво вътрешно пространство
Множество места за предмети в интериора
Ниско ниво на аеродинамични шумове
Високо качество на материалите и изработката
– Високо тегло
Неособено добър обзор от мястото на водача
Комфорт
+ Добър комфорт на возене
Удобни седалки отпред
– Звукът на двигателя създава доста синтетично усещане (освен в режим Green)
Задните седалки са почти плоски
Двигател/силово предаване
+ Мощен турбодвигател
Като цяло сполучлива настройка на автоматичната трансмисия
Поведение на пътя
+ Чевръста управляемост
Прецизна кормилна уредба с добра обратна връзка
Сигурно пътно поведение
Стабилно движение в праволинейна посока
Безопасност
+ Множество асистиращи системи
Функция за аварийно спиране при изскачане на пешеходец
Сигурна настройка на системата ESP
Двойно предаване като опция
Добри резултати от спирачните тестове
Екологичност
– Висок разход на гориво
Разходи
+ Очаквана ниска степен на обезценяване
Атрактивни гаранционни условия
Дълги сервизни интервали
– Много висока базова цена
Скъпи опции
Технически данни
MINI Countryman Cooper S All4 | |
---|---|
Работен обем | 1998 куб.см |
Мощност | 141 кВт (192 к.с.) при 5000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
280 Нм при 1350 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,7 м |
Максимална скорост | 222 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,8 л/100 км |
Базова цена | 62 900 лева |