John Cooper Works е най-атлетичният член на моделното семейство MINI Countryman
Още когато се срещнах за първи път очи в очи с второто поколение на MINI Countryman, стигнах до два основни извода. Първият от тях беше, че компанията MINI никога досега не е произвеждала толкова добър семеен автомобил. Не просто модел, който може да бъде използван като първи автомобил в семейството, а такъв, който се справя идеално с тази задача. Вторият ми извод беше, че MINI никога досега не са създавали автомобил, който да е толкова... не-MINI. Не защото дизайнът му не е 100 % MINI, и не защото усещането при шофиране не е динамично - напротив, новият Countryman отново е еталон за управляемост в своя сегмент. Чисто и просто MINI Countryman стана твърде голям, твърде тежък и някак твърде близо по характер до прекалено много други автомобили на пазара. Не ме разбирайте погрешно - за 98 процента от населението на планетата изброените факти не са никакъв недостатък, а и реално те наистина не са истински минуси в пълния смисъл на понятието - въпросните ми съждения са плод предимно на професионално изкривяване и лични пристрастия, не отричам.
Един много различен Countryman
Продажбите на Countryman недвусмислено показват, че стратезите от BMW Group са уцелили правилната посока за развитие на модела. А ако все пак спадате към онези около два процента, на които самобитния характер на предшественика все още ви липсва, то решението е налице и носи традиционното за британската марка наименование John Cooper Works. Върховата модификация на Countryman напълно очаквано се отличава от своите събратя по наличието на множество симпатични спортни атрибути, включващи допълнителни емблеми, специален дизайн на джантите, по-големи спирачки, спортни брони и прагове, спортни седалки, спортен волан и т.н. и т.н. Няма спор, че всички тези атрибути изглеждат изключително приятно и променят излъчването на автомобила по изключително положителен начин. Не това обаче прави спортната версия толкова различна от всеки друг стандартен Countryman - в крайна сметка един голям процент от споменатите опции могат да бъдат поръчани и за останалите модификации. Интересното тук настъпва когато запалите двигателя и потеглите.
Cooper. John Cooper.
Още със събуждането си за живот четирицилиндровият турбоагрегат с внушителните 231 конски сили напомня за себе си със сърдито ръмжене. Воланът е приятно тежък, а прецизността му впечатлява в еднаква степен, без значение дали шофирате в града, по път със завои или по магистрала. Всяка смяна на посоката ви носи искрена радост - сякаш теглото на автомобила внезапно е изчезнало някъде в небитието. Окачването е подчертано твърдо и жизнерадостно ви информира за състоянието на пътя - но за сметка на това притежава потенциал за спортно шофиране, сравним с това на расова спортна машина. Последното важи в пълна сила и за настройките на система за задвижване на четирите колела. А също така и за спирачките. Ако активирате спортния режим, реакциите при подаване на газ стават още по-експлозивни, пътното поведение се изостря допълнително, а от двутръбната изпускателна система се разнася пукот, който е музика в ушите на всеки страстен автомобилен любител от старата школа. John Cooper Works е точно толкова практичен и функционален, колкото всеки друг Countryman, а реално погледнато е и също толкова комфортен, с изключение на по-твърдата, но в никакъв случай не и прекомерно твърда настройка на окачването. Само че наред с това той е предизвикателен, див, и във всеки момент ви подканва към моменти на неподправена радост на пътя. John Cooper Works се усеща по-непосредствен, по-автентичен и някак по-истински от всеки друг Countryman. Той звучи и се движи по начин, по който само едно спортно MINI може да се придвижва. И това е прекрасно.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: BMW, BMW България