Почти няма автомобилна фирма в момента, която да не кръжи с любопитство и надежди около електрическата тема, но все още не е ясно кой ще излезе с печалба от цялата ситуация. В динамичното Mini E също не липсва потенциал за бъдеща оптимизация.
Малко след като подготвеният за тест екземпляр на Mini E успява да изплува от сякаш безкрайните служебни паркинги на концерна BMW, става ясно едно – дори да достигнем пълна електрификация на индивидуалния транспорт в обозримо бъдеще, прастарият проблем за разликата между заводските данни и реалния разход на енергия най-вероятно никога няма да бъде заличен.
Макар че стрелката на заряда на един от 500-те прототипа, произведени от баварската компания с цел провеждане на широкомащабна програма от полеви тестове в реални условия, да е закована неподвижно на 100%, изчисленията на бордовия компютър показват едва 162 километра автономен пробег. А по принцип би трябвало да са 250... При това положение не ни остава нищо друго, освен да се отправим от Мюнхен директно към Щутгарт, лишавайки се от допълнителните тестове на полигоните в Шварцвалд и Северен Баден.
Специфични черти
В това няма нищо фатално – в близост до редакцията сме подготвили за уникалното Mini стегната изпитателна програма, която да допълни новите, специално разработени за електромобили тестове за измерване на основните експлоатационни и динамични характеристики. Преди да започне сериозната работа, трябва да привикнем към няколко малки особености в Mini E. Арматурното табло не показва значими промени освен няколкото различно разграфени скали на контролните прибори, но педалът на съединителя е освободен от задълженията си заедно със скоростния лост на отлично превключващата шестстепенна механична трансмисия. Налице е една-единствена предавателна степен, управлявана от екзотичния лост на автоматичната скоростна кутия, която много малко клиенти на конвенционалните модели на Mini включват в своята поръчка.
Възможността за настаняване на пътници на задните места в Mini също не е сред най-често използваните, поради което инсталирането на масивния акумулаторен комплект на мястото на седалките от втория ред не е кой знае каква драма. Става дума за общо 5088 клетки, свързани в 48 модула, които на свой ред са комплектовани в три акумулаторни батерии с общо 35 кВтч. В това число е включен и „неприкосновеният запас” от 7 кВтч, който винаги остава в акумулатора с цел поддържане продължителността на експлоатационния му живот в приемливи граници.
За класически багажник в случая би било твърде пресилено да се говори. Тясното пространство с обем 60 литра зад акумулаторния блок вероятно би могло да се ангажира с превоза на комплекта за физическо възпитание и закуската за голямото междучасие на третокласник, но мястото за ученическата чанта може да се окаже проблем.
Тих труд
Тоест Mini E не е нищо повече от едно твърде скъпо двуместно градско возило? Донякъде. И по-точно до момента, в който водачът натисне сериозно педала на газта, чието коректно название в случая може би е педал за потегляне. Електромобилът разгръща в миг своя внушителен динамичен потенциал и се трансформира в истински малък спортист, тласкан от 220-те нютонметра на въртящия момент, чийто максимум е налице веднага и по всяко време. Границата от 100 км/ч при старт от място се пресича само след 8,9 секунди (8,5 сек. по данни на производителя) – напълно безшумно и без никакви колебания в плавното ускорение, което е в състояние да привлече на своя страна немалко закоравели защитници на класическия ДВГ, предоставяйки им една нова гледна точка върху удоволствието от шофирането.
За целта обаче зарядът на акумулаторите трябва да е поне 80%. С намаляването на енергийния запас мощността на доставяния от калифорнийската специализирана компания AC Propulsion тягов електродвигател спада значително. За продължителността на пробега да не говорим. Декларираната от BMW максимална скорост от 152 км/ч се оказа непосилна за тестовия екземпляр, но постигнатите 144 км/ч са повече от прилично представяне.
Особено като се има предвид, че теглото на акумулаторните батерии възлиза на 260 килограма, които повишават общото тегло на Mini E почти до тон и половина. По принцип допълнителната тежест би следвало да се отрази положително на комфорта на возене и да има своето негативно влияние върху динамиката в поведението на пътя, но при Mini нещата отново се различават съществено от общия случай. Eлектроверсията е запазила изцяло онази типична за модела спонтанност при смяната на посоката на движение, на която биха завидели и най-маневрените политически въжеиграчи. Кормилната уредба с електромеханичен усилвател е заимствана директно от другите версии на модела и се отличава с добре познатото и също толкова директно предаване на командите и информацията от пътя на водача.
Какво се случва с инерцията?
Известно привикване на фона на типичното за конвенционалните версии на Mini поведение на пътя изисква осезаемата реакция на задницата при рязко повдигане на десния крак от педала в завой. Паралелно с поднасянето водачът усеща и непривичния ефект от енергичното действие на системата за рекуперация, което създава отрицателно ускорение в размер на 0,3 g. Taзи особеност изисква адаптация в маниера на шофиране и в градски условия, защото преди мозъкът на водача да възприеме като нормално желанието на автомобила да извлече максимума от движението по инерция, Mini E ще се оказва в дефицит от около трийсетина метра преди кръстовищата със светофари. След периода на привикване спирачният педал при движение в града става почти излишен, но за съжаление действието на спирачките в екстремни ситуации е малко тромаво. Измерванията при скорост на движение 100 км/ч показаха спирачен път от 40 метра, което е по-слаб резултат от възможностите на One и Cooper. В същото време работата на системата е стабилна и осезаем спад в ефективността на спиране при продължително натоварване и загряване не се наблюдава. Водачът и пътникът обаче определено не биха имали нищо против да разполагат с малко по-ефективна климатична инсталация, защо температурата в купето се покачва доста дори под все още меките лъчи на пролетното слънце.
Топлината на батериите също изисква активно охлаждане, като отклоненията от оптималната температура имат пряко негативно въздействие върху нивото на загубите в зарядния процес. В общия случай на зареждане от нормалната домакинска електромрежа последните възлизат на 9 кВтч, отговарящи на една четвърт от общото количество енергия. Ако трябва да направим пряко сравнение с конвенционалните модели, това би означавало да разплискате около литър бензин, докато зареждате...
За финал
При процеса на бърз заряд с трифазен ток загубите са по-малки, а времето се съкращава от 13,5 на 3,5 часа. Неприятното е това, че необходимата за целта инфраструктура към момента практически липсва, а дори и при сдържан стил на шофиране Mini E се нуждае много по-често от електрически контакт, отколкото би им се искало както на потребителите, така и на баварските инженери. Подобно на резултатите в първия полеви тест в реални условия на експлоатация от страна на 50 жители на Берлин средният пробег с едно зареждане на електрическото Mini в тестовете на auto motor und sport се очерта в рамките на максимум 154 километра, а средната енергийна консумация възлезе на 24 кВтч. Това е с 10% по-висока стойност от постиженията на Smart ED и Mitsubishi i-MiЕV, но на фона на значително по-високото тегло и несравнимо по-добрите динамични характеристики на Mini е напълно приемливо.
Наред с това електрическата версия на Mini си остава истинско Mini и успява да достави на човека зад волана удоволствие от шофирането, с каквото никой друг електромобил на пазара не може да се похвали в момента. Което съвсем не изтласква на заден план вечното разминаване между декларираното от производителя и случващото се на пътя...
Текст: Йенс Драле
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Устройството за бърз заряд на Mini E
В момента мeстата, в които човек може да намери трифазен ток със съответния стандартизиран куплунг, определено не са много. Имайки предвид нарастващата вероятност в близко бъдеще да се нуждаем често от подобен енергиен източник в нашата работа, си направихме труда да инсталираме такъв в редакционния гараж и подложихме на изпитание способността на Mini E да зареди в съкратен срок своите акумулатори при наличие на ток с 60 ампера.
Факт - електромобилът наистина успява да възстанови празните батерии в рамките на три часа, като за целта в бордовия компютър настройките за подавания ток трябва да бъдат променени от 230 на 380 V. Освен масивните контакти и куплунги на дебелия трифазен кабел е необходимо и включването на още едно междинно хардуерно устройство с големината на кутия за обувки, което гарантира безопасността на процеса на зареждане.
Технически данни
MINI E | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 150 кВт |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,9 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
40 м |
Максимална скорост | 144 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | --- |