В новото си поколение JCW Clubman се е превърнал в пълноценно комби със спортни заложби
Чарът на Mini... Наистина каква може да е причината човек да се раздели с немалка сума пари, за да придобие един неголям автомобил със скромни практически достойнства? Каква, освен легендата за свръхмалкия модел, конструиран някога от сър Алек Исигонис, който преобърна представите за градски автомобил и придоби култов статут за няколко поколения клиенти? И който си остана магнит за дамите – с миловидния си вид на малко по-голяма детска играчка, и за господата – със спортната слава, динамиката и фантастичната маневреност на Cooper версиите?
От 2001 г. насам концернът BMW черпи с пълни шепи от легендата Mini. Не можем да не признаем, че операцията по конструирането и налагането на съвременния модел беше изпълнена безупречно. Още в първото си поколение той се сдоби с кабрио версия, а във второто вече имаше и купе, роудстър, SUV – изобщо, всички разновидности, издигащи на пиедестал удоволствието от шофирането и жизнерадостното кредо на младия, успешен и жаден за свежи преживявания клиент. Тогава се появи и комбито Clubman.
Това не беше обикновено комби, а удължена версия с малка, отваряща се обратно странична врата вдясно отзад (Clubdoor) и двукрила врата на багажното отделение (Splitdoor). Вместо присъщата на комби моделите лекотоварна утилитарност тези особености подчертаваха изключителния характер на марката и верността й към традицията.
Времената обаче се менят. Сега пред нас е новото издание на Clubman, конструирано върху платформа, обща за марките Mini и BMW. Вече са налице четири нормални странични врати, запазена е обаче двукрилата врата на багажника. Дължината на модела е пораснала до 4,25 м, вместимостта на багажника – до 360/1250 л. Двигателят на най-мощната версия – John Cooper Works, също е с увеличен работен обем (от 1,6 на 2 л), а мощността му е 231 к.с. и обещава спортни изживявания. За това подсказват и двуцветното оформление, плакетите „John Cooper Works” отпред и отстрани, яркочервените четирибутални спирачни апарати Brembo. Надписът „ALL4”, строго погледнато, не е необходим – защото всяко Mini Clubman JCW е с двойно предаване.
Интериорът ви потапя в обичайната за Mini луксозно-спортно-екстравагантна атмосфера, като в новото издание луксът и функциите за безопасност вземат леко надмощие, а от екстравагантния стил е останал комай само кръглият многофункционален дисплей и дизайнът на контролните уреди зад волана. Както може да се очаква, навигацията и забавленията са на добро ниво, но главната разлика с предишния модел е силно нарасналият вътрешен простор, който ни кара да забравим изконно присъщата на Mini интимна теснотия.
Един необичайно оформен превключвател под лоста на осемстепенната автоматична трансмисия предлага избор между нормален, икономичен (Green) и спортен режим. Когато преместите палеца към „Sport”, трансмисията започва да задържа предавките по-дълго, звукът на мотора, поне в кабината, става далеч по-отчетлив, променя се и усещането от волана. Двойното предаване не допуска влияние на задвижването върху управлението, автомобилът запазва превъзходна стабилност до много високи скорости в завой, дори неравната или посипана с пясък и пръст настилка не става причина за сериозно поднасяне.
При новия мотор максималната тяга е налице в много широк диапазон (1450–4500 об./мин), благодарение на което винаги разполагате с големи резерви при изпреварване. Дори в спортен режим обаче автоматикът действа плавно и без характерните тласъци, предизвикващи възторг у пилота и тревожно недоумение у неговите спътници. Изобщо в новото си издание Clubman е станал далеч по-семеен автомобил – едно пълноценно комби, което дори и в най-спортната си версия вози комфортно и не стресира никого. Придобивайки тези качества, новото поколение на модела неизбежно е загубило част от „картинг” усещането, характерно за марката Mini – защото един автомобил с нормални размери и тегло тон и половина трудно би могъл да възпроизведе онази възхитителна спонтанност, с която неговите много по-къси и леки предшественици реагираха на командите с газта и волана.
Изглежда, че целевата група на модела е останала същата – не статистически, а персонално. Момчетата и момичетата от миналото десетилетие вече са бащи и майки и се нуждаят от автомобили с други качества. Но мнозина все още са подвластни на чара на Mini и на страстта към динамична себеизява – и тъкмо за тях е предназначен John Cooper Works Clubman.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Момчетата и момичетата от миналото десетилетие вече са бащи и майки и се нуждаят от автомобили с други качества
Текст: Владимир Абазов