Ако едно MINI е една от най-страхотните играчки за пораснали деца, то версията John Cooper Works отново представлява точно това, само че повдигнато на квадрат. Или по-скоро на n-та степен...
Модерният наследник на MINI многократно доказа, че съвсем не е обикновено средство за придвижване. Представителите на култовата марка са едно наистина превъзходно средство да се наслаждавате на живота. Още в покой MINI изглежда като домашен любимец, който бихте искали веднага да стане ваш. Не е мъчно да си представим дори как на човек му минава през главата мисълта дали топлият гараж е достатъчно уютно място за MINI или пък то би могло да преспи вкъщи - само този път. А може би и утре...
Шофирането на MINI дотолкова се доближава до усещанията в картинг, че вероятността да не се влюбите окончателно в този автомобил остава съвсем минимална – стига да сте съхранили поне частица от детето в себе си. Без значение дали е с по-слаб или по-мощен, с бензинов или с дизелов мотор, MINI си е MINI и носи емоции, които няма как да получите другаде.
Вижте ме!
Е, MINI John Cooper Works изглежда точно толкова симпатичен, колкото и „обикновено”, само че в допълнение се перчи и с някои атритуби, които недвусмислено говорят за гневния му нрав. Още с натискането на стартовия бутон от внушителния двоен накрайник на ауспуховата система се разнася сърдито ръмжене. Благодарение на принудителното пълнене с двуструен турбокомпресор, скромната на пръв поглед 1,6-литрова машина под предния капак развива 211 коня и максимален въртящ момент 260 Нм между 1850 и 5600 оборота в минута. Към спортния мотор са прибавени спортна изпускателна система, спортно окачване и спортни спирачки. И ако ви се струва, че се събират твърде много производни на думата „спорт”, значи просто е наложително да се качите в MINI JCW…
Още при най-лекото подаване на газ, тежащият 1200 килограма мъник се устремява напред като изстрелян с оръдие, а ако настъпите десния педал до пода, кръвта от лицето моментално отива в тила ви, а ускорението придобива зловещи краски - без преувеличение. Спирането на този автомобил е поне толкова впечатляващо, колкото вървенето, а съчетанието от свръхдиректна кормилна уредба и прецизно настроено стегнато окачване създава водимост, за която редица висококласни спортни автомобили могат само да мечтаят.
Зависимост
При наличие на подходящ пътен участък с повече завои съществува съвсем реална опасност да не искате да слезете от MINI John Cooper Works, докато не ви светне лампата за резервата на горивото. Малкият звяр не просто обича завоите – той оживява в тях. Ако включите електронната система за стабилност DSC в динамичен режим на работа, MINI JCW достига до странични ускорения, от които буквално може да ви се завие свят. Налага се обаче човек да привикне със склонността на предните колела да превъртат отривисто при всяко по-сериозно пренатоварване, което в случая на John Cooper Works означава при почти всяко по-сериозно подаване на газ, особено при настилка със слабо сцепление. Ако се справите с тази особеност, дребосъкът е в състояние да докара сериозни комплекси на почти всеки друг автомобил, който има неблагоразумието да му се озъби.
Ако пък решите да покарате MINI JCW в „нормални” режими без спортни амбиции, моделът отново прави отлично впечатление – този път с мощната тяга дори от най-ниските обороти, с превъзходната си маневреност и не на последно място – със съвсем поносимия разход на гориво. При смесен цикъл на шофиране средната консумация рядко превишава 9,5 – 10 литра на сто километра, дори при здраво „юркане”, а дълъг път при равномерно каране без проблем се постигат и 8 л/100 км.
Последните изречения всъщност са предназначени за онези, които търсят рационалната страна във всяко нещо и идват да покажат, че JCW има какво да предложи и на тях. За тези, които пазят хлапето в себе си, MINI John Cooper Works и без това е един от най-неустоимите подаръци, които биха си пожелали за рождения ден.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов
Технически данни
MINI John Cooper Works | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 211 к.с. при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,5 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 238 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,9 л |
Базова цена | 57 950 лева |