Моделът на Mini с четири врати в необичайно сравнение с практичната Skoda Rapid
Малките автомобили не трябва задължително да са некрасиви или скучни. Кой ще излезе по-добър – излъчващото ретрошик Mini или ръбестата Skoda?
При много от сравнителните тестове подборът е резултат от естествена необходимост – например когато се появи нов Opel Astra, той разбира се, непременно трябва да бъде съизмерен с VW Golf. В други случаи обаче въпросът за подбор на съперник е доста по-дискретен, както например при Mini. Защото откакто с новата платформа UKL и варианта с четири врати той напусна комфортната зона на безконкурентен женски любимец, британецът е принуден да се бори срещу всякакви съперничещи малки автомобили, чиито конструктори са отдавали по-голямо значение на полезните качества, отколкото на дизайнерския шик.
Както например в случая с Skoda Rapid Spaceback. При това той е смятан за красавеца сред малкото семейство на Rapid – по-динамичен и по-атлетичен от малко непохватния на вид хечбек. Особено когато е издокаран в цвят „рали зелен металик” (490 евро в Германия) с дизайнерски пакет Emotion (1170 евро) в комплект с потъмнен панорамен покрив и черен заден капак. Вярно е, че нашият тестов автомобил е специален модел Emotion Plus, който беше включен в гамата през 2016 г. и наред с пакета Emotion (панорамен покрив) притежава 17-цолови алуминиеви джанти, темпомат, климатик и инфо-развлекателния пакет Bolero. Така оборудван, Spaceback с бензинов мотор със 110 к.с. струва в Германия най-малко 20 650 евро. Тук обаче трябва да отбележим, че един Spaceback със същия двигател, но с по-скромно оборудване може да се купи за 16 730 евро (в България – за 27 230 лева). При Mini въпросът с цените стои малко по-различно: One със 102 к.с. се продава за най-малко 18 550 евро; по-евтин е само One First със 75 к.с. (от 16 900 евро; в България от 34 600 лв.).
Двигателят на Skoda Rapid 1.2 TSI се представя убедително
Така вече стигаме до първата изненада в това сравнение: В Германия представителят на Skoda е по-скъпият автомобил, а в Mini можете да добавите доста екстри, докато се изравни по цена със Spaceback Emotion Plus. Парите за компактния модел с четири врати от Млада Болеслав обаче са една далеч нелоша инвестиция, във всеки случай що се отнася до задвижващия агрегат. В сравнителни тестове на auto motor und sport двигателят 1.2 TSI се представяше убедително и в други модели на концерна VW, а Rapid не прави изключение. Въпреки че е само с осем конски сили по-мощен, TSI моторът тегли просто с една класа по-добре от развиващия 102 к.с., но само трицилиндров двигател на Mini. Това прави особено впечатление при близките до всекидневната практика междинни ускорявания. Тук Rapid изпреварва One с 1,4 секунди. Не звучи като твърде много, но субективно е цяла вечност. Докато четирицилиндровият агрегат на Skoda реагира еластично при всяко подаване на газ, трицилиндровият мотор на Mini излиза мъчително от турбодупката, бори се с дългите предавателни числа и едва при по-високи обороти става видимо по-жив. А фактът, че натоварва коляновия си вал с пет нютонметра повече, си остава докрай неразкрита тайна.
При това трицилиндровият турбомотор вдига доста повече шум от четирицилиндровия и работи далеч не така равномерно. Действително, при B38B12 (вътрешнофирмено означение за мотора на Mini с 1,2 л работен обем и 102 к.с) един балансиращ вал елиминира инерционните моменти от първи ред, но пък тези от втори ред (възникващи поради разликите в скоростта на буталата при движение нагоре и надолу) се изразяват в малко по-твърд и тресящ се ход. При четене това изглежда по-зле, отколкото е в действителност – с леко загатнатата си грубост трицилиндровият мотор подхожда добре на този автомобил с ярко очертан характер. Теоретичното предимство при разхода на гориво благодарение на по-малкото вътрешно триене обаче така и не бе доказано на практика: Mini консумира средно от 0,2 до 0,6 литра на 100 км повече от Skoda – разликата не е голяма, но все пак е забележима.
Повече място в Spaceback
И преди да стигнем до разделите, в които Mini се справя по-добре, нека отправим поглед към още едно предимство на Skoda – по-обширното вътрешно пространство. Това не е съвсем честно, биха възразили някои, все пак Spaceback не само е по-дълъг с 32 сантиметра, но и неговата напомняща комби задна част създава по-добри предпоставки за приличен товарен обем. И наистина, чешкият модел предлага с почти половин кубически метър по-голям максимален товарен капацитет (а минималният е точно 415 литра) и при това е по-практичен и по-лесен за товарене от Mini. Също така пасажерите в Rapid са доста по-свободни в движенията си, което се дължи на по-широкия интериор. Те бездруго се чувстват тук по-добре, понеже моделът на Skoda не само е по-просторен, но и предлага по-комфортни седалки и по-приятно возеща ходова част.
Къде тогава са предимствата на Mini – бихте могли да попитате; нали досега Rapid Spaceback показва във всяко отношение по-добра пригоденост за всекидневния живот. Чевръстото поведение и удоволствието зад волана са наследствени качества на Mini; това важи и за новия модел, независимо че с новата, обща за концерна платформа той е загубил част от таланта си по отношение на водимостта. Останал му е обаче достатъчно, за да изпревари спокойно повечето конкуренти, сред които и Spaceback, и да ги накара да му гледат стоп светлините.
Mini One с по-добра динамика на пътя
Това усещане може да бъде доказано и с числа – в танца между пилоните на тестовия полигон One е действително по-бърз, но значително по-важен е начинът, по който се държи на пътя. Там посредством директната си кормилна уредба и спонтанното влизане в завой моделът доставя много повече радост от шофирането в сравнение с леко флегматичния Rapid. По-слабо клатене на каросерията, по-малко недозавиване, почти никакви влияния от задвижването на предните колела... „Така трябва да бъде”, иска сякаш да ни каже това Mini, докато вилнее по завоите и не оставя никакви съмнения, че ходовата му част би могла да се справи и с два пъти по-мощен двигател. А и разполага с по-добрите спирачки.
За спортния си характер Mini плаща със значително по-стегнати базови настройки, което също е нещо очаквано, когато се качвате в този автомобил. А и в сравнение с него Rapid Spaceback не вози особено меко; тук разликите са доста по-незначителни, отколкото предполагахме отначало. Все пак Skoda предлага по-удобните седалки, а и функциите тук се управляват по-лесно и интуитивно. Това също едва ли е изненада за приятелите на Mini и сигурно изобщо не ги тревожи – защото за малкия автомобил от концерна BMW нещата стоят като при хитрия телефон с ябълка: хората го обичат, защото е куул и защото е красив. И ако други получават по-високи оценки заради разни второстепенни качества, това едва ли смущава някого.
Текст: Хайнц Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI - 412 точки
В крайна сметка Spaceback изпреварва Mini с цели 19 точки, преди всичко благодарение на по-обширно вътрешно пространство, по-добър комфорт на возене и по-прегледни органи за управление.
2. Mini One - 393 точки
Втори, но все пак победител, бихме могли да кажем. По много от критериите Mini не изостава съществено от модела на Skoda, в замяна на това доставя повече удоволствие и позволява по-активно шофиране.
Технически данни
1. Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI | 2. Mini One | |
---|---|---|
Работен обем | 1197 куб. см | 1198 куб. см |
Мощност | 110 к.с.(81 кВт) при 4600 об./мин | 102 к.с.(75 кВт) при 4250 об./мин |
Максимален въртящ момент |
175 Нм при 1400 об./мин | 180 Нм при 1400 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,6 сек | 10,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,9 м | 36,3 м |
Максимална скорост | 198 км/ч | 192 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,0 л/100 км | 7,2 л/100 км |
Базова цена | 27 230 лв. | 37 400 лв. |
теодор
Победа. за. MINl.и. skoga