Еволюцията на Evolution продължава и на сцената излиза вече десетото му поколение. Mitsubishi представи на автосалона в Детройт прототипът X, който е извънредно близък до бъдещата генерация на култовия спорстист Lancer EVO.
Както нормалните версии на Lancer, оптиката на новото EVO се ориентира към студията Concept-X, която Mitsubishi показа на Tokyo Motor Show през 2005 г. Общите черти с концептуалната разработка могат да бъдат открити в характерната двойна предна решетка, или въздухозаборниците, напомнящи са самолетостроенето. Разбира се, версията EVO съществено се отличава от останалите представители на моделното семейство по някои изключително характерни детайли. Например предната част е станала още по-агресивна, във външните огледала са интегрирани LED-мигачи, а задният капак е коронясан от масивен и могъщ спойлер, който без съмнение привлича лавина от погледи върху себе си, точно както правят това задният дифузьор и хромираните „дула” на накрайниците на изпускателната система. Спортното окачване е с чувствително намален клиренс, а колелата са с диаметър 20 цола.
Интериорът продължава външната линия в значително по-голяма степен, отколкото при предишните издания на екстремния спорстист. Тапицираните с алкантара седалки имат състезателен характер, а таблото изобилства от апликации от истински алуминий. Наред с това, Mitsubishi комбинира екстремното удоволствие с напълно прилична пригоденост за всекидневна употреба – моделът предлага серийно климатроник, висококласна аудиосистема, навигационна система и напълно задоволителен комфорт на возене. За любителите на състезателните емоции е предвиден и хронометър на централната конзола, който е в състояние да засича времена за изминаване на обиколки, определени отсечки и т.н.
Техническата страна на EVO X е станала по-съвършена отвсякога. Задвижването е поверено на изцяло нов двулитров турбодвигател, използващ алуминиев цилиндров блок, който сам по себе си спеспява 20 килограма тегло, а едновременно с това позволява постигането на по-нисък център на тежестта. Мощта на двигателя се предава на всички четири колела чрез системата за перманентно пълноприводно задвижване Super-All Wheel Control (S-AWC), чиито изумителни възможности се подкрепят и от действието на многобройните електронни системи за сигурност.
Новости има и по отношение на предавателната кутия. Наред с конвенционалната петстепенна механична трансмисия, в бъдеще Mitsubishi ще предлага EVO X и с автоматична трансмисия, чиито шест степени могат да бъдат сменяни ръчно от планките на волана.
Първите серийни екземпляри на новата EVO-генерация ще бъдат при дилърите на марката в началото на 2008 г.