Outlander PHEV съчетава предимствата на различни задвижващи технологии
Mitsubishi Outlander PHEV всъщност e първият сериен plug-in хибрид сред SUV моделите. Решихме да проверим на какво е способен той в действителност.
Самият факт, че Outlander PHEV се превърна в найпродавания модел на марката Mitsubishi в Европа, е достатъчно показателен за сполучливостта на неговата концепция. Защото истината е, че към момента чисто електрическата мобилност се сблъсква с немалко трудности по пътя на своето развитие. Цената и капацитетът на акумулаторните батерии, броят на местата за зареждане, времето за зареждане – това са все фактори, с които индустрията тепърва предстои да се бори, за да се превърнат електромобилите в 100 процента смислена алтернатива за пълноценна всекидневна лична мобилност. За сметка на това plugin хибридната технология позволява още днес да получаваме едновремено ползите както от електрическото задвижване, така и от традиционния двигател с вътрешно горене. Тъй като рlugin хибридите разполагат с поголям капацитет на акумулаторните си батерии спрямо обикновените хибриди, те имат доста подълъг изцяло електрически пробег и могат почесто и за подълго да изключват своя ДВГ, придвижвайки се само с електрическа тяга.
45 километра реален електрически пробег
В случая с Outlander PHEV опитът ни показа, че човек без никакви затруднения може да измине около 45 километра в градски условия само на ток, при това без да се налага стилът на шофиране да бъде прекомерно предпазлив или неестествено флегматичен. Друг интересен факт е, че с помощта на двата електродвигателя (по един на всеки мост, предният разполага с 82, а задният с 95 к.с.), автомобилът може да се придвижда с електроенергия със скорост до 135 км/ч. На практика това означава, че когато се движите без тяга, включително с магистрално темпо и особено при спускания, автомобилът често изключва своя ДВГ и по този начин не само намалява разхода на гориво, но и се рекуперира енергия, която бива съхранявана в батерията. Задвижващият тракт включва и атмосферен бензинов четирицилиндров двигател с работен обем 2,4 литра и мощност 135 к.с., който на дълъг път е основен източник на тяга. С цел подобра енергийна ефективност моторът в определени режими работи в цикъла на Аткинсън. Работата на системата за задвижване на четирите колела се обезпечава от задния електродвигател.
Начините за зареждане на акумулаторната батерия са два – на обществена станция с прав ток за около половин час (така се зареждат 80 процента от батерията), а за да заредите напълно от нормален контакт, ще ви трябват пет часа. Което на практика означава, че ако човек има възможност да зарежда автомобила си ежедневно и не изминава много повече от 40 километра на ден, ще може да използва пълния потенциал на Outlander PHEV и почти няма да прибягва до услугите на ДВГ. Интересна подробност е, че литиевойонната акумулаторна батерия, състояща се от 80 клетки с общ капацитет 13,4 кВтч, може да се използва и за захранване на външни консуматори.
Неочаквано добро представяне на дълъг път
Няма как да не наблегнем на факта, че макар на дълъг път моделът по чисто технически причини да не е шампион по икономичност, при разумен стил на шофиране той изразходва средно около осемосем и половина литра на сто километра, което е значително поразумна стойност в сравнение с голяма част от конкурентите му с различни видове хибридни технологии. Преминаването през населени места става предимно или изцяло на ток, а взаимодействието между двата типа задвижване е забележително хармонично. Радващо е и да се отбележи, че динамиката, включително при изпреварване, е доста добра благодарение на подпомагането от страна на двата електродвигателя. Учудващо приятен при магистрални пътувания се оказва и акустичният комфорт – характерното за някои други модели с подобно задвижване форсиране на двигателя и постоянно поддържане на високи обороти с произхождащото от това неприятно бръмчене тук липсва напълно.
Удобството и функционалността на първо място
По останалите си параметри версията PHEV не се отличава много от стандартните изпълнения на Outlander и това всъщност е добра новина. Защото Outlander предпочита да залага на реалните плюсове на този тип автомобилна концепция, а именно комфорт и вътрешен простор. Седалките са широки и много удобни за дълги преходи, вътрешният обем е впечатляващ, а багажното отделение, макар и доста поплитко спрямо нормалния модел заради наличието на акумулаторна батерия под пода, е напълно достатъчно за семейна употреба. Функционалността и ергономията също са на добро ниво. Ходовата част и управлението са конструирани и настроени найвече с оглед на сигурността и комфорта, което пасва идеално на характера на автомобила.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Mitsubishi