Новото изделие обещава предимства по отношение на теглото, разходите и екологията
Заедно със специалисти от Mahle и Daimler изследователи от института „Фраунхофер” създадоха нов материал за корпусите, в които се монтират разпределителните валове. Според специалистите той ще донесе много предимства.
Кой казва, че дните на двигателя с вътрешно горене са преброени? Ако следите колко много иновации продължават за се разработват за класическата форма на задвижване, лесно ще разкриете че тази упорито разпространяваната теза е преувеличена, да не кажем погрешна. Изследователски екипи постоянно представят нови решения, които правят бензиновите, дизеловите и газовите двигатели по-мощни, по-икономични, а често и двете едновременно.
Фазерно усилена изкуствена смола вместо алуминий.
Това правят и учените от института „Фраунхофер” за химични технологии (ICT). Заедно със специалисти от Daimler, както и от Mahle и други доставчици на компоненти за автомобилната промишленост, те са разработили модул за разпределителни валове от нов тип, който се състои от пластмаса вместо от леки сплави. Модулът е важна съставна част от задвижващия тракт, затова стабилността е най-същественото изискване пред конструкторите. Въпреки това експертите от „Фраунхофер” използват като материал за модула, който служи за корпус на разпределителните валове, високоякостни фазерно армирани дуромери (изкуствени смоли) вместо алуминий.
Авторите на разработката твърдят, че това ще донесе едновременно няколко предимства. От една страна, при теглото: „Модулът за разпределителни валове се намира в цилиндровата глава, тоест по правило в горната част на задвижващия тракт”, обяснява Томас Зорг, учен от института „Фраунхофер”. Тук спестяването на тегло е особено целесъобразно, защото дава възможност за понижаване на центъра на тежестта на автомобила.” Но това е добре не само за динамиката на пътя. Намаляването на теглото в крайна сметка е един от най-ефективните методи за понижавана на емисиите от СО2 на автомобилите.
Предимства по отношение на разходите и на климата
Въпреки че проектираната в института част е по-лека от изработен от алуминий модул за разпределителни валове, създателите й твърдят, че тя е извънредно устойчива на високи температури и механични и химични натоварвания – като например предизвиканите от синтетичните моторни масла и охладителни течности. В акустично отношение новата разработка също притежавала предимства. Понеже пластмасите се държат като шумоизолатори, „акустичното поведение на модула за разпределителни валове може да бъде оптимизирано много добре”, обяснява Зорг.
Най голямото предимство обаче биха могли да се окажат ниските разходи. След като бъдат отлети, алуминиевите части задължително преминават през скъпа дообработка, освен това животът им е ограничен. В сравнение с тях разходите за допълнителна обработка на фазерно усилените дуропласти са сравнително ниски. Тяхната монолитна конструкция дава възможност частта да бъде доставяна предварително обработена в завода, където само с няколко движения на ръцете може да бъде монтирана върху двигателя. Освен това от „Фраунхофер” ICT обещават значително по-висока трайност на новата си разработка.
В крайна сметка ще има ползи и за климата. Понеже производството на алуминий поглъща много енергия, въглеродният отпечатък на един модул за разпределителни валове от фазерно усилени дуромери би трябвало да е значително по-малък.
Заключение
В момента модулът за разпределителни валове на института „Фраунхофер” ICT все още е на етап функциониращ демонстрационен модел. На тестовия стенд за двигатели изпитанията на частта продължават вече 600 часа. „Много сме доволни от работещия прототип и от резултатите от изпитанията”, твърди Катрин Шинделе, ръководителка на проект в Mahle. Засега обаче партньорите не са обсъждали темата за сроковете, в които може да бъде планирано серийно приложение на разработката.
Текст: Томас Харлоф
Снимки: „Фраунхофер” ICT, BMW