Нека видим къде се ражда това удивително творение
Morgan Threewheeler има почти 110-годишна история зад себе си. Неговата концепция е проста, но гениална – безгранично удоволствие от шофирането с помощта на една кръстоска между автомобил и мотоциклет, която създава усещане като в малък самолет. Нека видим къде се ражда това удивително творение.
В това да стоиш далеч встрани от преходните модни течения има особен чар. А си когато еднакво ценен в различни времена и епохи, то с положителност притежаваш нещо, за които мнозинството може само да мечтае. Малкият автомобилен производител Morgan в английското градче Малвър Линк, графство Уорчестършир е пример именно за едно такова удивително по своята същност явление. Особено днес: видът на над 100-годишната фабрика по нищо не подсказва, че зад старинните дървени портали се крие едно от най-удивителните предприятия, което продължава да бъде семейна собственост и произвежда своите автомобили така, както се е правело това преди цял век.
Едно необикновено място
Интересът ни този път е насочен към така наречения „3 Wheeler“. Триколка, чието производство се извършва според най-добрите занаятчийски традиции. Преди обаче да започнем пътуването си в този необикновен свят, ще ви разкажем една кратка история, за да се потопите по-лесно в атмосферата.
Threewheeler носи в себе си цялото ДНК на Morgan. Триколката е създадена от младия специалист по технически чертежи Хари Фредерик Стенли Морган, чието първо моторизирано приключение през 1900 година приключва с едно шеметно излитане от пътя при спускане по планинска отсечка зад волана на един Benz с 3 к.с. Разходите по ремонта на потрошения автомобил възлизат на 28 британски паунда. След тази случка на младия Морган му се налага да изчака до навършването на 21-годишна възраст, когато си купува Eagle Tandem – триколка, задвижвана от двигател с водно охлаждане от De-Dion. Бързо, но ненадеждно возило, както се оказва. През 1906 година Морган отваря своя работилница в Малвърн Линк, а скоро след това пуска и една от първите автобусни линии в страната. Той купува мотор от Peugeot със 7 конски сили с идеята да направи нов мотоциклет. Просто така, за удоволствие. Крайният резултат обаче притежава не две, а три колела, като за създаването на шасито му помага негов близък инженер. Морган кръщава малкото и чевръсто возило Runabout и го кара из околността с огромно удоволствие. Това се случва през 1909 година – по това време все още няма планове за серийно производство, а единствено ентусиазирани коментари от страна на приятели. Все пак Морган решава да произведе няколко бройки от своето творение. Баща му осигурява необходимия капитал, купуват по-голяма работилница и ето че историята започва. През 1910 година идва време за първия патент, а през 1911 година Морган участва в изложение, където получава 30 поръчки.
Едновременно с това Морган започва да участва в състезания със своя първи Threewheeler и дори печели надпреварата Лондон – Ексетър. Днес това щеше да бъде използвано като умел маркетингов подход, но тогава времената все още са различни и просто всички се радват заедно на успехите. Множество автомобилни търговци започват да проявяват интерес към триколката с двуцилиндров мотор, а Морган буквално се вижда в чудо. Той се обръща за помощ към няколко британски автомобилостроителя, но нито един от тях не пожелава да му помогне в производството. В крайна сметка той залага всичко на една карта – инвестира в машини и започва работа.
И на това място идва идеалният момент да прекрачим прага на старинните халета. Малката фабрика отваря врати през 1914 година, като днес тук се произвеждат общо седем модела. Един от тях е именно Threewheeler, който се прави в обособена работилница. Всъщност въпросната работилница е удивително малка. Отляво в нея е разположено бюрото на човека, който ръководи всички работни процеси около този модел. Отдясно виждаме качени на дървени стойки няколко Threewheeler в различни етапи от своето производство: точно сега можем да видим вълнуващия момент на „сватбата“ между тръбната рама и задвижващия тракт. V2 двигателят идва от американския производител S&S, докато предавателната кутия е заимствана от Mazda MX-5.
Ръчна изработка и фини умения
На съседния модел пък тъкмо се монтират кабелите на сравнително простата електрическа система. ABS? ESP? No way! По-нататък виждаме една прясно боядисана алуминиева каросерия. При по-внимателно вглеждане набитото око ще разпознае, че рамата е направена от ясеново дърво. Традициите и ръчната изработка превръщат тези халета в своеобразни храмове на занаятчийското изкуство. И няма как да бъде другояче: Morgan продължава да бъде семейна собственост. Самият процес на производството наподобява на ритуал. Всичко тук е сякаш незасегнато от ерата на автоматизацията. И понеже си говорим за традиции: най-старият инструмент е от 50-те години на миналия век.
Служителите тук не работят на класически смени или строго нормирано работно време, а общото време за направата на една триколка е около 40 астрономически часа. Работниците често поклащат глави в такт със звучащата от колоните музика, разказват си вицове – и все пак процесът върви безупречно. Хората тук са по-скоро приятели, отколкото колеги и нерядко изпиват заедно по някоя и друга бира след работа.
Да, тази британска марка е явление в световната индустрия. Годишно Morgan произвежда около 1000 автомобила, от което приблизително 200 Threewheeler – чакането за доставка е между половин и една година. Освен това всеки от клиентите на компанията получава един много специален бонус към своята покупка: при съвестна поддръжка един Morgan не се обезценява практически никога.
Текст и снимки: Дани Хайне