Audi S4 Avant 3.0 TFSI в двубой с BMW 340i Touring M Sport
Вие сте ценител на сдържаната мощ на елитните комби модели с кадифени шстцилидрови мотори под предния капак? Точно това предлагат Audi S4 Avant и BMW 340i xDrive Touring. А какво могат в действителност, ще покаже тестът.
Не ви ли е правило впечатление, че светът се е побъркал неизлечимо по SUV моделите? Не сте ли поклащали неразбиращо глава – понеже всъщност комбито е по-интелигентният избор, когато става дума за транспортиране? Да, да, разбираме. И вие, и аз сме истински автомобилни ценители. А този сравнителен тест го пиша просто за нас. Герои на сравнението са Audi S4 Avant и BMW 340i xDrive Touring.
И двата автомобила предлагат почти еднакво товарно пространство. Комбито на BMW е с една идея по-функционално, понеже задното му стъкло може да се отваря самостоятелно. Но не това е важното, а фактът, че двата модела са едни от най-бързите машини с транспортно предназначение по германските пътища. Те са истински автомобилни лакомства и са изключителни дори когато става дума за произвеждани бройки – защото масовият потребител отдавна е отвърнал поглед от комбито и все по-често предпочита други типове каросерия.
Ние обаче държим на него, понеже ценим качествата му – дискретния му вид, многоцелевите му възможности. Пълната форма на названието „комби” – „комбиниран автомобил”, тук може да бъде употребена буквално. Двата автомобила комбинират разнообразни възможности за използване с неподправената, откровена сила на своите задвижващи агрегати. В частност S4 Avant и 340i xDrive Touring притежават под предния си капак яки шестцилиндрови турбомашини, които предават своята необикновена мощ към четирите колела.
Вълци в овчи кожи
В тези автомобилни деликатеси човек пътува почти инкогнито. Ако ги поръчате без означение на модела, мнозинството от населението ще вижда в тях обикновено комби от средния клас, като това се отнася преди всичко за 340i xDrive Touring. Само познавачи с остър слух ще разпознаят модела на BMW по неговия звук. 340i? Да, в момента това е нивото, до което се е изкачила „тройката”. С модернизацията върховият модел под М3 получи нов шестцилиндров мотор с 2998 вместо 2979 куб. см, 326 вместо 306 к.с. и 450 вместо 400 Нм. С една дума, от всичко по малко повече; в очите на BMW това явно оправдава „повдигането” на означението, което естествено ни кара да очакваме четирилитров мотор.
Но докато развойните специалисти все още имат възможност да конструират такива великолепни, жадно набиращи обороти мотори с копринен ход, на нас ни е абсолютно все едно под какво име ще им се наслаждават клиентите. Най-добре би било като реклама да разпространяват звукозапис от работата на двигателя. След като го чуе веднъж, автомобилният гурме вече ще е захапал кукичката и възторжено ще пляска с опашка. Защото този звук ти влиза под кожата – добре темперираната музика на редови шестцилиндров агрегат.
При Audi сигурно вече сте свикнали с факта, че неговите V6 фанфари не биват описвани с подобен ентусиазъм. Двигателят работи не чак толкова равномерно, набира обороти не чак толкова френетично, но не е лишен от музикална дарба. Особено когато водачът натисне газта докрай и в отговор на това се отворят клапите в ауспуха. Или пък – което все пак също е очарователно – когато преодолявате дълги разстояния под ненатрапчивия шестцилиндров басов шепот. Тук отново проличава колко амбивалентно може да се държи на пътя едно спортно комби.
Трилитровата машина на Audi също бива надувана от турбокомпресор. Тя предава силата си към автоматик с хидравличен преобразувател, който я препраща към четирите колела. По желание това става с посредничеството на т. нар. спортен диференциал (1350 евро) на задния мост. Управляван от електроника, той позволява да се влияе върху действието му чрез натискане на бутона Drive Select. И то по наистина подобаващ начин – тази опция дава възможност на S4 при желание да поднася динамично със задната си част.
Вляво и вдясно от диференциала се въртят две слънчеви колела и колело с вътрешни зъби, чието предавателно отношение е с десет процента по-високо, а задействането им става чрез ламелен съединител. Когато той се затвори, колелото се върти с десет процента по-бързо – и натиска S4 в завоя. Всичко това функционира най-впечатляващо, когато във връхната точка на кривата натиснете силно газта. Вече са забравени времената, когато близо до границата на сцепление Quattro моделите на Audi безпомощно влачеха настрани предните си колела. В динамичен режим усещането от S4 буди подозрения за чисто задно предаване.
А BMW действително има задно предаване, дори във версиите xDrive. При тях обаче един спомагателен вал встрани от трансмисията предава покрай нея въртящ момент към предните колела, в случай че ламелният съединител го заповяда. Тоест когато отзад настъпи недостиг от сцепление. А в противовес на тенденциите към недозавиване до 100 процента от въртящия момент могат да останат върху задния мост.
Усещането обаче не е такова. Жалко. При BMW системата xDrive осигурява образцово неутрално поведение в завой с тенденция към недозавиване. На сняг или мокър път това позволява максимално оползотворяване на тягата, но на суха настилка липсва желаната динамика. Това води до отнемане на точки за удоволствие от шофирането. Ако искате да позиционирате вашата „тройка” чрез педала за газта, ще трябва да поръчате версията с чисто задно предаване.
Audi с богато оборудване за безопасност
По отношение на стойностите за динамика 340i xDrive не търпи упреци: онова, което губи, понеже на слалома е по-бавен от S4, моделът наваксва при двете смени на лентата – тъкмо тук, при симулираното бързо избягване на препятствие, BMW запазва достойно за подражание спокойствие. За разлика от него комбито на Audi поднася със задната си част и трябва да бъде коригирано с обратен волан, поради което му се отнемат точки за сигурно поведение на пътя. Казано с други думи: Онова, което на път със завои създава истински добро настроение, в опасна ситуация при много по-висока скорост може да ви докара мигове на ужас.
За щастие, кормилната уредба не оставя водача в неведение и предлага повече обратна информация, отколкото при предишни поколения на A4. На магистрала обаче тя се усеща като малко по-нервна и все още не достига прецизността на „тройката”. При BMW смущава единствено малко неспокойният волан, който, главно в спортния режим, изисква да бъде държан здраво в ръце.
Като изключим това, моделът на BMW се покорява с фини маниери на своя водач и не изисква дълго привикване. Скритото му послание е: аз съм ориентиран към пилоти, а не към инфо-развлекателни маниаци – въпреки че по темата за мултимедията „тройката” с нищо не отстъпва на А4 и дори се управлява по-лесно. Тя единствено кокетира с дигиталния свят по-малко от модела на Audi. Той обаче отново излиза напред при оценките за изработка – преди всичко по отношение на възприятията за качество.
При спортните седалки обаче Audi допуска една грешка, която е можело да бъде избегната. Облегалките им са твърде къси за хора с по-високи торсове, чиито глави стърчат далеч над интегрираните опори. Встрани от това производителят от Инголщат е напомпал до пръсване спортния си модел с оборудване за безопасност. Страничните въздушни възглавници отзад и асистентът за спазване на лентата с намеса в управлението например са неща, които BMW изобщо не предлага за „тройката”. Това води до отнемане на много точки и като следствие – до по-ниската крайна оценка за качества. Тук ясно се вижда, че S4 е по-новата разработка – същото проличава и при комфорта на окачването, който е по-добър, отколкото в предишния модел.
Почти еднакъв разход
С това представителят на BMW все още не отпада от състезанието; разликата в точките би могла да бъде компенсирана в раздела за разходи – още повече, че тук важна роля играе разходът на гориво. Но при два приблизително еднакво тежки и мощни модела отчетеният разход не се различава съществено. Въпреки че шестцилиндровият агрегат на Audi отдава с 50 нютонметра повече и е принуден да привежда в движение с 39 килограма по-тежка машина, той се нужда дори с една десета от литъра по-малко, за да измине 100 километра. И независимо че моделът на BMW дори с оборудване M Sport е по-евтин от комбито на Audi и получава за това съответните точки, той остава втори на малка дистанция.
Все пак мощната „тройка” си остава блюдо за ценители – дори само заради своя мотор. Двойното предаване обаче повече гаси, отколкото разпалва удоволствието зад волана. Интересното е, че при Audi този феномен се проявява в обратен смисъл.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Audi S4 Avant 3.0 TFSI Quattro - 454 точки
В крайна сметка комби моделът на Audi печели с богатото си оборудване за безопасност. Но той доставя и повече удоволствие на пътя – благодарение на предлагания срещу доплащане спортен диференциал.
2. BMW 340i xDrive Touring M Sport - 447 точки
Двойното предаване донякъде накърнява усещането за чевръста динамика. Противостои му един непресъхващ извор на радост – редовият шестцилиндров мотор. И едно пожелание за следващия модел – моля, направете интериора по-изискан!
Технически данни
1. Audi S4 Avant 3.0 TFSI Quattro | 2. BMW 340i xDrive Touring M Sport | |
---|---|---|
Работен обем | 1995 куб.см | 2998 куб.см |
Мощност | 354 к.с. (260 кВт) при 5400 об./мин | 326 к.с. (240 кВт) при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
500 Нм при 1370 об./мин | 450 Нм при 1380 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,0 сек | 5,1 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,5 м | 36,5 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,4 л/100 км | 10,5 л/100 км |
Базова цена | 61 150 евро (в Германия) | 57 800 евро (в Германия) |