Шотландският стартъп Munro от Глазгоу разработва Mark 1 – изцяло електрически всъдеход, за който уверяват, че наистина може да се движи в пресечена местност. Той вече е на разположение за предварителни поръчки. На пазара ще излезе през 2023 г. – също и във версия пикап.
Стартиращите фирми за електрически автомобили никнат и растат като гъби по целия свят. Нов производител на автомобили от Шотландия обаче е рядкост. Ето че Munro Vehicles, базиран в Глазгоу, също иска да произвежда електрически автомобил – но много специален.
В суровата Шотландия високопроходимият автомобил е нещо повече от средство за придвижване. За фермерите той е работен кон. Роля, която досега често се изпълняваше от стария Land Rover Defender. Но той вече е история. Тъкмо затова е време да пренапишем историята, смятат Ръс Питърсън и Рос Андерсън – хората, които стоят зад Munro. Mark 1 ще бъде истински офроудър, който се връща към основите на тази автомобилна порода и има изцяло електрическо задвижване.
Здраво шаси, опростено задвижване
За да не започват от Адам и Ева, конструкторите на Munro Mark 1 са го изградили върху платформа с рама от надлъжни и напречни греди Ibex F8 на британския производител Foers, която е известна в офроуд средите като изключително здрава. Наред с други неща тя има твърди мостове, винтови пружини, диференциали и разпределителна кутия. Много от компонентите идват от арсенала на фирмите за масови автомобили – това дава възможност за прости и евтини ремонти. По отношение на електрическия двигател има възможност за избор между 220 кВт и 600 Нм или 280 кВт и 700 Нм, които се разпределят постоянно към четирите колела чрез двустепенна трансмисия и блокируем диференциал. Срещу допълнително заплащане се предлагат блокируеми диференциали на двата моста .
С акумулаторната батерия с капацитет 82,4 кВтч е възможен пробег до 275 километра. Много по-важна за целевата клиентела обаче е 16-часовата продължителност на работния режим. Алтернативно Munro може да бъде оборудван с батерия с капацитет 61 кВтч в комбинация с по-малкия двигател. Тогава пробегът е 204 км. И в двата случая максималната скорост е ограничена до малко под 130 километра в час. Когато Munro бъде свързан към бързо зарядно устройство с мощност 100 кВт, батерията може да бъдат заредена до 80% от капацитета си за по-малко от 36 минути. Вграденото зарядно устройство работи по избор с 6,6 или 22 кВт. При устройството с мощност 22 кВт пълното зареждане отнема около три часа. При 6,6 кВт трябва да изчакате около девет часа.
Полезността преди комфорта
Каросерията на Munro Mark 1 залага на функционална четвъртита форма и почти никакви надвеси. Ъглите на надвесите и рампата са посочени съответно като 88 и 70 градуса, а просветът под каросерията е 48 см. Под мостовете клиренсът е 29 см. Вода с дълбочина до 80 сантиметра не плаши Munro. Разширените калниците предоставят на офроуд гумите достатъчно пространство за движение, а салонът с четири врати предлага място за петима пътници и до 1250 литра багаж. Алтернативно Munro може да натовари един тон; в багажника се побира европалет. Към теглича на ремаркето могат да се закачат до 3,5 тона. В таблицата с данните е посочено общо тегло на композицията от седем тона.
Mk1 се предлага със затворена каросерия или като пикап.
Като алтернатива на затворената кабина Mk1 се предлага и във версия пикап с четири врати и малка товарна площ. Тогава кабината завършва стръмно зад пътниците отзад. Твърди се, че товарната платформа предлага място за европалет. Иначе между двата варианта на каросерията няма разлики.
Интериорът е семпъл, здрав и миещ се, но отопляемите седалки са серийни. Сензорният екран на инфо-развлекателната система с Apple CarPlay и Android Auto също е част от стандартното оборудване, както и шест високоговорителя.
От края на 2022 г. Munro Mark 1 може да бъде поръчан в затворен вариант, а версията пикап ще бъде добавена през лятото на 2023 г.
И за двата модела британците искат базова цена от 49 995 паунда (около 58 300 евро) плюс данъци. Munro ще се произвежда с десен и с ляв волан. За старта на продажбите през 2023 г. шотландците ще пуснат ограничена серия от 50 бройки. През 2024 г. производството ще се увеличи до 250 единици. За тази цел ще бъде оборудвана нова фабрика в Централна Шотландия, която се очаква да създаде 300 нови работни места. Целта за 2027 г. е 2500 единици, а от 2030 г. нататък се очакват 5000 автомобила годишно. В допълнение към вътрешния пазар шотландците са насочили поглед главно към Северна Америка. Лизинговата компания Wyre вече е подписала предварителни договори с клиенти от секторите горско стопанство, минно дело, селско стопанство и нефтени сондажи.
Снимки: Munro Vehicles