Или как се разрешават проблемите с умората зад волана
Новият Opel Insignia и новият Opel Meriva се радват на изключително високо търсене - отбелязвайки пазарните си премиери съответно през есента на 2013 и началото на 2014 г., двата модела са изключително популярни сред потребителите. От неговото представяне до момента, новото издание на флагмана на марката Opel е регистрирало над 115 000 поръчки, а модернизираната версия на шампиона по гъвкавост Meriva е завоювала над 50 000 клиенти за период от едва няколко месеца. Тези модели се отличават не само със своите свръхмодерни двигателни технологии и авангардни инфоразвлекателни системи, а се грижат и за осигуряването на максимално удобно пътуване за водача и неговия спътник. Сертифицираните от независимата организация AGR (Инициатива за подобряване здравето на гърба) ергономични седалки от висока класа на Opel осигуряват блестящо удобство за тялото и гърба в частност при пътуване на дълги разстояния. Благодарение на многобройните възможности и функции за регулиране на шофьорската седалка водачите могат да я настроят по оптимален начин така, че дори след много часове зад волана да пристигат отпочинали и без болки до крайната точка на своето пътуване. Обаче преди тази модерна и щадяща гърба конструкция на седалките да достигне до серийното производство, е необходимо преминаване през множество междинни етапи в развойната дейност. Поради това не е случайно, че разработката на седалките съставлява около десет процента от производствените разходи за даден автомобил.
Cътрудничество между Opel и AGR за осигуряване на оптимален комфорт на седалките
“Седалките са истински инженерни шедьоври, в чиято конструкция са включени леки материали, специфични структури от пенопласти и множество електродвигатели, които изпълняват многобройни и разнообразни задачи като например отопление и индивидуални настройки,” споделя Андрю Лойхтман, главен мениджър на GM Interiors, който отговаря за конструирането на седалките. “Днес нашите седалки се създават така, че да отговорят на индивидуалните изисквания на хора с всякакъв ръст и анатомични особености – високи, ниски, големи и малки – и това е ключов елемент за изпълнението на изискването за намаляване на умората както при кратки, така и при продължителни пътувания.”
Първата ергономична седалка на марката Opel бе представена в модела Signum през 2003 година. Днес свръхмодерните и изключително популярните сред потребителите седалки на Opel, плод на повече от дванайсетгодишна упорита работа на специалистите и на тясно сътрудничество с независимата организация AGR (Инициатива за подобряване здравето на гърба), която се бори за намаляване на ортопедичните проблеми и заболявания в областта на гърба, могат да бъдат поръчани за много от моделите на марката Opel - от Insignia, Meriva и Zafira Tourer, до Astra, Mokka и Cascada. Ергономичните седалки са самостоятелна разработка на компанията, тъй като безопасността винаги е била ключово изискване за продуктите на Opel. Сред свързаните със седалките елементи за осигуряване на сигурността на пътниците са въздушните възглавници, сензорите за заетост на местата и устройствата за притягане на предпазните колани. Всички тези функции се грижат за това, водачите и пътниците в автомобилите на марката Opel да достигат в пълна безопасност и комфорт до желаната крайна цел на своите пътувания.
Opel е първият едросериен автомобилен производител, получил знака за одобрение на AGR за своите ергономични седалки. За постигането на това високо признание, седалките трябва да отговарят на четири основни изисквания - четири вида настройки на лумбалната опора (напред, назад, нагоре и надолу), регулиране на наклона и наличие на удължител на хоризонталната част, анатомично оформление и опора за тялото.
“Работихме съвместно и съчетахме техните знания и умения с нашите,” споделя Лойхтман. “По-рано различни производители твърдяха, че техните седалки са най-добите, но управителите на големи автомобилни паркове често получаваха оплаквания от водачите за болки в областта на гърба и други части на тялото.” Ако трябва да обясня по-просто, за да бъдат избегнати точките на притискане, които евентуално биха довели до болки или усещане за дискомфорт, около две трети от тялото на водача или пътника трябва да бъде в контакт със седалката. “Нашите седалки,” добавя Лойхтман, “позволяват размерите им да бъдат регулирани така, че да осигурят оптимална опора за тялото на всеки водач.”
Вграден климатичен контрол
“Конструкцията на седалките всъщност е доста сложна - трябва да се съобразяваме с формата и разположението на пенопластовите елементи в тапицерията, с електрическите устройства за осигуряване на комфорт, с мерките за безопасност, с облегалките за глава и с много други неща - всичко това отделно от основната конструкция, опорните мрежи и другите елементи, осигуряващи опора за тялото на потребителя,” посочва Лойхтман.
Една от по-сложните задачи, които седалките трябва да изпълняват – наред с гарантирането на оптимална опора за тялото – е да осигурят топлина или хлад за него в зависимост от конкретните условия. “Климатизацията на седалките е от изключителна важност, тъй като влагата, отделена от тялото, трябва да бъде отведена. Вградените в структурата канали позволяват на тапицерията да диша и да отвежда тази влага. При вентилираните седалки се използват вградени малки вентилатори, които помагат за поддържане на тялото приятно хладно и сухо,” споделя Лойхтман. Tази система се предлага при моделите Insignia и Cascada. Oт друга страна, отоплението също е от изключителна важност. “В състояние сме да отоплим почти цялата повърхност на седалката,” отбелязва Лойхтман - "и това е много по-различно от възможностите на системите, които могат да отопляват само част от седалката."