Вицепремиерът Томислав Дончев откри втория ден на Automotive Forum 2018
“Автомобилната индустрия е един от най-бързо развиващите се отрасли в икономиката. Нейният дял е нараснал от 1 до 5% за последните осем години. В същото време броят на заетите лица се е увеличил до 50 000 души. България може да се гордее не само с историята на автомобилостроенето в страната, но и с настоящето развитие на този бранш”, каза министър Томислав Дончев.
В момента се наблюдава засилен интерес от страна на чуждестранни инвеститори и тенденции за разширение на бизнеса на вече присъстващи в България компании. В аутомотив сектора в момента са в процес на реализация около 12 проекта на фирми като ЕТЕМ, Visteon, Melexis, Odelo Farba, Leoni, Voss Automotive, Sensata, Bosch и др. на обща стойност над 500 млн. евро. Благодарение на тези инвестиции в сектора се очаква да бъдат разкрити нови 50 000 работи места.
Дългосрочният фокус на Automotive Cluster Bulgaria, с подкрепата на правителството, е в две направления: привличане на големи OEM производители и развитие на R&D (Research and Development) дейности, свързани с електро- и автономни автомобили.
Инвеститорите оценяват високо макроикономическата и финансова стабилност, географската близост до основните пазари на Западна Европа и автомобилните клъстери. Важно конкурентно предимство са най-ниските данъчни ставки в Европейския съюз, продължаващото подобряване на административната среда и не на последно място най-ниските оперативни разходи в ЕС, в съчетание с наличието на подготвени специалисти.
„Аутомотив клъстерът е добра основа за популяризирането на този бизнес в страната и работата му трябва да се надгражда“, сподели министър Томислав Дончев.
В програмата на международната конференция представителите на глобалния и български аутомотив бизнес видяха забележителни презентации, които надникнаха с повече от 30 години в бъдещето на автомобила. Барна Наги от Volkswagen Group представи плановете на гиганта за електрификация и плавно преминаване към мобилността на бъдещето. Той даде много конкретни насоки за български компании, които биха искали да станат доставчици на VW Group.
Иван Михайлов вдигна завесата от инфоразвлекателните системи и системи за сигурност, върху които Visteon работи за бъдещите модели на Daimler и много други свои клиенти. Есреф Мермер от BMW концентрира представянето си върху изискванията на мюнхенската компания към производители на автомобилни компоненти и софтуер от България, а Иво Коевски от MCar допълни представянето на BMW с изключително любопитен поглед към бъдещето на индустрията през призмата на BMW.
Сериозен интерес предизвика представянето на Ford от Виорел Нута, който имаше възможност от първо лице да разкрие подробности за производството на Ford в Европа и за завода в Крайова на едва час път от границата с България. От подиума на Automotive Forum директорът на европейските операции на Integrated Micro Electronics Ерик де Кандидо демонстрира хилядите приложения в милиони автомобили на произведеното от IMI в Ботевград. Йохан ван Путен, COO на ETEM, представи все по-съществената роля на алуминия в автомобилната индустрия и уникалните за българската автомобилна индустрия кутии за батерии за електромобили, които ETEM произвежда. Ева Георгиева, представител на партньора на Automotive Forum Sofia Vivacom, показа многобройните възможности, които високотехнологичните системи на Vivacom дават във все по-дигитализиращия се свят.
Първият ден на конференцията завърши с два панела, посветени на Образованието в автомобилната индустрия и на Бъдещето на автомобилната индустрия. Таня Михайлова, заместник министър на образованието и науката се включи в ползотворна дискусия по първата тема. Специален участник във втория панел беше Росен Плевнелиев, президент на Република България (2012-2017), който откри дискусията с вдъхновяващо послание към развитието на автомобилната индустрия у нас.