Тест на единайсет модела зимни гуми с размер 215/55 R 17 H/V
За притежателите на компактен SUV удоволствието от шофирането продължава и през зимните месеци. Предпоставка за него е възможно най-високото ниво на сигурност – максимално сцепление върху различни, мокри от дъжд или покрити със сняг пътища. Кои са най-добрите зимни гуми за VW T-Roc и компания?
Настъплението на SUV моделите изглежда неудържимо – но големият брой продажби не се пада на грамадните тежкоатлети сред тях. Най-популярни са компактните модели от породата на Opel Mokka, Seat Ateca или VW T-Roc, които рядко биват купувани с двойно, а много по-често – с предно предаване. За тези опитомени SUV от класа на Golf в обичайната им градска среда това не води до почти никакви недостатъци освен при хлъзгави улици през зимата. В такива ситуации, когато сме се отказали от целогодишния висок разход на двойното предаване, на помощ идват зимните гуми. Но кои?
От препоръчвания за тестовия автомобил T-Roc размер зимни гуми 215/55 R 17 асортиментът на пазара е повече от богат, а ние подбрахме за вас най-интересните продукти и ги включихме в нашите изпитания. Срещу Continental TS 850 P, доказали качествата си като миналогодишни победители в зимното ни състезание, сега се съревновават цели три дебютни модела – съвсем наскоро представените Bridgestone Blizzak LM005, подобрените Goodyear UltraGrip Performance Plus и също неотдавна появилите се Nokian WR Snowproof, за които твърдят, че са специално оптимизирани за зимните условия в Централна и Западна Европа. От горния ценови сегмент в теста участват все още новите Michelin Alpin 6, а от средния – представените през 2018 г. Vredestein Wintrac Pro, Pirelli Winter Sottozero 3, Toyo Snowprox S954 и утвърдените от 2015 г. насам Hankook i*cept evo². Като евтини алтернативи в изпитанието сме включили Falken Eurowinter HS01 и Giti Winter W1.
На студено, на мокро, в граничен режим
Северна Финландия посреща тестовия екип с буря и мразовити температури. Навявания от сняг и студ до минус 20 градуса на първо време правят изпитанията почти невъзможни. Резултати при такива минусови температури са слабо валидни за зимни гуми, предназначени за западноевропейски условия. В своите региони те трябва да проявяват добрите си качества на сняг между 0 и минус 15 градуса – температурен диапазон, към който в идеалния случай се стремим и в теста.
Имаме късмет – скъперническото пролетно слънце внася първи полъх на топлина в полярната област, термометърът се покачва, а работата на теста протича на високи обороти. След един-два дни имаме и първи резултат: на сняг новите Goodyear UltraGrip Performance Plus са непобедими. Предстои да видим дали ще запазят водачеството си и в тестовете на мокро и на сухо.
Проверяваме това четири седмици по-късно, когато на един полигон в Северна Германия се разгръща шоуто с тестове за спиране, аквапланинг и шумове и изпитания за управляемост и смяна на лентата. В добавка към петте дисциплини на сняг всеки модел гуми бива тестван и оценяван по още дванайсет критерия. Goodyear едва успяват да запазят лидерството си. Bridgestone за малко да ги изпреварят с превъзходните си постижения на мокро. Vredestein са близо до тях със само леки недостатъци на сняг, Continental също влиза във водещата четворка с добро представяне на сухо и на мокро трасе. Оценка „добър” получават Michelin, Hankook, Falken и Toyo, задоволителни резултати показват Pirelli, Giti и добре работещите на сняг и на сух път Nokian. Те обаче проиграват шансовете си за „добър” с прекалено дълъг спирачен път (критерий за наказателно намаляване на оценката) и твърде слабо сцепление на мокро.
Goodyear UltraGrip Performance Plus
(победители в теста)
+ Извънредно надеждни и с лесни за контролиране реакции при отнемане на газта, доста предвидимо поведение на снежен и мокър път
+ Сигурно спиране на сухо
+ Изключително балансирано взаимодействие с електронната система за контрол на динамиката (ESP).
– Недостатъчно сцепление при бързо шофиране в завой на суха настилка
Заключение: Върхови зимни гуми с най-добро сцепление на сняг и сигурно поведение в завой на мокър път (8,9 точки, много добри).
Bridgestone Blizzak LM005
+ Много прецизни на заснежен и на мокър път
+ С лесно предвидими реакции при отнемане на газ, но стабилни и много сигурни
+ Къси спирачни пътища
– Леки недостатъци при висока скорост в завой и при спиране на сух асфалт
Заключение: Извънредно сигурен нов продукт с къс спирачен път на мокро и на сняг (8,8 точки, много добри).
Vredestein Wintrac Pro
+ Директни, спортни реакции спрямо движенията на волана с голям запас от сцепление, по-специално в мокри и сухи завои, сигурно спиране.
+ С изключение на спирането сигурно представяне и добро сцепление на сняг.
– В сравнение с типично зимните продукти малко по-дълъг спирачен път на сняг
– Повишено съпротивление при търкаляне.
Заключение: С добро сцепление на мокър и сух път, слабовати на сняг, препоръчителни за равнинни региони (8,3 точки, много добри).
Continental TS 850 P
+ До голяма степен стабилна и преди всичко извънредно балансирана динамика с лесно предвидимо странично сцепление на сняг
+ Лесни за контрол с подчертан запас от сцепление на мокро
+ Сигурно недозавиване на сухо
– Особено при спиране на сняг и на сух асфалт новите разработки ги изпреварват
Заключение: Въпреки че се произвеждат вече пет години, все още с много добри универсални качества (8,1 точки, много добри).
Michelin Alpin 6
+ До голяма степен балансирани качества на сняг и на сух път
+ Доста сигурно поведение в завой на мокро
+ Добро взаимодействие със системите, управляващи динамиката на пътя
– Леки недостатъци при спирането на сняг и на мокро
– Недостатъчно сцепление при бързо шофиране в сухи завои
Заключение: Елитен продукт с най-често добро представяне на сухо, но ограничени възможности за зимата (7,9 точки, добри).
Hankook i*cept evo²
+ Много добро сцепление и балансирана динамика на пътя и голям запас от сигурност на заснежени завои
+ Спортно-директни и силни в завоите на сух асфалт
+ Извънредно тихи гуми
– Дълъг спирачен път на сух асфалт
– Недостатъчно балансирани с тясна гранична зона при управляемостта на мокро
– Високо съпротивление при търкаляне
Заключение: Професионални зимни гуми с добри качества на сняг, но леки недостатъци на мокро (7,6 точки, добри).
Falken Eurowinter HS01
+ Отлично странично сцепление
+ Слабо податливи на приплъзване при ускоряване и с добро спиране на сняг
+ Много добро предотвратяване на аквапланинг
– Съотношението между линейно и странично сцепление на сняг изисква привикване
– Недостатъчно сцепление на мокро и ограничено в завои на сух асфалт
Заключение: Зимни гуми от среден клас с добри резултати на сняг, но със слабости на мокро (7,4 точки, добри).
Toyo Snowprox S954
+ Спортно-директни и стабилни с голям запас от сцепление в завои на сухо.
– По-дълъг спирачен път при всякакви условия
– Слаба обратна връзка на сняг и на мокро
– Лека тенденция към презавиване при отнемане на газта в мокри завои
Заключение: При слабости на сняг и на мокро най-спортните зимни гуми на сух път (7,3 точки, добри).
Pirelli Sottozero 3
+ Много добре балансирани възможности и като тенденция спортно-директно поведение на сух асфалт
+ Предимно задоволително представяне на сняг и на мокро.
– По-дълъг спирачен път на сняг
– Сцеплението можеше да е и по-добро
– Слабости при спирането на мокро
– Слабо предотвратяване на аквапланин.
Заключение: Балансирано-спортните Pirelli предпочитат по-скоро сухи зими заради малки недостатъци на мокро (7,0 точки, задоволителни).
Giti Winter W1
+ Много къс спирачен път и прилично сцепление на сух асфалт.
– Не повече от задоволителни динамични показатели с по-дълъг спирачен път, ниско ниво на сцепление и тясна гранична зона на сняг
– Слабо балансирани при управляемостта на мокро
– Силно недозавиване на сухо
– Лек глух шум при търкаляне
Заключение: Евтини продукти с по-слабо ниво на възможности, но без значителни недостатъци (6,9 точки, задоволителни).
Nokian WR Snowproof
+ Сигурни и лесни за контролиране на сняг
+ С изключение на мокри настилки къс спирачен път
+ Като цяло сигурно поведение на сухо
– Дълъг спирачен път и сравнително слабо сцепление в мокри завои
– Чувствителни към промени в тягата.
Заключение: Много добри на сухо и добри на сняг. На мокър път прекалено слабо сцепление – тук са неубедителни! (6,2 точки, задоволителни).
Така направихме теста
За да се гарантират възможно най-точни и сигурни резултати, всички опити в този тест се изпълняват многократно, стига условията да позволяват това. Използва се прогресивна схема за оценяване, която взема предвид в еднаква степен обективното оценяване посредством измервателни уреди и субективното присъждане на точки от опитни тестови пилоти. В изпитанията за управляемост на сняг, както и на мокра и суха настилка, балансираното, сигурно и отговарящо на очакванията на предполагаемата целева група поведение на пътя води до оптимални оценки. Тестовете за аквапланинг, съответно отделни за надлъжна и напречна посока, дават информация относно реакцията на гумите например при преминаване през дълбоки коловози по настилката. Големината на критичната скорост на загуба на контакт с пътя при движение в права посока или достиганото напречно ускорение при преминаване през наводнен участък съгласно критериите на VDA трябва да покажат запаса от сигурност на съответните гуми. Съпротивлението им при търкаляне се измерва по възможност в различни тестови лаборатории на барабанни стендове. Резултатите участват в оценките под формата на средни стойности. Основа за оценяването е европейското законодателство, валидно и за категоризацията в етикетите за гуми. За да гарантираме трайно достоверността на резултатите от теста, сравняваме в последващи тестове някои от изпитваните продукти с гуми, закупени по-късно от разположени наблизо търговци. Във фокуса на вниманието ни са трите най-добри модела в теста, както и продукти, показали нетипично добри качества или пък необикновени признаци на износване. Отклонения или други констатирани особености водят до изключване от класирането в големия тест, съпроводено със съответно съобщение.
Текст: Тимо Флек
Снимки: Дино Айзеле