Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Най-сложният хибрид, правен някога

24.07.2017 23:07

Two Mode Hybrid на BMW всъщност бе израз на изключително авангардна технология.

В пресматериалите си автомобилните фирми често рисуват картини на съвършенство, но на  практика те няма как да предричат хода на световните събития и да планират своя подход по най-целесъобразния начин. Понякога се налага промени да се извършват в движение, понякога бързо, понякога не съвсем адекватно. Във всички случаи те носят със себе си неизмерим опит, а еволюцията на хибридната гама на BMW е ярък пример за това. Лутане в различни посоки преди тя да добие ясните форми, изразителност и категоричния характер, който притежава в момента.  

Процесът на значителен ръст на цените на петрола, започнал в началото на XXI век и продължил стремително през цялото десетилетие след това, изненада доста анализатори и провокира силно разместване на пластовете в автомобилната промишленост. По това време BMW вече разполагаше с дизелови двигатели с изключителни качества, но тези машини си оставаха приоритет на европейския пазар. Същевременно с това Toyota упорито налагаше своята хибридна система, която ставаше все по-надеждна и мигрираше към луксозния Lexus. От началото на разработките през 1993 година, през пускането на първия Prius през 1997 година и постепенното разширяване на хибридната гама Toyota нито за миг не се поколеба и не се отказа от тези технологии. Когато цените на петрола започнаха да растат, компанията най-после можеше да бере плодовете на своя труд и упоритост. Както междувпрочем, и сега след дизеловия скандал (непонятен остава въпросът защо Toyota стои настрана от използването на по-големи батерии и plug-in функционалност). Обратно на Toyota компании като BMW не искаха и да чуват за подобно нещо, а много от шефовете на компании като Боб Лутц от GM, дори присмехулно демонстрираха пренебрежение към тях. 

Глобалната хибридна „кооперация“

За стартирането през 2007 година на Project i на BMW имаше сериозни причини. Когато стана ясно че ръстът на цените на петрола е стремителен и устойчив и подлага на изпитание цялото съществуване на автомобилната промишленост в тогавашния й вид, много компании придобиха друг поглед към хибридните технологии. Сред тях и BMW, който очевидно не бе съвсем подготвен за това, което се случва. Същото можеше да се каже и за прекия конкурент Daimler-Benz, който междувременно сключи съглашение за проектиране на хибридна система с …GM. Да, може да звучи странно, но на практика именно GM разполагаше с нужната базова технология, защото неговото подразделение за трансмисии Allison вече бе разработило сложна хибридна система за автобусите New Flyer. През 2005 година отговорните фактори в BMW взеха решение към обединението да се присъедини и BMW и с това бе дадено началото на така наречения Global Hybrid Cooperation.
Основната работа на инженерите на трите компании се състоеше в това да направят доста трудния „даунсайзинг“ на автобусната система наречена  Two Mode Hybrid – технология, която много наподобяваше тази на Toyota с два мотор-генератора и обединяващ ги планетарен механизъм, но на практика по-съвършена, защото разполагаше с допълнителни планетарни механизми, добавящи фиксирани предавки в системата. Доста труд бе хвърлен и от трите компании, но в края на краищата, в резултат от съвместната работа на екипите се родиха съответно BMW ActiveHybrid X6, Mercedes ML450 Hybrid и Chevrolet Tahoe Hybrid, както и няколко разновидности на последния от другите подразделения на GM. Със своя мощен битурбо осемцилиндров агрегат с директно впръскване моделът на BMW стана най-сложният от тях.  

Много скоро за Mercedes и BMW стана ясно, че не тази система ще бъде решението в дългосрочен план. Комплексът от фактори и причини за това сигурно знаят само хората от висшите ешелони на двете компании, но вероятно основната от тях е, че сложната система бе много скъпа. През 2011 година например за Active Hybrid X6 трябваше да се платят 103 000 евро, а използваният за база X6 50i струваше „само“ 76 300 евро.             

До ден-днешен в BMW деликатно подминават въпроса за цялата одисея със системата Two Mode Hybrid и пренебрегват този факт от историята си. Отговорите се простират от „алиансът с Mercedes и GM включваше единствено развойната дейност”, до „придобихме сериозен опит”. Още тогава шефът на развойната дейност Клаус Дрегер не навлизаше в детайли и изместваше акцента върху факта че двурежимната система е само една брънка от множеството от хибридни технологии по които неговият отдел работи. От друга страна обаче всичко това не променя значимостта и като уникално по своята сложност техническо решение, което на практика бе най-ефективното до момента, а фактът че просъществува кратко създаде допълнителен ореол на мистичност около нея. Днес в огромната база данни на сайта mobile.de могат да се открият само три автомобила BMW ActiveHybrid X6.
  
„Активни хибриди“: какво е това?

Още по времето на подготовката на ActiveHybrid X6 Mercedes и BMW вече се движеха по друг еволюционен клон за останалите хибридни модели. Набраната инерция на сътрудничество доведе до съвместното създаване и на първите хибридни версии на S-класата (S400 Hybrid) и BMW Active Hybrid 7. И двата автомобила вече разполагаха с линиево-йонни батерии, общи електрически компоненти на Continental и паралелна архитектура с един, вграден в трансмисията електромотор. След тях двете компании вече окончателно тръгнаха по собствен път, който ги доведе до сегашното статукво на значително по-голяма електрически дял на задвижването и използване на plug-in хибридна технология с чисто електрическо задвижване.
Но да не изпреварваме събитията. В края на първото десетилетие на XXI век BMW и Mercedes все още имаха различна визия за представата за хибридно задвижване. Още при Two Mode хибридната система от Mercedes насочваха пазарно автомобила си към по-умерените водачи, използвайки за задвижване  шестцилиндров атмосферен мотор работещ по цикъл на Аткинсън, същият агрегат се използваше и за S-класата. Напротив, от BMW гледаха на хибридната система като на екзотика, която трябва да се използва като допълнителен „стимул“ на двигателите и не само не трябва да влошава динамичните качества, а да е бонус в тази насока. В този контекст абревиатурата ActiveHybrid настина добиваше смисъл, а конструкторите добавяха електрическото задвижване към мощните си мотори. Както ActiveHybrid X6 (виж карето) така и ActiveHybrid 7 бяха оборудвани с голям 4,4 литров битурбо мотор с мощност от 407 к.с. И докато при произвеждания от 2009 до 2013 година представител на поколението F01 на Серия 7 електрическият мотор все още бе с мощност от едва 15 кВт и все пак осигуряваше прилична допълнителна тяга при ускорение, то при ActiveHybrid 3 (F30) и ActiveHybrid 5 (F10) към шестцилиндровия турбо мотор с мощност от 306 к.с. се добавяше и бруталния въртящ момент на паралелно свързаният в осемстепенната трансмисия електрически мотор с мощност от 40 кВт. С ускорение от малко над 5 секунди до 100 км/ч и двата автомобила показваха доста завидни динамични качества. Съвсем отделен бе въпросът колко дълго може да продължава всичко това при батерии с капацитет от от порядъка на 1 кВтч. 

Тази философия обаче очевидно не проработи, защото и трите модела нямаха пазарен успех. Седмицата ActiveHybrid бе спряна след четири години, а ActiveHybrid 5 и 3 представени съответно през 2011 и 2012 г. живяха още по-малко и прекратиха съществуването си през 2015 година. Наред бе нова философия, продиктувана и насоките на Project i, която вече не включваше брутално мощни бензинови агрегати, а по-малки четирицилиндрови варианти (дори за X5 и Серия 7), допълнени с доста по-мощни електромотори, литиево-йонни батерии със значително по-голям капацитет и възможност за изминаване на около 40 км с чисто електрическо задвижване. Такива бяха повелите на времето, а за Европа с нейните екологични такси в множество европейски градове тази философия бе напълно на място. Когато скандалът с емисиите на дизеловите двигатели се развихри много фирми, включително BMW, поставиха на преден план тези имиджови продукти, създавани до този момент като допълнение към гамата.

Two Mode хибридът на BMW ще си остане уникална технология

ActiveHybrid X6 си остава един инженерен шедьовър, за съжаление доста скъп. Системата предлага уникален комфорт, а мекотата на преминаване от един режим в друг и от една предавка на друга е по-приятна дори от тази на брилянтната осемстепенна трансмисия на ZF. Тя включва два мотор генератора, като при Toyota и в известна степен работи на нейния принцип, но притежава фиксирани предавки – нещо което Toyota въведе едва наскоро със своя Multi Stage Hybrid. За съжаление този модел с никелметалхидридна батерия, тежеше с цели 250 кг повече от  конвенционалния си събрат, въпреки липсата на активните стабилизатори и адаптивното окачване. За сметка на това мощната силова електроника поставена под масивният пауър доум на предния капак дирижираше с безупречна прецизност силовите потоци и  избора на режим. Дали всичко това е имало смисъл? Отговорът е – абсолютно да. В реалния тестовия цикъл на auto motor und sport, включващ и високи скорости, ActiveHybrid X6 постигаше разход на гориво от невероятните 9,6 л. При движение в града бяха възможни и стойности от около 9,0 л/100 км. Това бе истинският атестат за създателите на системата Two Mode Hybrid и баварските конструктори. Все пак става дума за пълноразмерен SUV модел с тегло от два тона и половина, огромна челна площ и гуми с ширина от...325 милиметра.

Текст: Георги Колев

Коментари
comments powered by Disqus