През юни са произведени 69 079 нови автомобила във Великобритание, което е спад с 37%
Нови данни от Обществото на автомобилните производители и търговци (SMMT) разкриват, че миналият месец е вторият най-лош юни за производството на автомобили в Обединеното кралство от 1953 г. насам, само след 2020 г., когато пандемията беше на върха си.
69 079 нови автомобила слязоха от производствените линии в Обединеното кралство, което представлява увеличение с 22,1% спрямо 56 594 броя, произведени през юни 2020 г., но с близо 37% по-малко от броя от юни 2019 г. - преди удара на пандемията.
SMMT обвинява за недостига глобалния недостиг на полупроводници, който сам по себе си е до голяма степен продукт на пандемията. Новите правила за търговия с Европейския съюз също са посочени като фактор, както и недостигът на персонал, произтичащ от пандемията, при което хората трябва да се самоизолират, ако получат известие, че са влезли в контакт с някой с Covid- 19.
Резултатите от юни приключват "бурни" шест месеца за производството във Великобритания, отбелязва SMMT, като 498 293 броя произведени до момента тази година представляват спад от 38,4% спрямо средното за първото полугодие за пет години. Недостигът от 311 160 автомобила се равнява на загуба от над 8,5 млрд. паунда, се казва от SMMT.
До края на 2021 г. Великобритания може да загуби до 100 000 нови автомобила в резултат на недостига на полупроводници и други фактори, възпрепятстващи възстановяването на сектора от пандемията.
Около 83,4% от автомобилите, произведени в Обединеното кралство, са предназначени за чуждестранни пазари през юни, от които 51,7% отиват в ЕС, 18,8% в САЩ и 7,8% в Китай.
Междувременно 22,6% от всички произведени автомобили са електрифициране (т.е. електрически, хибридни или с горивни клетки), което е стабилен процент в сравнение с предишните години, но SMMT подчертава подхода на забраната за продажба през 2030 г. на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене и повтаря призива си за „значителни инвестиции в производството на автомобили, производството на батерии и трансформацията на веригата на доставки“ в съответствие с този преход.
Главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоуз заяви: „Докато автомобилната индустрия на Обединеното кралство продължава да страда от последиците от световната пандемия, като производството през първата половина на годината значително намалява и предстоят трудни няколко месеца, секторът има възможност да се възстанови.
„Последните инвестиции в нови модели и производство на батерии показват, че светлото бъдеще е наблизо, но индустрията все още се сблъсква с вятър, най -вече от глобалния недостиг на полупроводници и отсъствието на персонал.
Хоуз призова правителството да предложи въвеждането на нови мерки, които ще позволят на напълно ваксинираните възрастни да избягват изолирането след уведомление за контакт, което понастоящем е предвидено за въвеждане на 16 август. Той също така се застъпи за схема „тест за освобождаване“, която ще позволи на неваксинираните работници да пропуснат изолацията в полза на редовното тестване след контакт.