Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Нефтът: Гъливер в страната на катрана

07.01.2007 20:01

Интензивната изследователска дейност превръща огромните канадски резерви от тежък нефт в ключов фактор в световното енергийно уравнение.

Историята на нефтената индустрия е низ от ценови пикове и пропадания. Низ от фалити на компании и главозамайващи печалби. Низ от небивали, безрезултатни разходи за търсене и щастливи мигове на безценни открития. Низ от случайности и неизвестни. На фона на цялата тази историческа неопределеност, в днешната енергийна реалност има един безспорен и сигурен факт - цените на петрола никога вече няма да бъдат ниски...

Затова днес нищо вече не твърде далечно, скъпо и чуждо на нефтените компании, които не отказват да добиват дори суровини, които малцина биха нарекли петрол. Именно такъв е тежкият нефт, който може да се намери в изобилие в канадската провинция Албърта и фигурира под различни имена в специализираната литература - битум, катранени пясъци, нефтени пясъци, тежък нефт... Независимо от името, въпросното природно богатство си остава доста неугледна черна лепкава маса – ако сте виждали  материала, който майсторите разтопяват при поставяне на нова изолация на плоски покриви, значи имате доста ясна представа за какво говорим. Примесена с пясък, глина, пръст и вода тя може да бъде открита на и под земната повърхност, като прио всички случаи добивът й е свързан с колосални по обем изкопни работи. Но дори да оставим настрана изваждането на лепкавата субстанция на повърхността с помощта на мощни багери и пренасянето й с гигантски камиони, което само по себе си е забележително постижение, остава открит въпросът как черното „нещо” може да се трансформира в годно за наливане в резервоара гориво? На пръв поглед това изглежда невъзможно...

„Тежкият нефт е далечен братовчед на конвенционалния нефт”, твърди Хауърд Дингъл от канадската компания Imperial Oil Resources Ltd. Думите на Дингъл едва ли следва да се подлагат на съмнение - той изследва потенциала и работи по усвояване на залежите в Албърта още от 1964 година, когато като студент по химия за първи път се среща с нефтените пясъци. 40 години по-късно, упоритата работа на Дингъл и неговите колеги започва да дава своите богати плодове – благодарение на технологичния напредък, извличането и производството на нефтени продукти от канадските пясъци се превръща в изключително привлекателно от икономическа и екологична гледна точка предприятие, чиято рентабилност расте със забележителни темпове на фона на днешния ръст на цените на петрола. Сред компаниите, разработващи находища в района на Албърта вече са Imperial Oil, Royal Dutch/Shell, ExxonMobil Canada, Syncrude, Suncor и ChevronTexaco, като в последно време всички те увеличават темповете на производството си. Потенциалът на канадските нефтените пясъци обаче си остава огромен. Според официално обявените от канадското правителство данни, залежите съдържат между 1,7 и 2,5 трилиона барела нефт, от които приблизително 300 милиарда барела могат да бъдат добити ефективно с възможностите на съвременните технологии.

„Това е огромен ресурс”, твърди Джим Масей от ExxonMobil. „Той поставя Канада на едно ниво с Венецуела и страните от Близкия Изток”. Въпреки че добивът и преработката на тази суровина изискват значителни разходи и огромен технологичен опит, резултатите от интензивната развойна дейност правят процеса все по-ефективен и икономически изгоден. „Основното предизвикателство при работата с подобни битумни залежи не се състои в търсенето им”, добавя Масей. „Ние добре знаем къде се намират. Предизвикатество е в това да ги извлечем от земята и да ги превърнем в нещо наистина полезно”. В случая този процес не включва експлоатация на класически нефтени сондажи, а едромащабна открита минна дейност, при която богатият опит на нефтените гиганти в разработването на конвенционални находища не е от особена полза – в Албърта трябва да се копае...

Това е един нов технологичен свят. Ако човек има шанса да посети Форт Макмъри и да застане на ръба на огромните кратери, оформени от гигантските машини в пропитата от мазната черна материя почва, несъмнено ще се почувства като Гъливер в страната на великаните. Всичко на тези обекти е гигантско по размери. Камионите, които превозват пясъчно-нефтената маса са най-големите в света и тежат по 400 тона всеки. Багерите на свой ред загребват по около 100 тона наведнъж, пълнейки споменатите камиони с четири кофи в рамките на около две минути. Гигантоманията не е самоцелна, а има за задача да доведе до максимална бързина и съответно до максимална рентабилност при експлоатацията на находищата.  Компанията Syncrude например в момента извлича по 350 000 барела чист петрол дневно, което налага изкопаване и „изцеждане” на хиляди тонове нефтен пясък. Syncrude, които са и най-големите специалисти в канадската гигантомания, правят масирани инвестиции, облягайки се на технологичния потенциал на производителите на феноменалните камиони Caterpillar и колосалните багери Orenstein & Koppel. Последната разработка, с която Syncrude особено се гордеят, е т.нар. „хидротранспорт” – способ, при който нефтените пясъци се примесват с вода, след което гъстата каша се пренася по тръбопровод до завода за екстракция. Благодарение на това, както и на новите огромни коксуващи колони, в обогатителните заводи на компанията се извлича нефт с уникални характеристики.

Разбира се, както Syncrude, така и всички останали участници в борбата с предизвикателствата в Албърта съвсем не са обикновени компании – дори според дългия аршин на нефтената индустрия. В изследователския център на Syncrude в Едмънтън близо сто научни работника се занимават с непрекъснати проучвания и развойна дейност на все по-нови, ефективни и екологично съобразни методи за добив и прерабатка на пясъчните залежи. Освен постигането на максимална икономическа ефективност, в техните задачи са включени и мащабни проекти за регенериране на земите с връщане на „изцедената” от въглеводородите почва и култивацията на трайни насаждения.

Съоръженията за добив на тежък нефт в Колд Лейк не изглеждат толкова внушително, колкото  пясъчните кратери в Албърта, но от това находище се извлича най-голямо количество нефт с помощта на термални методи. На пръв поглед всяка една от двестате сонди, скрити във вечнозелената гора и добиващи нефт от дълбочина 500 метра, изглеждат като конвенционални, но добиваният в Колд Лейк нефт е всичко друго, но не и конвенционален... В земята под високо налягане се инжектират колосални количества нагрята в огромни бойлери пара, която омекотява и „активизира” тежкия, гъст и слабоподвижен нефт. Този метод за изличане на суровината е тежък и доста бавен - инжектираната и кондензирала във вода пара трябва да престои под земята в продължение на период от няколко месеца до няколко години преди сместа от тежък нефт и вода да се изпомпа под формата на каша на повърхността, да се смеси допълнително с по-леки въглеводороди и да се отправи по тръбопроводи към рафинериите. С помощта на достъпните в момента технологии, добивниците успяват да извлекат едва 30% от суровината, съдържаща се в подобен тип резервоари. Стойността изглежда малка на хартия, но на практика е постигната с цената на огромни по обем инвестиции в машини и технологии. С помощта на мощните съвременни компютърни системи, специалистите могат да симулират с голяма точност разпространението и ефекта от действието на парата в находището, а при извличането на тежкия нефт се използват не само свръхмодерни технологии, но и някои стари трикове като добавянето на химически разтворители в инжектираната вода.

Като цяло вярата в осъществяването на непостижимото днес дава сериозни плодове в нефтената индустрия и както обикновено наградата отива в ръцете на най-далновидните и трудолюбивите. Компании като ExxonMobil и Syncrude дълбаят в региона на Албърта още от седемдесетте години на миналия век, проявявайки завидно постоянство дори и при значителни падове в цените на нефта. Днес те берат златните плодове на своята упоритост...  

 

Коментари
comments powered by Disqus