Когато четирите заводски подготвени автомобила Volkswagen Race Touareg слязат от стартовата рампа в Лисабон на 5 януари 2008 година, тридесетото юбилейно издание на рали „Дакар“ ще бъде факт.
Много малко събития в света на моторните спортове се доближават до изпитанието, което представлява рали „Дакар“. Никое друго рали не е толкова дълго, тежко, изморително и безжалостно. Години наред професионалисти и ентусиасти се срещат за уникалното състезание, което прекосява Черния континент. Целта не е само и единствено победата. Всеки, който издържи крос-кънтри надпреварата и достигне до финала в Дакар, е победител.Френско потекло – Volkswagen е първата заводска кола, оспорвала титлата
През 1977 година французинът Тиери Сабен стартира в рали „Абиджан – Ница“ .Мотористът губи ориентир в либийската пустиня, но въпреки критичната ситуация оцелява. Вдъхновен от внушителните гледки и красотата на Черния континент, Сабен основава свое собствено пустинно рали. На 26 декември 1978 година 170 съперници стартират от площад „Трокадеро“ в сърцето на Париж и маркират първото издание на надпреварата, дълга 10 000 километра. Само година по-късно Volkswagen се присъединява към уникалното съревнование със собствен заводски тим. Покривалото на култовия Iltis и свободното носещите се из пясъците базови автомобили на съперниците отразяват характера на това приключение. Пустинните етапи през Алжир, Нигер, Мали и Сенегал в предшестващата GPS навигацията и мобилните телефони ера са били всичко друго, но не и неделна разходка в околността.
Новаторски идеи - наследникът на Iltis
Iltis се очертава обещаващ концепт - здрав офроуд автомобил, базиран на серийния продукт, но допълнен с навигационно оборудване, уголемен резервоар, гуми за пясък и повече мощност. Пилотът Фреди Котулински и механикът на Audi Герхард Льофелман на навигаторското място доказват уменията му да побеждава. През 1980 година те печелят първото място в генералното класиране на борда на офроудъра, снабден със 110 конски сили под капака. Техните съотборници Патрик Занироли и Филип Колес завършват втори, а останалите два Iltis допълват челната десетка. През следващите години различни производители постигат успех с целенасочено разработени прототипи. Междувременно частните пилоти продължават да се конкурират със заводските офроуд машини. Много често при изработката на техните бъгита се използват компоненти на Volkswagen.
Ето защо заводският тим на Volkswagen избра бъги концепцията при завръщането си на рали „Дакар” през 2003 година. Резултатът не закъсня. Прототипът, задвижван от иновативен четири цилиндров TDI двигател, спечели двойна победа в клас „автомобили с две задвижващи колела“, както шесто и осмо място в генералното класиране.
Породистият прототип на Volkswagen - подвизи и рекорди
Благодарение на впечатляващите концепти и трите категории – автомобили, камиони и мотори, рали „Дакар” пази истинската си есенция и до днес. С годините спортната надпревара става все по-оспорвана. След участието на базовия заводски Iltis през 1980 г. и на бъгито през 2003 г., Volkswagen избра Race Touareg за старта през 2004 г. Породистият прототип със задвижване на четирите колела е оборудван с дизелов двигател, за да докаже огромните възможности на TDI технологията на компанията сред възможно най-тежките условия. Цифрите говорят сами по себе си - 20 етапни победи и 17 дни начело на надпреварата. През 2005 г. Race Touareg стана първият дизелов автомобил, завършил най-тежкото рали на света (трето място за Юта Клайншмид). Миналата година Race Touareg водеше убедително в генералното класиране, но се пречупи пред суровите условия на Черния континент в средата на надпреварата. През 2008 г. боецът на Volkswagen може да стане първият дизелов автомобил, печелил някога рали „Дакар”.
Разстояния, равни на тези, които други надпревари покриват за цял сезон – легендата е жива
Дължината на специални етапи на рали „Дакар“ варира между 5000 и 6000 километра. В рамките на две седмици съперниците изминават дистанции, по-големи от тези във Формула 1 за цяла година. И то в бурната рали реалност на Африка.
Общо 13 600 мъже и жени са взели участие в това приключение от 1979 г. насам. 21 африкански държави са свидетели на 29 издания от щурата надпревара. Пилоти от 43 нации се противопоставиха един срещу друг през 2007 г.
Медийният интерес е уникален. Тази година над 550 журналисти от 300 медии проследиха надпреварата от старта до финала. Всяка вечер организаторите от АSО представяха половинчасово предаване с най-добрите моменти директно от лагера. 75 канала по цял свят наблюдаваха рали „Дакар“ в 185 страни (това възлиза сумарно на 580 часа телевизионно покритие). Само в Европа цифрата достигна 150 милиона зрители – впечатляваща тенденция, отчитайки че в дебютната си година само 20 журналисти са отразили събитието.
Всяка година рали „Дакар” пленява стотици състезатели и милиони зрители – директно по скоростните отсечки или на разстояние, посредством медиите. Дори след 30 лета легендата, в която Volkswagen ще стартира през януари с амбиция и ентусиазъм, е жива и все по-силна.
по материали на Volkswagen