Застрахователния институт за безопасност по пътищата на САЩ (IIHS) проведе проучване
Американският застрахователен институт за безопасност по пътищата (IIHS) проведе проучване на най-разпространените системи за подпомагане на шофьорите на пътя. Експертите установяват, че далеч не всички шофьори знаят точно целта на тези комплекси, както и факта, че самите автомобилни производители често дават невярна информация за своите електронни „помощници”.
Според Общността на автомобилните инженери (SAE International) има шест степени на автоматизация на управлението - от напълно ръчен режим (нулево ниво) до напълно автоматичен (автопилот от пето ниво"), когато водачът може да не се намесва въобще.
В момента наличните автомобили на пазара се предлагат с помощни системи на първо и второ ниво. Става дума за функция на автоматично поддържане на автомобила в заеманата лента и адаптивен круиз контрол, когато самата електроника поддържа необходимата скорост и разстояние от автомобила отпред.
В този случай водачът все още е длъжен постоянно да държи ръцете си върху волана и по всяко време да е готов да поеме управлението. В същото време имената на някои комплекси могат да объркат водача. Изследвани са общо пет основни системи за подпомагане: Autopilot (Tesla Motors), Traffic Jam Assist (Audi и Acura), Super Cruise (Cadillac), Driving Assistant Plus (BMW) и ProPilot Assist (Nissan).
Оказа се, че фирмената система на Tesla Motors, имаща наименованието Autopilot, потенциално сигнализира шофьора, че може да бъде свободен от управление. Така почти половината (48%) от анкетираните 2000 души заявяват, че с включена функция Autopilot можете да махнете ръцете си от волана (срещу средно 33% от другите системи).
Освен това доста голям брой респонденти заявяват че с активен Autopilot може да говорите по телефона, да четете книга, да разглеждате пейзажите около пътя или да пускате текстови съобщения. И накрая, 6% от шофьорите позволяват при включен Autopilot дори да подремнат по време на шофиране (спрямо 3% за другите системи). До момента вече са настъпили поне няколко фатални инцидента, причинени от шофьори на автомобили Tesla, които имат прекалено доверие в електрониката.
Освен това експертите на IIHS отбелязват важността на правилното показване на данните и наличието на информация за работата на спомагателните системи. На дисплея водачът може да види как електрониката реагира при дадена ситуация или например когато функцията временно е изключена.
Например, при активен круиз контрол автомобилът отпред може да се скрие зад хълма и да изчезне от радара. Или, да речем, пътната маркировка може внезапно да приключи и да стане незабележима за автомобилните камери. По-специално, проучването показва, че голяма част от водачите просто не знаят точно как да действат в такива ситуации.