Японската компания прави технологични скокове по свой начин. Като със създаването на хибридно задвижване. Или с пробива си в областта на твърдотелните литиево-йонни клетки.
Силно избягвам гръмките еднозначни определения, когато става дума за анализ на сложни събития, но все пак не може да отречем и че понякога инатът е много силно водещо начало в творческия процес. Последният е съчетание от упоритост, креативност, част от историческото наследство, организацията, националните особености, но нерядко, за да се задейства този механизъм е важно да има и една искра.
Именно такава искра стои зад създаването на Toyota Prius респективно зад раждането на хибридната ера на японската компания. Тя проблясва точно преди 30 години, през 1993 година когато администрацията на Клинтън създава така нареченото Партньорство за ново поколение автомобили Partnership for a New Generation of Vehicles (PNGV), което има цел създаването на прототипи с разход на гориво от 3,0 л/100 км до 1999 г. и въвеждането им в серийно производство до 2004 г.
Програмата трябва да подкрепи местните производители и въпреки че Toyota вече се явява такъв, е изключена от инициативата. Може именно тогава се задейства креативният японски инат на Ейджи Тойода, който решава че щом Америка и светът дават признаци че се нуждаят от такъв автомобила, той ще го създаде.
Останалото е история…Администрацията на Буш прекратява Партньорството, трите дизелови хибрида създадени от GM. Chrysler и Ford остават в историята, а проектът на Toyota G21 ръководен от Такеши Учиамада се превръща в синоним на надеждно и икономично хибридно задвижване. Представеният през тази година нов Prius отново е ярко олицетворение на това.
На ход са електрическите автомобили
Три десетилетия след началото на своята хибридна епопея, Toyota обяви че е направила пробив в най-важната развойна област в електрическата мобилност – електрохимията на литиево-йонните клетки. През целия този период японската компания придоби огромен опит в развитието на електронните полупроводникови прибори, управлението на големи токове и контрола на процесите при обединяването на силовите потоци на двигател с вътрешно горене и електрически машини (в което си включва самото управление на процесите в двигателя) и в надеждността на батериите. Фиксацията върху хибридното задвижване доведе до, или поне създаде впечатление че компанията силно изостава в областта на електрическите автомобили. Междувременно обаче разработките на Toyota вървят с пълна сила, и именно развойната дейност по създаването на биполярни никел-метал хидридни и литиево-йонни клетки с твърдотелна химическа структура за хибриди доведе до пробив в тази област. Може би дори инженерите от компанията не очакваха че ще достигнат до това развойно ниво, който да им позволи да насочат усилията си към създаване на клетки годни за комбиниране в много по-големи обеми, респективно подходящи за използване в електромобили.
Литиево-йонната пътната карта на Toyota
На тази база съвсем наскоро Toyota обяви своята пътна карта давайки ясни и конкретни срокове за представяне на следващите поколения технологични решения в областта на литиево-йонните батерии. Става дума за разработки на съвместното предприятие на Toyota и Panasonic. Заедно, двете компании има над 1000 патента в областта и са инвестирали огромни суми в разработки.
Компанията хвърли огромни усилия за да създаде съответстващи на реномето и по отношение на надеждността (водещ екзистенциален принцип във философията на Toyota) батерии с изключително високо ниво на електронен и температурен контрол на базата на наличните клетки. В момента те се използват за захранване на модели като Toyota bZ4X, Lexus RZ и Subaru Solterra.
Сега е на ход новото поколение автомобили, които съответно ще разчитат на нови поколения захранване и задвижване. Те не само ще бъдат проектирани и произвеждани по различен начин, в тях ще се интегрират акумулаторни батерии, които ще бъдат диференцирани в зависимост от типа автомобил. Както платформените конструктивни решения, така и производственият цикъл с много по-големи и по-малко на брой пресовани детайли (за тях ще ви разкажем отделно) така и батериите ще позволят подобряване на динамичните качества и ефективността на автомобилите и ще снижат тяхната себестойност. Toyota ще предлага различни варианти за батерии, точно така както сега предлага различни варианти на двигатели.
„Ще променим драстично ситуацията както в областта на батериите с течни електролити, така и при твърдотелните“, отбелязва Кейджи Кайта, президент на развойния център на Toyota за въглеродна неутралност.
(следва)
Текст: Георги Колев