Иновативната и вълнуваща концепция Nissan Bladeglider направи европейския си дебют по време на Автомобилен салон Женева 2014.
Последната спортна концепция на Nissan ще предизвика конвенционалното мислене относно управлението на спортните автомобили, спирането и разпределението на теглото. Nissan BladeGlider се характеризира с радикално тясна предна част, която е значително по-тясна от задницата, създавайки форма, характерна за крилата на изтребителите, когато бъде погледнат отгоре.
Представена за пръв път по време на Токио Мотор Шоу през ноември 2013, тази технология върви по-стъпките на състезателния болид Nissan ZEOD RC Zero Emission on Demand (ZEOD RC), който ще участва догодина в Льо Ман, категория Garage 56. Бен Боулби, Директор на Nissan Motorsport Innovation и дизайнер на ZEOD RC, е бил консултант по време на разработването на BladeGlider.
"Когато видят острата предна част за пръв път, всички са скептични по отношение управлението на автомобила," казва Боулби. „Концепцията се доказа на пистата с бързината си. Сигурен съм, че BladeGlider ще се посрещне със същия първоначален скептицизъм, но ние знаем, след обстойни тестове на пистата със състезателни пилоти зад волана, че Nissan BladeGlider има потенциала да бъде серийния автомобил с най-доброто управление в света." Боубли подчертава динамичните предимства на острата предна и широката задна конфигурация на BladeGlider.
Ускорение
Разпределението на масата на BladeGlider го прави идеален за бързо, ефикасно ускорение от място и интензивно ускорение след потегляне. Основната причина за това е, че задните гуми са значително по-широки от предните, което дава по-голямо сцепление отзад. Също така, по-широката следа отзад позволява почти всички по-тежки компоненти на автомобила - включително двата вградени електрически мотора, литиево-йонните батерии и пътниците – са разположени между задните гуми; ето защо, по-голямата част от теглото на автомобила (70% в този случай) ляга върху двете задвижващи колела. Затова, когато мощността се изпрати към задните колела, конфигурацията от централно разположен двигател и задно предаване на BladeGlider позволява много малко превъртане на гумите, позволявайки на гумите с размер 285/35 да захапят повърхността и да изстрелят автомобила по много ефективен начин.
Благодарение на изключително тясната предница на BladeGlider, която включа тънките 100/80 гуми, челното съпротивление е минимално. BladeGlider се характеризира с един от най-ниските коефициенти на челно аеродинамично съпротивление за концептуален автомобил, позволявайки му да се движи по пътя с много ниско въздушно съпротивление.
Управление
Най-впечатляващото и най-забележително предимство на BladeGlider пред конвенционалните му събратя, е управлението. Докато традиционните ентусиасти на високите скорости може да поклатят глава, чудейки се как автомобил с толкова тясна предница може да вземе завой; отговорът е относително лесен. Тясната предна следа на BladeGlider позволява върху предните колела да се разпределят по-малко килограми. Докато някои твърдят, че по-голямата маса върху предните колела се равнява на по-голямо сцепление, истината е точно обратната. Вярно, със супер широки гуми, допълнителната маса може да означава повече сцепление, но това не е ефикасно решение, а и не винаги е истина. Например, тежките отпред автомобили са склонни към прекомерно недозавиване – загуба на сцепление на предните колела, когато автомобилът не завива толкова, колкото е подаденият ъгъл от кормилното управление. По-тънките гуми отпред позволяват на BladeGlider да завива рязко, защото само 30% от общото тегло на автомобила ляга върху тях. Добавена полза е подобреното кормилно управление по отношение на усилие за завъртане, усещане и прецизност.
Също така, тясната предна следа позволява минимално странично прехвърляне на масата в завои, както отпред, така и отзад. При автомобили с по-широки предни следи се наблюдава драматично пренасяне на масата към външната гума, когато завиват, като така върху вътрешната гума не остава почти никакво тегло. Това означава, че само едната гума завива в завой; но при BladeGlider и двете гуми остават в добър контакт с пътната повърхност, споделяйки почти идентично натоварване в завой, работейки на практика като едно цяло. И, благодарение на независимото окачване, ефективността на всяка гума се увеличава в завои.
Широката задна следа и широките задни гуми също допринасят за изключителното управление на BladeGlider. Чрез осигуряването на стабилни и здрави основи на автомобила, те позволяват предните гуми ефективно да насочват предницата на колата в правилната посока. Да направим аналогия с чук и дръжката му. Поставете чука върху земята и преместете дръжката в желаната посока. Това става с много малко усилие, защото металната глава на чука осигурява стабилна основа. Този уникален ефект на BladeGlider може да се подобри с пренасочване на въртящ момент (или с оптимизиран диференциал с ограничено приплъзване), който да се програмира във вградените в колелата мотори, позволявайки на задните гуми да помагат при насочването на носа на колата.
Спиране
За разлика от конвенционалните серийни автомобили, задните спирачки на BladeGlider вършат повече работа, когато намаляват скоростта на автомобила; поради което са по-големи и мощни от предните спирачки (при всички серийни автомобили важи обратното). Това осигурява огромно предимство при спиране от висока скорост, тъй като по-широките гуми, върху които ляга по-голямата част от тежестта на автомобила, осигуряват отлично сцепление при намаляване на скоростта. Задните гуми вършат по-голямата работа при ускорение и спиране, а предните осигуряват сцеплението в завои, общото разпределение на натоварването в четирите контактни точки се разпределя идеално: предните гуми завиват и насочват автомобила, задните го ускоряват и спират.
X-Factor
При седящ в средата на кокпита водач, близо до задните гуми, шасито на BladeGlider дава ясна и моментална обратна връзка на водача. Затова, когато предните или задните гуми загубят сцепление, шасито веднага ви уведомява за това, давайки на шофьора достатъчно време да коригира траекторията на автомобила.
Износването на гумите, или липсата на такава, е друга допълнителна полза. Всяка задна гума и всяка предна гума вършат еднакво количество работа (както отбелязахме по-горе), затова тяхната степен на износване също е еднаква. Конвенционалните автомобили често страдат от неравномерно износване на гумите, но ВladeGlider няма да налага толкова честа смяна на гумите, колкото при конвенционален автомобил, особено когато са подложени на агресивно, енергично шофиране.