„Годзила“ навлиза в четвъртата фаза от своето развитие.
Странна работа са прогнозите. По един или друг начин те винаги будят очаквания. А след очакванията неимоверно рано или късно настъпва моментът, когато трябва да разберем доколко те се покриват с реалността. При Nissan GT-R този феномен традиционно се отнася до обещаното време за спринта от място до 100 км/ч. Представеният през 2008 година спортист сега за трети път е подложен на частично обновление и според производителя ускорението до 100 километра в час при новата версия става точно за 2,7 секунди. И е съвсем логично да си зададем въпроса: успява ли наистина GT-R да постигне тази почти сюрреалистична стойност?
Първият път, когато GT-R беше подложен на подробни тестове от auto motor und sport, беше през 2009 година. Тогава автомобилът разполагаше с 486 к.с. и 588 Нм, изпълнявайки упражнението от 0 до 100 км/ч за 4,1 секунди – забележително, но не феноменално постижение. Което не променя факта, че усещането в кокпита е като в излитащ изтребител. Ето един цитат от тогавашния материал: „При пълна газ сетивата ви за момент почти престават да функционират – толкова мощен е подемът при ускорение.“ Подобни думи по адрес на автомобил, който тогава струва 81 800 евро, определено не се изричат често. След множеството чудеса от храброст, които моделът демонстрира на пистата Нюрбургринг, а и на безброй други трасета, моделът се превърна в култ.
GT-R е сравнително рядка гледка по пътищата, но неизменно бива посрещан с възторг от своята вярна аудитория. Той не е точно класически символ на статус, а по-скоро любимец на определен кръг корави фенове: този автомобил не се купува толкова с идеята да впечатлиш останалите, колкото да доставиш удоволствие на самия себе си. Спортист с характер, предназначен за ценители.
В момента цената на модела започва от 195 500 лева, а версията Black Edition със спортни седалки Recaro с кожена тапицерия с червени шевове ще ви струва с 6000 лева отгоре. Казано по-просто, цената от 2009 година досега се е увеличила с около 40 000 лева. GT-R си остава един от най-достъпните модели в света на суперспортните автомобилиСрещу парите си купувачът получава 570 к.с. и 637 Нм. Това сочат сухите числа.
Както обикновено стоят нещата при Nissan обаче, работата на инженерите включва доста повече от това да променят няколко ключови показателя. Честите модернизации са нещо като традиция при GT-R: тази легенда често бива подлагана на малки, но ефикасни усъвършенствания, всяко от които прави техниката й още по-рафинирана.
Нека се върнем на най-младото изпъление на модела. Време е да проверим прословутото време за усторение. GT-R е готов за действие. Трите превключвателя на средната конзола за избор на режими светят в червено и са в позиция R, т.е. Race, левият крак е на спирачката, десният – на газта, оборотите на двигателя са 4000.
Спирачката е отпусната и газ до дупка! Гумите Dunlop SP Sport Maxx GT600 изсвирват, за части от секундата търсят контакт с настилката, след което буквално се вкопчват в асфалта и автомобилът се катапултира напред. Невероятно е да се усети с какво настървение 1,8-тонният автомобил се ускорява от спряло положение; обективно погледнато обаче, в този клас има и други модели с двойно предаване, които се представят не по-малко впечатляващо. Измервателната апаратура отчита безпристрастно фактите: 3,3 секунди от нула до 100 км/ч – умопомрачително само по себе си време, което все пак е с половин секунда над обещаното от производителя. Времето остана непроменено след четири опита, след което диференциалът на GT-R имаше нужда от охлаждане на страстите.
Времето е с две десети от секундата по-добро спрямо версията с 550 к.с., което подложихме на измервания преди около година – Годзила без съмнение е станала не само още по-силна, но и още по-бърза. А и би било твърде нелепо да ограничаваме вниманието си единствено върху стойностите при ускорение. При auto motor und sport тестовете за динамика на пътя традиционно имат голяма тежест при крайната оценка
Започваме със слалом. Независимо от високото си тегло, GT-R завива изключително спонтанно; интересно е да се отбележи, че автомобилът на практика не реагира при рязка смяна на натоварването и задницата му остава съвсем неутрална. Това е ценно от гледна точка на сигурността, но в определени ситуации отнема ценни части от секундата при преследване на възможно най-бърза обиколка.
На тестовото трасе в Боксберг очакванията ни се потвърдиха: в граничен режим Nissan показва склонност към недозавиване и се класира с трето най-добро време от 0.46,1 мин – пред BMW M3 Competition и зад BMW Серия 2 от AC Schnitzer.
Едва при теста за екстремна смяна на лентата с много висока скорост задницата напомни за себе си, което обаче в този случай не беше в полза на японеца. Докато моделите от този клас по правило изпълняват симулацията с над 150 км/ч, Nissan показа време от 146,7 км/ч.
Всъщност повечето упоменати дотук цифри и факти са основно за статистиката – и за тези, които държат на обективните стойности. За всички останали важното при GT-R е едно, а именно, че този автомобил е изумителен за управление. Неговите 570 к.с. и 637 Нм са чудовищни, но не го карат да се чувства претоварен. Нека не забравяме, че истинското удоволствие от шофирането е въпрос на усещане, а не само на цифри.
И именно тук самураят демонстрира най-ясно своя потенциал. С оглед на теглото от над 1,8 тона и компановката на автомобила, поведението и управляемостта на GT-R са почти нереално динамични. Вярно е, че никой не е в състояние да ограничи влиянието на физичните закони, но обективно погледнато японските инженери са успели да постигнат нещо почти невъзможно, за да изцедят абсолютния максимум от концепцията на GT-R. В режим Comfort амортисьорите Bilstein вече работят значително по-рафинирано, отколкото досега. GT-R се усеща стабилен и спокоен независимо от това дали настилката е в идеалано състояние или не съвсем. Подобно на предшественика си, автомобилът притежава чувствително и прецизно кормилно управление. Състезателните пилоти знаят добре, че една пистова машина е наистина бързо само тогава, когато съчетава максимално солидна каросерия с възможно най-прецизна и адаптивна спрямо условията настройка на ходовата част. Точно такъв е случаят на Nissan. Японският спортист се справя удивително добре с това да бъде изключително бърз, без да се налага да напуска идеалната траектория на движение.
Титаниева ауспухова система с впечатляващ звук
Още по-впечатляващо е, че колкото и бърз да е този автомобил, на борда му цари спокойствие: трансмисията с два съединителя вече нито присецва, нито предизвиква мощни тласъци – работата й е почти неусетна. Аедоринамичните шумове също са осезаемо намалени. Което е добре, защото така можем да чуем още по-ясно интензивния звук на титановата ауспухова уредба, който бива допълнително презентиран с помощта на озвучителната система Bose: тембърът на задвижването се усеща гърлен и басов, но и с изявени високочестотни нотки при високи обороти. Сега GT-R звучи по-емоционално от всякога.
Редица промени носят със себе си значително подобряване на комфорта. Всъщност общата концепция на каросерията с изобилие от място на предните седалки и съвсем приличен багажник никога не е будела поводи за оплаквания; сега обаче тя е допълнително усъвършенствана. Например при ергономията наблюдаваме качествен скок – инфо-развлекателната уредба и аудиосистемата сега се управляват от единайсет, вместо досегашните 27 бутона. Интериорът е облагороден от повече елементи, изработени от естествена кожа с елегантни шевове. В GT-R човек има усещането, че седи по-скоро в професионална, отколкото в премиум машина и това е съзнателно търсен ефект – японците винаги са предпочитали да демонстрират как нещата функционират, а не толкова как биха могли да изглеждат.
Въпреки сериозното си поскъпване през годините, GT-R си остава едно от най-достъпните предложения в своя висш сегмент от пазара. Не бива да забравяме обаче един доста сериозен пряк конкурент – срещу 115 000 евро Corvette Z06 предлага 659 к.с. и 881 Нм. GT-R всъщност никога не е можел да се оплаче от липса на силни противници. Важното е, че моделът запазва своя самобитен характер и ярка индивидуалност. По всички личи, че Годзила продължава да има какво да покаже на света. И остава единствено по рода си предложение в своя сегмент от пазара.
Текст: Божан Бошнаков, Маркус Петерс
Снимки: Дино Айзеле
Оценка
Nissan GT-R
След частичното си обновление Nissan GT-R е станал с една идея по-спокоен по неравна настилка и е все така удивително бърз и прецизен за управление. Сцеплението продължава да бъде безкомпромисно дори върху мокра настилка, а поведението и управляемостта при екстремен стил са направо удивителни за автомобил с теглото и компановката на GT-R.
Каросерия
+ Достатъчно място на предните седалки
Годен за нормално пътуване багажник
Интуитивна ергономия
Солидна изработка
Изключително солидна каросерия
Разнообразни, свободно конфигурируеми контролни прибори
– Мястото на задните седалки е оскъдно
Комфорт
+ Добър комфорт на возене
Ниско ниво на шум в купето
Леко управление
Удобни седалки с надеждна странична опора
– Седалките са монтирани с една идея по-високо от необходимото
Двигател/силово предаване
+ Двигател с изключителна тяга
Добра еластичност
Бързо работеща трансмисия
Спонтанни реакции при подаване на газ
Поведение на пътя
+ Забележителна стабилност в завои
Стабилно праволинейно движение
Граничният режим се достига изключително късно
Прецизно управление
Впечатляващо сцепление
– Високото тегло на автомобила се усеща ясно при спортен стил на шофиране
Безопасност
+ Надеждни спирачки
Ефективно работеща система ESP
– Пропуски в оборудването за безопасност
Екологичност
– Висок разход на гориво
Разходи
+ Добри гаранционни условия
Богато стандартно оборудване
– Необходимо е ежегодно сервизно обслужване
Скъпа поддръжка
Очаквана висока степен на обезценяване
Технически данни
Nissan GT-R | |
---|---|
Работен обем | 3799 куб.см |
Мощност | 419 квт (570 к.с.) при 6800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
637 Нм при 3300 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
3,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,6 м |
Максимална скорост | 315 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
13,0 л/100 км |
Базова цена | 201 500 лева |