Представяме ви две различни страни на спортния медал Nismo
Светлата страна
Имайки предвид огромния брой на хората, който през последните няколко години Juke успя да свали от класическия градски хечбек и да привлече в лагера на малките crossover модели, стъпката на Nissan в създаването на спортна версия изглежда повече от логична – почитателите на компактните спортисти са запалена и благодарна аудитория, която всяка автомобилна марка би искала да има на своя страна.
От гледна точка на дизайна, Juke е безспорно един от най-оригинално изглеждащите екземпляри на пазара в момента, а Nismo RS добавя към екзотичната смес от обли форми и остри линии спортен пакет, който прави нещата още по-впечатляващи. Разширените арки на калниците със специални за модела 18-цолови колела, внушителната предна престилка с големи въздушни отвори и вграден спойлер, масивните прагове на вратите, задният спойлер и увеличеният обем на задната броня с дифузорна вложка и голяма ауспухова тръба създават впечатление за динамика и говорят за скрит потенциал, който само чака да се развихри на пътя.
Същите впечатления оставя и спортната атмосфера в интериора, издържан в черно и червено и подчертано ориентиран към човека зад волана и неговите амбиции. Отличните интегрални седалки Recaro са придружени от облицован с алкантара волан и отлично ниво на оборудването с удобен 5,8-инчов сензорен екран на арматурното табло. Пространството на задните седалки не е в изобилие, но главната роля в Nismo RS така или иначе не е поверена на пътниците от втория ред. За сметка на това багажникът е практичен и предлага добри възможности за трансформация.
В контраст със застрашителната външност, окачването на спортния Juke се държи изненадващо дружелюбно, осигурявайки повече от приличен за автомобил с подобно междуосие комфорт дори при движение по лоша настилка. Част от този мек характер остава налице и при по-сериозно пришпорване на модела по завоите, където високата каросерия на Nismo RS показва осезаеми странични колебания. За щастие двойното предаване осигурява мощна допълнителна доза сцепление на малкия спортист и успява до голяма степен да тушира желанието на предния мост да продължи по допирателната в бързите завои. Двигателят разполага с превъзходен ресурс и се справя отлично, а лекият волан и безстепенната автоматична трансмисия правят всичко възможно да подкрепят водача в неговите начинания. Като цяло това им се удава – стига амбициите му да не прекрачват границите на светлата страна.
Tъмната страна
Nissan 370Z Nismo е съвсем друга история, която започва с прекрачването на прага и простото, но много ярко усещане, че сядаш във, а не върху автомобила. Тялото на водача попада в здравите обятия на седалката Recaro, а срещу лицето му се изправя като стена тъмно облицованото арматурно табло с тлеещи като очите на Луцифер показания на циферблатите. Както и при Juke, воланът не се регулира в дълбочина, но тук откриването на оптималната позиция отнема секунди. Волан, педали, скоростен лост, контролни прибори… Тъмна, приглушена атмосфера, в която не се забелязва нищо ненужно и излишно – също както и във външността, където пакетът Nismo добавя единствено аеродинамични промени в предната и задната престилка, разширени прагове и ефективен заден спойлер. Невидимите и по-трудно доловими промени в сравнение със стандартния 370Z включват усилената каросерия и спирачна система, както и по-широките задни колела, призвани да трансформират мощта на 3,7-литровия V6 в подобаваща динамика без излишни загуби и пироефекти. Аналогична задача стои и пред шестстепенната механична трансмисия, която също като волана и педала на съединителя изисква здрав натиск и хладен разсъдък.
Защото нещата тук се случват за части от секундата. 370Z Nismo е сред последните мохикани на цивилната автомобилна сцена, които нямат нито желание, нито възможност да подхранват илюзиите на човека зад волана, да го глезят и да прощават грешките му. Предавката е или точно или грешно подбрана, реакцията с волана е или навременна или излишна, а отношението към педала на газта се намира в линейна зависимост с пулса и кръвното налягане. Никога не са изключени изблици на пот.
Окачването няма за цел да поглъща, а да гази, поради което работи по-ефективно над определена скорост – от тази гледна точка 370Z Nismo доставя много по-голямо удоволствие на широк път с бързи завои, отколкото на спънато трасе с неравна настилка. В такива условия и шестцилиндровата машина се показва в пълния си блясък, получавайки възможност да се изстреля до любимите си обороти. Воланът тежи като брадва и е прецизен като хирургически скалпел, осигурявайки чудесна възможност за корекции и контрамерки срещу склонната към своеволия задница, която следва да се държи изкъсо. Ако искате, разбира се. Тук всичко си зависи от вас…
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Nissan Juke Nismo RS
Впечатляващият отвътре и отвън Juke Nismo RS пренася идеята на класическия „горещ хечбек” в класа на малките crossover модели. Модерните форми, високата позиция на седалките, гъвкавият интериор, комфортното окачване и двойното предаване са категорични предимства на модела, но не всички от тях са напълно съвместими с ролята му на сериозен спортист.
Nissan 370Z Nismo
Този автомобил определено няма да допадне на всеки, но ще се радва и на хора, които никога няма да пожелаят нещо друго в гаража си. Спортист от старата школа, който не е изцяло перфектен, но прави всичко възможно да се справя професионално с всичко, което се поиска от него. Сериозна спортна машина с характер.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов